"....dobrym przykładem dla sektora poddostawców są choćby producenci wiązek elektrycznych. Produkty z zakładów w Polsce można znaleźć praktycznie we wszystkich modelach samochodów produkowanych w Polsce, np. tak ekskluzywnym samochodzie jak VW Phaeton. Jak ważny dla naszej gospodarki jest sektor wytwórczy motoryzacji świadczą dwie liczby. Zatrudnienie wynosi ponad 114 tys. osób czyli tylko 1,2% ogółu zatrudnionych ale wartość eksportu wytwarzanych pojazdów, silników i komponentów wyniósł w 2004 r. blisko 11,5 mld USD - aż 15,5% całości polskiego eksportu!" - Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Poniżej przedstawiamy wybrane informacje o inwestycjach, jakie rozwijają się na terenach Specjalnych Stref Ekonomicznych naszego kraju. Nie zawsze są to spektakularne przedsięwzięcia, często realizowane bez "medialnego szumu", wszystkie jednak są dowodem na to, że sektor motoryzacyjny i branże z nim powiązane napędzają polską gospodarkę.....

KATOWICKA SSE

Firma Segu zainwestuje blisko 14 mln zł w zakład produkujący wiązki elektryczne i kable elektryczne do systemu ABS. Zakład powstanie w podstrefie Sosnowiecko-Dąbrowskiej a zatrudnienie znajdzie w nim 245 osób. Niemiecka firma posiada już placówkę w Dąbrowie Górniczej w której zatrudnia 180 osób.

Japoński inwestor - firma Kotani z grupy Sumitomo, za ponad 50 mln zł w gliwickiej części KSSE wybuduje zakład produkujący wyroby kute na potrzeby motoryzacji.

Hiszpański Ficomirrors nakładem prawie 30 mln zł do 2006 roku uruchomi w Dąbrowie Górniczej fabrykę lusterek do różnych typów samochodów. Zatrudnionych zostanie około 350 osób. Lusterka trafią m.in. do Fiata, Iveco, Opla i Peugeota/Citroena.

Kirchhoff Assembly, producent metalowych elementów nadwozia, do połowy 2007 r. zainwestuje co najmniej 37 ml zł i zatrudni prawie 200 osób. Należąca do niemieckiej grupy spółka Kirchhoff Polska Assembly jest m.in. kooperantem fabryk Opla, Volkswagena i Forda. W gliwickim zakładzie zlokalizowanym na ponad 3 ha działce produkowane będą elementy do błotników, drzwi i innych części samochodowych. Kirchhoff Polska posiada już jeden zakład umiejscowiony w Mielcu i działający od 1990 roku, w którym planuje zwiększyć zatrudnienie do 450 osób.

Eaton Automotive Systems w Bielsku-Białej do końca br. wybuduje zakład, który zatrudni 375 pracowników. Inwestycja wstępnie szacowana jest na 57 mln euro. Produkcja w nowej fabryce rozpocznie się w 2006 roku i będzie przeznaczona dla europejskich odbiorców.

Japoński NGK Ceramics, producent filtrów do silników diesla, przewiduje, że inwestycje w fabrykę w Gliwicach wyniosą w sumie 150 mln euro. Pozwoli to na zwiększenie zatrudnienia do końca 2005 r. do ponad 1 tys. osób. NGK Ceramics planuje rozszerzenie istniejącej infrastruktury produkcyjnej do 12 linii technologicznych, z których każda będzie w stanie wyprodukować 200 tys. katalizatorów rocznie.

Polsko-niemiecka firma Interplast kosztem ponad 13,7 mln zł wybuduje w Tychach fabrykę tworzyw sztucznych i elementów oświetlenia m.in. na potrzeby motoryzacji. Interplast utworzy około 100 miejsc pracy.

Francuski koncern Valeo, który produkuje podzespoły dla motoryzacji, uruchomi w Chrzanowie kolejną fabrykę. Wartość inwestycji to 50 mln euro i pozwoli na stworzenie 500-600 nowych miejsc pracy. Nowy zakład będzie wytwarzał światła samochodowe i będzie największym zakładem produkcyjnym firmy w Polsce.

Hutchinson Poland, francuski producent podzespołów dla przemysłu motoryzacyjnego, niebawem zakończy budowę czwartego zakładu produkcyjnego zlokalizowanego w Bielsku-Białej, gdzie zatrudni 230 osób (docelowo może wzrosnąć do 500). Dodatkowo nowy projekt związany z rozbudową dwóch zakładów w Żywcu, szacowany na około 40 mln zł i przewiduje zwiększenie zatrudnienia o około 520 osób.

Amerykańska firma TRW produkująca w Częstochowie poduszki powietrzne i systemy bezpieczeństwa zamierza otworzyć centrum badawcze, w którym docelowo pracę znajdzie około 250 inżynierów. Planowana inwestycja wiąże się z wydatkowaniem 6 mln USD do 2008 roku i pozwoli na zorganizowanie światowego Centrum Inżynieryjnego Samochodowych Systemów Bezpieczeństwa dla wszystkich zakładów TRW.

KOSTRZYŃSKO-SŁUBICKA SSE

Firma NORD kosztem 8 mln. euro wybuduje zakład produkujący wały, koła zębate oraz montujący silniki reduktorowe w Nowej Soli. Docelowo zatrudnienie znajdzie blisko 200 osób.

LEGNICKA SSE

Firma Gotec rozbuduje istniejący zakład obróbki przygotowującej części metalowe do wulkanizacji dla przemysłu gumowego. Nakłady niemieckiego inwestora w dwóch najbliższych latach 2005-2007 wyniosą około 12 mln zł, a docelowo osiągną poziom 20 mln zł. Dzięki tej inwestycji pracę znajdzie około 250 osób.

Niemiecka spółka Vorwerk Dichtunssysteme inwestując kwotę 14 mln zł wybuduje zakład elastomerów i termoplastycznych systemów uszczelniających karoserie samochodowe. Docelowo inwestor zamierza zatrudnić 255 osób.

Trzeci niemiecki inwestor - HMT w ciągu trzech lat 2005-2008 zainwestuje około 5 mln zł, wybuduje zakład obróbki plastycznej metali i zatrudni 145 pracowników.

Pochodząca z Belgii spółka Gates za około 4,5 mln zł rozbuduje fabrykę dostarczającą paski klinowe do samochodów. Inwestor utworzy dodatkowo 50 nowych miejsc pracy.

W Polkowicach japońska firma Sanden Manufacturing Poland inwestując 60 mln euro, rozpoczęła budowę nowego zakładu produkującego kompresory. Firma deklaruje, że początkowo zatrudni 200 osób. Do 2010 r. zatrudnienie ma wzrosnąć nawet do 500 osób a kwota inwestycji powiększy się o kolejne 50 mln euro. Jest to druga fabryka koncernu Sanden w Europie po fabryce Rennes we Francji. Masowa produkcja sprężarek do klimatyzacji z polkowickiego Sandena ruszy już w listopadzie 2005 r. a zakładany roczny wolumen produkcji ma oscylować wokół 1 mln sztuk.

Voss Automotive inwestując 6 mln euro rozpoczął działalność w Legnickim Polu. Zakład, który zajmuje się produkcją instalacji do zawieszeń i hamulców, deklaruje zatrudnienie docelowo 150 osób.  Jednak zaprojektowana infrastruktura pozwala w dalszej perspektywie na utworzenie nawet 300 miejsc pracy.

POMORSKA SSE

Suruga Seiki to pierwszy japoński inwestor w Gdańsku. Firma rozpocznie budowę fabryki w kwietniu 2006 r, a w styczniu 2007 r. nastąpi rozpoczęcie działalności gospodarczej. SURUGA SEIKI produkuje m.in. elementy do wtryskiwaczy samochodowych i precyzyjne narzędzia.

WAŁBRZYSKA SSE

Grupo Antolin wybuduje w Strzelinie fabrykę, która zajmie się produkcją daszków przeciwsłonecznych, półek samochodowych oraz elementów wyciszających. Zatrudnienie znajdzie tu 400 osób. Hiszpański inwestor woje produkty dostarcza m.in. dla takich marek jak Volkswagen, Ford, Renault-Nissan i General Motors.

W Jelczu-Laskowicach Accuromm Central Europe należący do grupy FUJI Seiko, nakladem 11 mln zł. rozpocznie produkcję narzędzi tnących do obróbki silników oraz skrzyni biegów. Wiadomo też, że w nowej fabryce, na samym początku zatrudnienie znajdzie 45 osób.

Japońska firma Bridgestone Corporation, produkująca m.in. opony, wybuduje w Żarowie fabrykę gąsienic gumowych. Fabryka powstanie na 10 hektarach, a cała inwestycja warta 12 mln euro pozwoli na produkcję rzędu 26 tys. gąsienic rocznie. Koncern łącznie chce zatrudnić około 300 osób.

Daicel Safety Systems - japoński producent napełniaczy do samochodowych poduszek powietrznych rozpocznie w połowie 2006 roku działalność w Żarowie. Już pod koniec 2004 r. kwota inwestycji wynosiła 48 mln zł przekraczając deklarowane początkowo 40 mln zł. Już dziś wiadomo, że dzięki tej inwestycji na samym starcie pracę znajdzie 90 osób. Szacuje się jednak, że docelowo zatrudnionych zostanie nawet 500 osób. Żarowska fabryka będzie czwartym ośrodkiem produkcyjno-handlowym koncernu na świecie.

Toyota Motor Industries zlokalizowana w Jelczu-Laskowicach rozpoczęła produkcję nowych jednostek o pojemności 2,2 litra. Czterocylindrowe diesle o mocy 150 i 177 koni mechanicznych trafiać będą do produkowanych w Anglii modeli Avensis. Wynoszące do tej pory 350 osób zatrudnienie wzrośnie do około 900 osób w 2006 roku, kiedy zamknięty zostanie cały proces inwestycyjny o wartości 200 milionów euro wraz z osiągnięciem pełnej mocy produkcyjnej 180 tys. silników rocznie.

Natomiast w fabryce Toyoty w Wałbrzychu ruszyła produkcja nowych silników benzynowych oraz skrzyń biegów, w które zostaną wyposażone Toyota Aygo, Peugeot 107 i Citroen C1. Ich roczna produkcja ma wynieść odpowiednio 300 tys. i 250 tys. sztuk. Rozwój inwestycji japońskiego koncernu w Polsce to dodatkowe nakłady finansowe rzędu 400 mln euro oraz wzrost zatrudnienia z 1,1 tys. do 1,8 tys. pracowników.

W Jelczu-Laskowicach powstanie nowy zakład produkcyjny Faurecii, którego przeznaczeniem będzie produkcja oparć i  poduszek z gąbki poliuretanowej do siedzeń samochodowych. Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 16 mln euro. Będzie to już dziewiąty zakład francuskiego koncernu w Polsce, w którym pracę znajdzie kolejne 300 osób.

Dodatkowo rozpocznie się produkcja w nowym zakładzie w Wałbrzychu, z którego kompletne siedzenia będą wysyłane bezpośrednio z Polski do zakładu Forda w Belgii. Inwestycja przekroczy 7 mln euro a zatrudnienie w zakładzie znajdzie ponad 100 osób.

Faurecia rozbudowała również swój zakład w Gorzowie Wielkopolskim. Fabryka produkująca dla Volkswagena przekształci się w zakład obsługujący zamówienia kilku producentów samochodowych. Wartość inwestycji to około 3 mln euro.

Volvo utworzy we Wrocławiu nowe centrum usług księgowych, finansowych i informatycznych, w którym zatrudni 500 osób. Planowana wielkość nakładów inwestycyjnych to prawie 26 mln zł.

Drugi szwedzki koncern Autoliv planuje uruchomić trzeci zakład produkcyjny w Polsce (posiada już placówki w Oławie i Jelczu-Laskowicach). Zakład rozpocznie produkcję na przełomie września i października 2005 r. W fabryce docelowo pracę znajdzie 50 osób. Produkcja roczna szacowana jest na poziomie 8 do 12 mln sprężyn do pasów bezpieczeństwa.

Remy Automotive - największy na świecie producent alternatorów i rozruszników wybuduje w stolicy Dolnego Śląska nowoczesne Centrum Technologiczne. Będzie to trzecia placówka amerykańskiego inwestora w Europie po Budapeszcie i Świdnicy. W nowym centrum pracę znajdzie kilkudziesięciu inżynierów, którzy zajmować się będą m.in. projektowaniem nowych konstrukcji, budową modeli oraz przeprowadzaniem badań laboratoryjnych.

Firma Wabco zdecydowała zainwestować kolejne 11 mln USD do roku 2010 oraz stworzyć 150 nowych miejsc pracy do końca bieżącego roku, zarówno w dziale produkcji jak i badawczo-rozwojowym. We wrocławskiej fabryce produkuje się pneumatyczne systemy hamulcowe, systemy przeciwblokujące ABS oraz komponenty zawieszenia pneumatycznego

WARMIŃSKO - MAZURSKA SSE

Koncern Michelin rozbudowuje fabrykę w Olsztynie. Inwestycja o wartości 253 mln euro umożliwi utworzenie co najmniej 520 miejsc pracy. Projekt zakłada zwiększenie potencjału produkcji ogumienia oraz rozwój zaplecza magazynowego.

Jest jeszcze jedna dobrze rokująca wiadomość. Za dwa tygodnie niemiecki koncern MAN powinien oficjalnie wskazać miejsce pod nowa inwestycję. Inwestycja o wartości około 40 mln euro pozwoli produkować 15 tys. ciężkich pojazdów rocznie i ma duże znaczenie strategiczne dla niemieckiej grupy. Dodajmy, że obecnie konkurentem Polski w walce o fabrykę MAN-a są słowackie Koszyce. Według doniesień prasowych ("Rzeczpospolita" za "Financial Times Deutschland") jest duże prawdopodobieństwo, że fabryka powstanie właśnie w Niepołomicach.