Jakie skutki w państwa firmie wywołała pandemia?

Fabryki wstrzymały lub ograniczyły produkcję, a salony sprzedaży funkcjonowały. acz w ograniczonym wymiarze, zarówno godzinowym jak i zasobów ludzkich.

Jak bardzo zmniejszyła się produkcja i sprzedaż samochodów waszej marki?

W okresie szczytu pandemii tj od połowy marca do końca maja szacujemy spadki sprzedaży na poziomie od 25 do 50 proc. w zależności od marki i modelu. Pandemia COVID-19 spowodowała wstrzymanie produkcji pojazdów w fabryce FCA Poland S.A. w Tychach z dniem 16.03.2020 r. do dnia dzisiejszego. Skutkiem takiej sytuacji jest znaczące zmniejszenie produkcji pojazdów w marcu 2020 r., i zerowa produkcja pojazdów w kwietniu oraz maju 2020 r. Zatrzymanie produkcji skutkuje również praktycznym wstrzymaniem eksportu samochodów.

Pracownicy bezpośrednio produkcyjni korzystają ze świadczeń postojowych, a pracownicy umysłowi pracują w obniżonym wymiarze czasu pracy, w miarę możliwości w sposób zdalny.

W trosce o pracowników oraz w oparciu o wytyczne prawodawstwa polskiego oraz rozporządzenia Dyrekcji Grupy FCA opracowano nowe restrykcyjne zasady postępowania (w tym na liniach produkcyjnych), których celem jest zminimalizowanie ryzyka ewentualnego zakażenia się i obecnie wirus COVID-19 nie stanowi okoliczności uniemożliwiającej produkcji. Jej wznowienie uzależnione jest jednak od ożywienia się popytu na produkowane samochody, szczególnie w Europie zachodniej.

Jak długo potrwa odbudowa sprzedaży samochodów do poziomu sprzed pandemii?

Trudno to określić, ponieważ nie wiemy jak długo potrwa pandemia oraz jak zmienią się zachowania konsumentów. Zakładamy scenariusz zmniejszenia się rynku "po pandemii" o ok 1/4 w bieżącym roku.

Na czym głównie będzie skupiać się działalność firmy po pandemii?

Model sprzedaży samochodów przechodzi ewolucję. Nadal będą funkcjonowały firmy dealerskie, nadal będziemy sprzedawali samochody spalinowe. Zmienia się jednak sposób komunikacji z klientem, rośnie waga komunikacji zdalnej oraz oczywiście kontynuujemy trend w elektryfikacji naszej oferty.

Czy zostanie utrzymana dotychczasowa gama modelowa, jakie zmiany mogą nastąpić?

Rozwijamy głównie gamę modeli hybrydowych i elektrycznych. Tyska fabryka uruchomiła w tym roku produkcję Fiata 500 z wersji hybrydowej, ten sam zespół napędowy trafia do Pandy, która powstaje w fabryce pod Neapolem. Fabryka w Melfi uruchamia właśnie produkcję Jeepów Compass i Renegade w wersjach PHEV, w Ameryce północnej trwają przygotowania do produkcji Jeepa Wranglera PHEV. W Turynie na terenie historycznych zakładów Mirafiori zaczynają powstawać pierwsze w pełni elektryczne nowe Fiaty 500.

Czy motoryzacja nadal będzie skupiać się na rozwoju technologii i produkcji aut ekologicznych, elektrycznych, wodorowych?

Jak najbardziej tak, proces został jedynie przyhamowany ale nie ma mowy obecnie o odejściu o elektryfikacji parku samochodowego w Europie.