Auto Świat Jak działają laserowe mierniki prędkości? Są skuteczniejsze od "suszarek"

Jak działają laserowe mierniki prędkości? Są skuteczniejsze od "suszarek"

Polska policja drogowa wyposażana jest właśnie w laserowe mierniki prędkości. Wyglądają podobnie do znanych nam od wielu lat "suszarek" wykorzystujących efekt Dopplera. Ich działanie opiera się jednak na zupełnie innej zasadzie.

Laserowe mierniki prędkosci
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Laserowe mierniki prędkosci

Laserowe mierniki prędkości a ręczne radary

Radary ręczne wysyłają w kierunku namierzanego obiektu szeroką wiązkę promieniowania mikrofalowego, która wraca do miernika ze zmienioną częstotliwością i na podstawie tej zmiany określa się prędkość obiektu. Natomiast miernik laserowy działa na podobnej zasadzie jak dalmierz używany do mierzenia wielkości wnętrz: wysyła krótkie impulsy promieniowania laserowego, które mierzą odległość od obiektu, a ponieważ wykonuje on kolejne pomiary z dużą częstotliwością, na podstawie rejestrowanych zmian odległości w czasie, urządzenie określa prędkość jadącego samochodu.

Wiązka promieniowania – w przeciwieństwie do wysyłanej przez radar – jest bardzo wąska. Pozwala na "wyłowienie" z grupy aut tego, które przekracza dozwoloną prędkość. Ale wymaga to precyzji celowania – dlatego mierniki laserowe wyposażone są w celowniki optyczne.

Radary ręczne — zalety

  • Zalety — Łatwe w obsłudze. Wystarczy skierować urządzenie w stronę pojazdu i nacisnąć przycisk. Dokładny pomiar, o ile w tle nie ma innych pojazdów niż namierzany.

Radary ręczne — wady

  • Pomiar tylko z bliskiej odległości; w praktyce dobrym wynikiem jest namierzenie pirata drogowego z odległości 150 m. Duże ryzyko błędnego pomiaru, jeśli obok namierzanego obiektu lub za nim znajduje się inny pojazd; większy lub poruszający się szybciej. Wyłowienie pirata drogowego z grupy aut jest mało prawdopodobne. Już w odległości 200 m wiązka radaru może mieć kilkadziesiąt metrów szerokości.

Laserowe mierniki prędkości — zalety

  • Pomiary z dużej odległości. Zasięg używanego w Polsce lasera, w jaki ostatnio została wyposażona polska policja drogowa, to 1000 m. Wąska wiązka promieniowania laserowego teoretycznie umożliwia pomiar prędkości auta jadącego w tłumie innych.

Laserowe mierniki prędkości — wady

  • Mierniki laserowe są trudniejsze w obsłudze od tradycyjnych radarów. Wprawdzie możliwy jest pomiar z daleka, jednak policjant musi idealnie namierzyć jadący samochód. Jeśli ten jedzie w grupie innych aut, ryzyko błędu po stronie policjanta jest wysokie. Można tak samo spudłować jak na polowaniu. W Niemczech jest coraz więcej przypadków kwestionowania pomiarów wykonywanych za pomocą tych urządzeń. Teoretycznie mierniki laserowe działają w każdych warunkach pogodowych, ale jak trafić jadący szybko samochód, którego prawie nie widać?