Na rynku może jednak zapanować zastój, jeżeli do głównych graczy nie dołączą inni producenci. Konieczne jest zatem współdziałanie  ze spółkami produkcyjno-usługowymi 1 poziomu oraz połączenie specjalistycznej wiedzy z zastosowaniem materiałów innowacyjnych. Należy także współpracować przy rozwijaniu technologii na rzecz poprawy produkcji, zredukowania kosztów i podniesienia wydajności produkcyjnej oraz realizacji korzyści płynących ze stosowania metodologii montażu struktur nadwozi pojazdów.

BIW to obszar, który podlegał i nadal będzie podlegać dość znacznym przeobrażeniom, zwłaszcza ze względu na wprowadzanie zaawansowanych metod produkcji, powłok elektronicznych oraz rozwijania technologii materiałowych.

"Siłą napędową europejskiego rynku BIW jest wprowadzanie nowych, lekkich materiałów oraz rozwój projektów strukturalnych BIW zmierzający do zmniejszenia masy pojazdu" - zauważa Poonam Tamana, analityk firmy Frost & Sullivan. "Przyczyną rosnącego zapotrzebowania na lekkie pojazdy są wytyczne Unii Europejskiej odnośnie redukcji emisji CO2 o osiem procent w okresie od 2008 do 2015 roku. Poprawa wydajności paliwa i stosunku wagi do mocy przy utrzymaniu poziomu komfortu oraz bezpieczeństwa to również okoliczności brane pod uwagę w  poszukiwaniach lżejszych struktur."

Aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na BIW, w ramach nowych projektów strukturalnych - konstrukcji skorupowej, ramy przestrzennej oraz projektu wielomateriałowego - starano się stosować ograniczone wypełnienie materiałowe i uzyskać w ten sposób zmniejszenie masy pojazdów. Prócz tego, do projektów BIW wprowadzono nowoczesne, lekkie materiały takie jak aluminium, magnez, plastik i włókno węglowe, aby zwiększyć lekkość konstrukcji, a efekty ich wprowadzenia są porównywalne w wytrzymałości do typowej konstrukcji stalowej.

Niemniej, próby utrzymania optymalnego bilansu kosztów i masy pozostają kluczowym wyzwaniem dla rynku BIW. Stosowaniu innowacyjnych materiałów często towarzyszy ograniczona wiedza, w jaki sposób czerpać zyski z produkcji opartej na surowcach nowej generacji. To z kolei może nastręczać problemy produkcyjne za sprawą wysokich kosztów produkcji.

"Znaczną część produkcji BIW wiodący producenci najsilniejszych marek wykonują we własnym zakresie, jako że jest to samo serce ich działalności.", mówi Tamana. "Dla bardziej niszowych modeli istotny jest natomiast przede wszystkim profesjonalizm innowacyjnych i nowych projektów strukturalnych od dostawców BIW."

Realizację potencjału BIW można maksymalizować poprzez opracowywanie produktów stanowiących wartość dodaną, wychodzących naprzeciw strategiom producenta, opracowanym dla danego modelu. Efekty synergii w łańcuchu wartości pomiędzy dostawcami materiałów oraz spółkami produkcyjno-usługowymi to przy dostarczaniu wartości dodanej sprawa zasadnicza.

Rynek BIW rozwija się szczególnie dynamicznie w Europie, więc europejskie fabryki BIW szukają dróg poszerzenia działalności swych spółek, aby uwzględniały one efekty tego rozwoju. W rezultacie prognozy dla zachodnioeuropejskich fabryk BIW wskazują kraje Europy Wschodniej jako teren ekspansji. Fabryki BIW będą rozwijać się w Rosji, a zatem w pobliżu linii montażowych międzynarodowych producentów pojazdów w rodzaju Renault, Hyundaya i innych zainteresowanych ekspansją produkcji. Z tego też powodu Moskwa ma być następnym strategicznym miejscem docelowym dla producentów BIW, z szacowaną na 200 000 jednostek produkcją w roku 2008, która do roku 2015 łatwo może jeszcze bardziej wzrosnąć, w miarę obejmowania działalnością terenu Europy Wschodniej przez kolejne firmy.