W skrócie

Nowy model w porównaniu z poprzednia wersją to całkiem nowa propozycja. Z poprzednim modelem łączy go niewiele, poza oczywiście wyrobioną przez lata marką. Podsumowując tylko 3 proc. podzespołów (takich jak zaciski hamulców czy przewody paliwowe) pochodzi ze starego modelu.

Nowe Doblo ma przede wszystkim być samochodem rodzinnym, użytkowym i funkcjonalnym. Samochód sprawdziliśmy więc zarówno na ruchliwych ulicach Turynu jak i w wąskich zaułkach licznych miasteczek otaczających to piękne włoskie miasto. Samochód sprawdziliśmy nie tylko z pozycji kierowcy, ale i pasażera oraz… bagażu.

Wnętrze

Wnętrze pojazdu nie zaskakuje swoją pojemnością. Już po bryle samochodu widać, że projektanci dobrze wykonali swoje zadanie. Jego wymiary to: długość 439 cm, szerokość 183 cm, wysokość 184 cm (z relingami na dachu to 189 cm), zaś rozstaw osi to 276 cm (wartość największa w swojej kategorii).

Dzięki wykorzystaniu nowej płyty podłogowej, powiększeniu przestrzeni wnętrza kabiny (rozstaw osi, wynoszący 2755 mm, jest najwyższy w porównaniu z konkurentami z tego samego segmentu), pojemności bagażnika, wynosi 790 litrów (po złożeniu siedzeń aż 3200 litrów).

Wszystkie wersje nowej gamy proponowane są w układzie 5 miejsc, ale na życzenie istnieje możliwość zakupu wersji, która pomieści 7 osób na długości jedynie 4,39 m - dwie z przodu, trzy w rzędzie środkowym i dwie z tyłu.

Wnętrze pojazdu zostało pomyślane tak, by zapewniać przede wszystkim funkcjonalność. Samochód został wyposażony w liczne schowki, które z pewnością spełnią swoją rolę podczas codziennego użytkowania. Ciekawą propozycją jest wzbogacenie wnętrze czerwonymi elementami tapicerki.

Na brawa zasługuje rozplanowanie położenia foteli. Osoby o większym wzroście lub wadze mogą bez uszczerbku dla komfortu podróżować z przodu i z tyłu. Duża powierzchnia bocznych szyb sprawia, że wnętrze kabiny zyskuje na jasności i przestronności. Wymiary drzwi zapewniają łatwy dostęp do środka, a dzięki mechanizmowi ich odsuwania umożliwiają zamontowanie większej przeszklonej tylnej klapy bagażnika.

Silniki i spalanie

Fiat Doblo na początek proponuje 4 silniki: benzynowy o mocy 95 KM i trzy wysokoprężne Multijet o mocy 90, 105 i 135 KM. W późniejszym terminie dostępna będzie także jednostka Natural Power z podwójnym zasilaniem (benzyna i metan) oraz jeszcze jeden diesel z półautomatyczną skrzynią biegów Dualogic.

Testowany przez nas egzemplarz był wyposażony w silnik 1,3 Multijet II o mocy 90 KM. Ta jednostka napędowa należy do drugiej generacji silników Multijet. W porównaniu do swojego poprzednika silnik szybciej reaguje na operacje gazem - szczególnie w niskim zakresie obrotów.

Poziom zużycia paliwa w czołówce kategorii - jedynie 4,9 litra na 100 km w cyklu mieszanym oraz poziom emisji CO2, wynoszący 129 g/km. Jednocześnie nowy silnik Fiata Doblo pozwala na osiągnięcie 156 km/h prędkości maksymalnej i czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h poniżej 15 sekund.

Zawieszenie

I wreszcie nowy model to cała seria parametrów dynamicznych i odpowiadających za komfort jazdy. System zawieszenia to: przednie niezależne typu McPherson, tylne niezależne typu Bi-link z drążkiem stabilizującym. To ostatnie to nowe rozwiązanie, które podnosi komfort, przyczepność do nawierzchni i łatwość prowadzenia samochodu, jak również pozwala na powiększenie tylnej części kabiny i przestronności wnętrza, oraz obniżenie wysokości progu załadunkowego.

Wyposażenie

Nowy Fiat Doblo to wreszcie szereg innych rozwiązań i elementów wyposażenia technologicznego, zapewniających najwyższy komfort jazdy i ułatwiających prowadzenie samochodu - automatyczna klimatyzacja z osobnym nawiewem na tylne fotele, Radioodtwarzacz CD z mp3, sterowane radioodtwarzaczem z kierownicy, tempomat, czujniki parkowania, zintegrowany zestaw głośnomówiący Blue&Me i nawigator "Blue&Me - TomTom".

Na rynku Włoskim ceny Fiata Doblo z silnikiem 1.4 będą się zaczynały od 13 900 euro. Na rynku polskim powinien pojawić się na przełomie lutego i marca.