Logo
Inteligentne dzielenie

Inteligentne dzielenie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Dzielenie się samochodem zamiast posiadania na własność? Być może w rosnącym zatłoczeniu wielkich miast staniemy przed koniecznością rezygnacji z własnego pojazdu, ale będzie to raczej nieprędko.

Inteligentne dzielenie
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Inteligentne dzielenie

Nie ma jednak wątpliwości, że na krótkich dystansach, często pokonywanych przez samego kierowcę, który "wiezie powietrze", indywidualne używanie dużych samochodów jest po prostu nieekonomiczne. W dodatku z takim autem nie wiadomo, co potem zrobić, zwłaszcza w centrach miast, gdzie parkingi i garażowce są przepełnione, a korzystanie z nich sporo kosztuje.

Bardziej ekologicznie uświadomieni zdają sobie także sprawę z rosnącego zanieczyszczenia powietrza, zagrażającego zdrowiu hałasu, kurczących się zapasów tradycyjnych źródeł energii... Jednym ze sposobów skutecznego radzenia sobie z tymi problemami jest system "wypożyczania" przyjaznych środowisku samochodów, którego idea propagowana jest od kilku lat przez różne firmy. Bodaj najlepiej przygotowana do wprowadzenia jej w życie jest Honda. Proponowany przez japoński koncern przyszłościowy system wspólnego korzystania z pojazdów ICVS (Intelligent Community Vehicle System) daje się łatwo zintegrować z tradycyjną komunikacją indywidualną lub zbiorową.

Prezentowany system działa w Japonii w kompleksie rekreacyjnym Hondy w Motegi. Znajdujące się w specjalnych strefach parkingowych, tzw. portach, pojazdy - proponowane są cztery rodzaje - dobierane są w zależności od potrzeb użytkownika. Kluczem do systemu jest przyznawana uczestnikowi ICVS karta (IC card), która pozwala na dopełnienie procedury wypożyczenia i zwrotu pojazdu w terminalach, komunikujących się z użytkownikiem za pośrednictwem ciekłokrystalicznego ekranu. Tu następuje wybór pojazdu, podanie punktu docelowego, tu obliczana jest należność za użytkowanie, ściągana następnie automatycznie z konta bankowego.

Ta sama karta służy do otworzenia i uruchomienia auta. Kluczyki stają się zbędne, nie trzeba ich więc pobierać ani oddawać, co ułatwia automatyzację systemu. W porcie docelowym pojazd można zwrócić lub wymienić na inny, lepiej odpowiadający aktualnym potrzebom. Najbardziej zaawansowanym technologicznie pojazdem ICVS jest City Pal. Jedyny dwuosobowy pojazd we flocie oferuje komfort, osiągi, właściwości jezdne i przestronność zbliżone do małego auta miejskiego. Prowadzi się poręcznie i - dzięki napędowi elektrycznemu - bardzo cicho. Wyposażony jest w układ nawigacji i klimatyzację, dysponuje także sporym przedziałem bagażowym. Został dobrze przygotowany do automatycznego zarządzania flotą. Centralny komputer systemu może go w każdej chwili zlokalizować, rozpoznając jednocześnie stopień naładowania baterii i stan techniczny auta. Zwrócony do portu City Pal przemieszcza się po nim bez udziału kierowcy. Umieszczone pod asfaltem przewody i system czujników prowadzą go na miejsce - do punktu automatycznego ładowania baterii i na parking. Jeśli w jednym porcie zbierze się zbyt dużo City Pali, a w innym jest ich za mało, jedna osoba może przeprowadzić konwój złożony nawet z pięciu samochodów, z których cztery poruszają się bez kierowcy, wykorzystując system porozumiewania się między pojazdami i szerokokątny radar laserowy. Honda prowadzi w Stanach Zjednoczonych również testy dwóch innych systemów wspólnego użytkowania pojazdów. Pierwszy z nich, Car Link, obejmuje 12 Civiców napędzanych gazem, wykorzystywanych na trasie z domu uczestnika programu do stacji kolejki i z powrotem. W drugim, Intelli Share, biorą udział profesorowie i studenci uniwersytetu Riverside w Los Angeles, dzielący się piętnastoma Hondami EV Plus o napędzie elektrycznym. Czy współcześni użytkownicy samochodów gotowi są do takiej zmiany sposobu myślenia o korzystaniu z pojazdów? Wiele zależy od sprawnej organizacji, właściwego rozmieszczenia portów, zapewnienia w nich dostatecznej liczby aut. Ważne jest, że uczestnik systemu wspólnej komunikacji przywiązany do własnego samochodu nie jest zmuszony do rezygnacji z niego. ICVS pozwala na połączenie z tradycyjnym sposobem użytkowania pojazdów, którymi pokonuje dalsze trasy lub dojeżdża do portów. Taki system jest chyba do zaakceptowania nawet dla najzagorzalszych zwolenników indywidualnej motoryzacji.Ewa Czechowska

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: