Pierwsze podejście

Focus ECOnetic zadebiutował w Polsce wiosną 2008 roku. Model zbudowany na odmianie Trend, był dostępny w wersjach 5-drzwiowej oraz kombi, z dwoma silnikami Diesla do wyboru 1.6 90 KM oraz 1.6 109 KM. Dzięki modyfikacjom pracy jednostki napędowej, skrzyni biegów, obniżonemu zawieszeniu i zmianom nadwozia (modyfikacja przedniego zderzaka, charakterystyczne "pełne" kołpaki) uzyskano zużycie paliwa na poziomie 4,3 l/100 KM (o 0,2 l/100 km niższe od "zwykłej" wersji). Emisja CO2 wyniosła 115 g/km.

Jednak z powodu wyższej (o 1 600 zł) ceny oraz niewielkiej różnicy w spalaniu, ECOnetic nie cieszył się popularnością wśród polskich nabywców. Na Zachodzie zachętą do kupna takich pojazdów było obniżenie lub całkowite zwolnienie z podatku drogowego - w Polsce zachęty ze strony Państwa zabrakło.

Drugie podejście

Obecnie Ford wprowadza nowego Focusa ECOnetic. Na pierwszy rzut oka druga generacja niewiele różni się od pierwszej. Podobnie jak poprzednik nowy ECOnetic bazuje na odmianie Trend, posiada jednostki wysokoprężne o mocach 90 i 109 KM, oraz dostępny jest w nadwoziach 5-drzwiowych lub kombi. Nowy ECOnetic posiada natomiast szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych które, według producenta, oferują jeszcze niższe spalanie i emisję CO2. Ford obiecuje średnie zapotrzebowanie na paliwo na poziomie 4,0 l/100 km bez układu Start-Stop oraz 3,8 l/100 km z tym systemem.

Nowe technologie zastosowane w debiutującym Focusie ECOnetic

System Start-Stop który automatycznie wyłącza i uruchamia zapłon podczas zatrzymywania się i ruszania z miejsca. System ten automatycznie odcina zapłon i wyłącza silnik gdy samochód pracuje na biegu jałowym (np. podczas czekania na zmianę świateł), a następnie uruchamia silnik, gdy kierowca wciska pedał sprzęgła chcąc ruszyć z miejsca.

W związku z koniecznością sprostania znacznie zwiększonej liczbie uruchomień silnika, zastosowano rozrusznik o wyższych parametrach, (pięciokrotnie wytrzymalszy w porównaniu ze "standardową" wersją).

Nowością jest również układ inteligentnego ładowania akumulatora zwiększający wydajność alternatora w chwili, gdy samochód zaczyna zwalniać lub hamować. Następuje wówczas odzyskiwanie energii kinetycznej i jej zamiana w energię elektryczną bez konieczności zużywania dodatkowej ilości paliwa. Później, ten "nic niekosztujący" prąd elektryczny jest wykorzystywany do ładowania akumulatora (np. w czasie, gdy nastąpi wyłączenie silnika poprzez system Auto-Start-Stop).

Nowo zaprojektowany wspornik alternatora i nowo opracowana geometria koła pasowego pozwoliły na zmniejszenie naprężenia paska napędu osprzętu silnika FEAD (Front End Accessory Drive). Mniejsze naprężenie paska powoduje mniejsze tarcie w całym układzie, a to przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.

Jednostki napędowe otrzymały nowe wtryskiwacze. Modyfikacji poddano m.in. układ dolotowy powietrza i elektroniczny układ sterowania pracą silnika. Zmieniono nieco wartości przełożeń 5-biegowej manualnej skrzyni biegów ("wydłużono" przełożenia dla trzeciego, czwartego i piątego biegu).

Ekokierowca

Niestety nowoczesne technologie pod maską same nie zmniejszą zużycia paliwa. Potrzebny jest tu "czynnik ludzki" w postaci kierowcy chętnego do ekonomicznej jazdy. Zachęcać ma do tego tryb Ford Eco, czyli ciekawe rozwiązania wspomagające "ekologiczne zachowania" kierowcy.

Ford Eco to funkcja komputera pokładowego, która przy pomocy symboli trzech kwiatków pokazuje kierowcy, jak bardzo "ekologicznie" prowadzi samochód (im bardziej ekologicznie, tym więcej płatków rozkwita). Każdy z trzech kwiatków odpowiada za inny element związany z jazdą, są to umiejętnie posługiwanie się skrzynią biegów (pomocne są tu wskazówki góra/dół na zestawie zegarów), płynność jazdy i zachowanie optymalnej prędkości pojazdu.

Gdy większość kwiatków rozkwitnie otrzymujemy tytuł "zaawansowego ekokierowcy". Teraz wystarczy zachować ten styl jazdy i obserwować jak stopniowo obniża się nam średnie zużycie paliwa.

Oszczędzanie i ceny

Ile kosztuje bycie eko wg Forda? Odmiana ECOnetic jest oparta na wersji Trend, jednakże jest od niej droższa o 1 700 zł. Ford Focus ECOnetic 1.6D 90KM (104 g/km) kosztuje 66 300 zł, a odmiana 1.6D 109KM (104 g/km) to kwestia wydania 73 300 zł.

System Auto-Start-Stop jest oferowany dodatkowo dla silnika 1.6D 109KM. Opcja ta obejmuje obowiązkowy montaż automatycznej klimatyzacji i atermicznej przedniej szyby, co w sumie wynosi 7 600 zł. System ten umożliwia jednak zmniejszenie emisji CO2 do poziomu 99 g/km.

Zatem ekologiczny Focus 1.6D 109KM z Systemem Auto-Start-Stop to wydatek na początek 80 900 zł… Cóż, ekologia i niska cena rzadko kiedy idą w parze. Najpierw trzeba więcej zapłacić, aby potem cieszyć się niskim zużyciem paliwa i świadomością bycia ekologicznym kierowcą.

Główną zaletą w przypadku takich pojazdów jest ulga lub całkowite zwolnienie z podatku drogowego płaconego przez kierowców (np. w krajach Europy Zachodniej). W Polsce podatek drogowy jest zawarty w cenie paliwa, a ulgi ekologiczne nie występują. Szkoda, bo mogłoby to stanowić dodatkową zachętę do kupna ekologicznego pojazdu.