Logo
Fiat Doblo II (2009 - ): rodzinny, użytkowy, funkcjonalny. Test i opinie

Fiat Doblo II (2009 - ): rodzinny, użytkowy, funkcjonalny. Test i opinie

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski

Druga odsłona Fiata Doblo nie ma za swoim poprzednikiem wiele wspólnego. Zamierzeniem producenta było stworzenie zupełnie nowego samochodu dla zupełnie nowych grup odbiorców. Sprawdziliśmy go więc na ruchliwych włoskich drogach.

Fiat Doblo 2010
Onet
Fiat Doblo 2010

Nowy model w porównaniu z poprzednia wersją to całkiem nowa propozycja. Z poprzednim modelem łączy go niewiele, poza oczywiście wyrobioną przez lata marką. Podsumowując tylko 3 proc. podzespołów (takich jak zaciski hamulców czy przewody paliwowe) pochodzi ze starego modelu.

Nowe Doblo ma przede wszystkim być samochodem rodzinnym, użytkowym i funkcjonalnym. Samochód sprawdziliśmy więc zarówno na ruchliwych ulicach Turynu jak i w wąskich zaułkach licznych miasteczek otaczających to piękne włoskie miasto. Samochód sprawdziliśmy nie tylko z pozycji kierowcy, ale i pasażera oraz… bagażu.

Wnętrze pojazdu nie zaskakuje swoją pojemnością. Już po bryle samochodu widać, że projektanci dobrze wykonali swoje zadanie. Jego wymiary to: długość 439 cm, szerokość 183 cm, wysokość 184 cm (z relingami na dachu to 189 cm), zaś rozstaw osi to 276 cm (wartość największa w swojej kategorii).

Dzięki wykorzystaniu nowej płyty podłogowej, powiększeniu przestrzeni wnętrza kabiny (rozstaw osi, wynoszący 2755 mm, jest najwyższy w porównaniu z konkurentami z tego samego segmentu), pojemności bagażnika, wynosi 790 litrów (po złożeniu siedzeń aż 3200 litrów).

Wszystkie wersje nowej gamy proponowane są w układzie 5 miejsc, ale na życzenie istnieje możliwość zakupu wersji, która pomieści 7 osób na długości jedynie 4,39 m - dwie z przodu, trzy w rzędzie środkowym i dwie z tyłu.

Wnętrze pojazdu zostało pomyślane tak, by zapewniać przede wszystkim funkcjonalność. Samochód został wyposażony w liczne schowki, które z pewnością spełnią swoją rolę podczas codziennego użytkowania. Ciekawą propozycją jest wzbogacenie wnętrze czerwonymi elementami tapicerki.

Na brawa zasługuje rozplanowanie położenia foteli. Osoby o większym wzroście lub wadze mogą bez uszczerbku dla komfortu podróżować z przodu i z tyłu. Duża powierzchnia bocznych szyb sprawia, że wnętrze kabiny zyskuje na jasności i przestronności. Wymiary drzwi zapewniają łatwy dostęp do środka, a dzięki mechanizmowi ich odsuwania umożliwiają zamontowanie większej przeszklonej tylnej klapy bagażnika.

Fiat Doblo na początek proponuje 4 silniki: benzynowy o mocy 95 KM i trzy wysokoprężne Multijet o mocy 90, 105 i 135 KM. W późniejszym terminie dostępna będzie także jednostka Natural Power z podwójnym zasilaniem (benzyna i metan) oraz jeszcze jeden diesel z półautomatyczną skrzynią biegów Dualogic.

Testowany przez nas egzemplarz był wyposażony w silnik 1,3 Multijet II o mocy 90 KM. Ta jednostka napędowa należy do drugiej generacji silników Multijet. W porównaniu do swojego poprzednika silnik szybciej reaguje na operacje gazem - szczególnie w niskim zakresie obrotów.

Poziom zużycia paliwa w czołówce kategorii - jedynie 4,9 litra na 100 km w cyklu mieszanym oraz poziom emisji CO2, wynoszący 129 g/km. Jednocześnie nowy silnik Fiata Doblo pozwala na osiągnięcie 156 km/h prędkości maksymalnej i czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h poniżej 15 sekund.

I wreszcie nowy model to cała seria parametrów dynamicznych i odpowiadających za komfort jazdy. System zawieszenia to: przednie niezależne typu McPherson, tylne niezależne typu Bi-link z drążkiem stabilizującym. To ostatnie to nowe rozwiązanie, które podnosi komfort, przyczepność do nawierzchni i łatwość prowadzenia samochodu, jak również pozwala na powiększenie tylnej części kabiny i przestronności wnętrza, oraz obniżenie wysokości progu załadunkowego.

Nowy Fiat Doblo to wreszcie szereg innych rozwiązań i elementów wyposażenia technologicznego, zapewniających najwyższy komfort jazdy i ułatwiających prowadzenie samochodu - automatyczna klimatyzacja z osobnym nawiewem na tylne fotele, Radioodtwarzacz CD z mp3, sterowane radioodtwarzaczem z kierownicy, tempomat, czujniki parkowania, zintegrowany zestaw głośnomówiący Blue&Me i nawigator "Blue&Me - TomTom".

Na rynku Włoskim ceny Fiata Doblo z silnikiem 1.4 będą się zaczynały od 13 900 euro. Na rynku polskim powinien pojawić się na przełomie lutego i marca.

Autor Piotr Rejowski
Piotr Rejowski