Logo

Jak działają laserowe mierniki prędkości? Są skuteczniejsze od "suszarek"

Laserowe mierniki prędkości a ręczne radary

Radary ręczne wysyłają w kierunku namierzanego obiektu szeroką wiązkę promieniowania mikrofalowego, która wraca do miernika ze zmienioną częstotliwością i na podstawie tej zmiany określa się prędkość obiektu. Natomiast miernik laserowy działa na podobnej zasadzie jak dalmierz używany do mierzenia wielkości wnętrz: wysyła krótkie impulsy promieniowania laserowego, które mierzą odległość od obiektu, a ponieważ wykonuje on kolejne pomiary z dużą częstotliwością, na podstawie rejestrowanych zmian odległości w czasie, urządzenie określa prędkość jadącego samochodu.

Poznaj kontekst z AI

Jakie są zalety laserowych mierników prędkości?
Jak działa ręczny radar?
Jakie są wady laserowych mierników prędkości?
Jakie jest maksymalne zasięg laserowego miernika prędkości?

Wiązka promieniowania – w przeciwieństwie do wysyłanej przez radar – jest bardzo wąska. Pozwala na "wyłowienie" z grupy aut tego, które przekracza dozwoloną prędkość. Ale wymaga to precyzji celowania – dlatego mierniki laserowe wyposażone są w celowniki optyczne.

Radary ręczne — zalety

  • Zalety — Łatwe w obsłudze. Wystarczy skierować urządzenie w stronę pojazdu i nacisnąć przycisk. Dokładny pomiar, o ile w tle nie ma innych pojazdów niż namierzany.

Radary ręczne — wady

  • Pomiar tylko z bliskiej odległości; w praktyce dobrym wynikiem jest namierzenie pirata drogowego z odległości 150 m. Duże ryzyko błędnego pomiaru, jeśli obok namierzanego obiektu lub za nim znajduje się inny pojazd; większy lub poruszający się szybciej. Wyłowienie pirata drogowego z grupy aut jest mało prawdopodobne. Już w odległości 200 m wiązka radaru może mieć kilkadziesiąt metrów szerokości.

Laserowe mierniki prędkości — zalety

  • Pomiary z dużej odległości. Zasięg używanego w Polsce lasera, w jaki ostatnio została wyposażona polska policja drogowa, to 1000 m. Wąska wiązka promieniowania laserowego teoretycznie umożliwia pomiar prędkości auta jadącego w tłumie innych.

Laserowe mierniki prędkości — wady

  • Mierniki laserowe są trudniejsze w obsłudze od tradycyjnych radarów. Wprawdzie możliwy jest pomiar z daleka, jednak policjant musi idealnie namierzyć jadący samochód. Jeśli ten jedzie w grupie innych aut, ryzyko błędu po stronie policjanta jest wysokie. Można tak samo spudłować jak na polowaniu. W Niemczech jest coraz więcej przypadków kwestionowania pomiarów wykonywanych za pomocą tych urządzeń. Teoretycznie mierniki laserowe działają w każdych warunkach pogodowych, ale jak trafić jadący szybko samochód, którego prawie nie widać?
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu