ECO 430 Bardzo prosty w formie, pakowny boks o pojemności 430 l, pozwalający przewozić narty o długości do 165 cm. Do belek montuje się go w sposób tradycyjny – przy użyciu stalowych obejm dociąganych plastikowymi nakrętkami. Brak wzmocnień stalowych. Z przodu dodatkowy zatrzask zamykający. + Niska cena, uchwyty mocujące zajmują mało miejsca w boksie, duża pojemność użytkowa.0- Niezbyt atrakcyjny wygląd, konieczność pamiętania o zamknięciu dodatkowego zatrzasku.CENA (zł): 400Interpack Carver 6.5 Bagażnik o długości 192 cm (maksymalna długość nart ok. 185 cm) wyposażony w system obustronnego otwierania i zamek centralny. Jest system szybkiego mocowania do belek (zajmujący stosunkowo mało przestrzeni użytkowej), możliwy montaż na belkach aluminiowych (na wsuwki). Pojemność 430 l.+ Możliwość załadunku i rozładunku z obu stron samochodu, stalowe wzmocnienia, wysoka ładowność (75 kg), łatwy montaż, 5 lat gwarancji.- Dość wysoka cena, trzeba uważać na piąte drzwi.CENA (zł): 1449Funbox 300 Długi, wąski (54 cm) boks pozwalający przewozić właściwie każdy rodzaj nart (do 210 cm długości). Pojemność 300 l. Montowany za pomocą obejm skręcanych nakrętkami motylkowymi. Nie ma zamka centralnego, są za to stalowe wzmocnienia, dzięki którym boks nie wpada w wibracje podczas jazdy. + Niska cena, stalowe wzmocnienia konstrukcji boksu, możliwość przewozu naprawdę długich przedmiotów.- Brak zamka centralnego, utrudniony montaż na większości aut pięciodrzwiowych.CENA (zł): 389Mont Blanc Triton 450 Efektownie zaprojektowany bagażnik umożliwiający przewożenie nart o długości do ok. 188 cm (całkowita długość 197 cm). Pojemność 430 l, nośność 75 kg. Konstrukcja bez wzmocnień metalowych, ale bardzo solidna. Pokrywa unoszona przez sprężyny gazowe. Dostępna też wersja srebrna za 1200 zł. + Mocowania patentowe zapewniające szybki montaż, ładny wygląd, solidne wykonanie.- Dość wysoka cena, zaczepy mocujące nieco utrudniają układanie przewożonego ładunku.CENA (zł): 1349Interpack Arjes 480 Bagażnik pozwalający przewozić narty o długości do 185 cm. Pojemność 480 litrów. Brak wzmocnień stalowych. Montaż do belek dachowych tradycyjny (obejmy, plastikowe nakrętki). Boks wyposażony w zamek centralny. Oferowany w dwu wersjach kolorystycznych: srebrnej i czarnej.+ Duża pojemność, estetyczny wygląd, sprawnie działający zamek centralny.- Brak metalowych wzmocnień konstrukcji, montaż na belkach wymaga kilku minut.CENA (zł): 699Mont Blanc Triton 650 Potężny boks o dużej długości (224 cm), pojemności użytkowej (620 l) i nośności (75 kg). Bagażnik mocuje się do belek nośnych za pomocą patentowych zaczepów. Pokrywa unoszona jest za pomocą sprężyn gazowych. Dostępne są też odmiany pokryte lakierem metalizowanym (za 1900 zł). + Łatwy i szybki montaż, duże możliwości przewozowe, bardzo solidna konstrukcja, dobre wykonanie.- Dość wysoka cena, zaczepy mocujące nieco utrudniają układanie przewożonych przedmiotów.CENA (zł): 1690Interpack Carver 5.5 Bagażnik dość krótki, pozwalający na przewożenie przedmiotów o długości do 170 cm, w zamian za to mieszczący się na większości kompaktowych hatchbacków. Boks wyposażono w system szybkiego mocowania, możliwość montażu na wsuwki (na belki aluminiowe). Nośność 75 kg, pojemność 400 l. + Praktyczny system mocowania na belkach, ponadstandardowa nośność, opływowe kształty, dystrybutor oferuje 5 lat gwarancji.- Nie nadaje się do przewożenia długich nart.CENA (zł): 999Taurus Junior 430 Prosty bagażnik bez wzmocnień metalowych. Pojemność 430 l, długość nart do 170 cm. Mocowanie do belek tradycyjne. Boks wyposażono w zamek centralny, dodatkowy zaczep zabezpieczający z przodu i sprężynowe podpory pokrywy. Dostępna jest także wersja 320-litrowa (419 zł) oraz 420-litrowa (529 zł). + Umiarkowana cena, znaczna pojemność, mieści się na autach kompaktowych.- Nieco kłopotliwy montaż, konieczność pamiętania o dodatkowym zaczepie, dość wiotka konstrukcja.CENA (zł): 559Taurus Xtreme Bagażnik ma 195 cm długości i 400 l pojemności. Wyposażono go w patentowe uchwyty do szybkiego montażu. Wyprofilowanie podłogi poprawia aerodynamikę, ale obniża funkcjonalność boksu. W sprzedaży jest też wersja srebrzysta (664 zł) oraz odmiany o pojemności 450, 500 i 600 l. + Łatwy montaż na belkach, umiarkowana cena, dość estetyczny wygląd, wiele dostępnych wersji.- Trudności w wykorzystaniu pełnej pojemności boksu, stosunkowo wiotka konstrukcja.CENA (zł): 835Thule Atlantis 600 Bagażnik ma aerodynamiczne kształty, 340 l pojemności, pozwala na przewożenie nart do 178 cm długości (całkowita długość 190 cm). Do belek mocują go specjalne łapy, które zamyka się wygodną gałką. Boks ma wzmocnienia stalowe. Dostępne są także wersje o pojemności 440 i 650 l. + Bardzo szybki i wygodny montaż, obustronne otwieranie, solidne wykonanie, wysoka estetyka.- Zaczepy mocujące zabierają sporo przestrzeni użytkowej, dość wysoka cena.CENA (zł): 1190Thule Excellence Duży boks o długości 220 cm (narty do 210 cm), pojemności 520 l i nośności podwyższonej do 75 kg. Ma nietypowy, bardzo efektowny design. Wyposażono go w patentowe łapy mocujące oraz (jedyny taki produkt) rączkę do opuszczania (zamykania) żebrowanej, wzmocnionej pokrywy. + Bardzo wygodny i szybki system montażu, niepowtarzalny wygląd, wzorowe wykonanie.- Niezwykle wysoka cena, system mocowania zajmuje sporo miejsca i utrudnia układanie bagaży.CENA (zł): 3300Thule Spirit 780 Elegancko wykończony boks firmy Thule ma 198 cm długości (zmieści narty do 185 cm), 380 l pojemności i nośność 75 kg. Podobnie jak pozostałe modele Thule mocowany jest za pomocą łap zamykanych gałką. W sprzedaży jest też wersja w kolorze czarny metalik za 1628 zł. + Obustronne otwieranie, solidna konstrukcja, elegancki wygląd, łatwe mocowanie.- Zaczepy mocujące zabierają sporo przestrzeni użytkowej, dość wysoka cena.CENA (zł): 1899Interpack Zenith 6.5 Bagażnik o opływowych kształtach jest płaski, w konsekwencji cichy podczas jazdy, ale niezbyt pojemny (390 l). Długość 192 cm (zmieści narty do 184 cm), nośność 75 kg. Boks wyposażono w system szybkiego montażu na belkach, mechanizm obustronnego otwierania oraz wzmocnienia konstrukcji. + Łatwy i szybki montaż na belkach, solidna konstrukcja, dostęp do ładunku z obu stron.- Stosunkowo wysoka cena, zaczepy mocujące utrudniają układanie ładunku. CENA (zł): 1599Interpack Zenith 8.5 Topowy boks o dużych możliwościach przewozowych (długość całkowita 215 cm, długość nart do 205 cm, pojemność 500 l, nośność 75 kg). Wyposażenie obejmuje wszystkie rozwiązania spotykane w dobrych konstrukcjach, począwszy od szybkiego montażu po mechanizm obustronnego otwierania.+ Możliwość przewożenia naprawdę dużych ładunków, dostęp z obu stron, dobre wykonanie.- Nie zmieści się na małych autach 5-drzwiowych, dość wysoka cena, nierówna podłoga.CENA (zł): 1799
Jak wybrać bagażnik dachowy
Wybór boksów dachowych jest bardzo bogaty. Nie róbcie zakupów, kierując się wyłącznie korzystną ceną, bo kupicie produkt niepasujący do waszych potrzeb. Oto kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę.Przede wszystkim ustalić należy orientacyjne wymiary kufra. Jest rzeczą oczywistą, że im będzie dłuższy i szerszy, tym więcej zmieści. Ale trzeba zachować umiar. Uwaga: wraz z węższym boksem będziesz mógł latem przewieźć na dachu jeden lub dwa rowery.Najbardziej ostrożni powinni być właściciele samochodów z piątymi drzwiami otwieranymi do góry, czyli hatchbacków, kombi oraz vanów. Zbyt długi, wysunięty do tyłu kufer może bowiem spowodować kolizję z klapą bagażnika! Kolejna sprawa to sposób mocowania boksu. Jeśli mamy już bagażnik bazowy (belki dachowe), należy wybrać kufer pasujący do tych belek. Sposób mocowania do belek ma znaczenie raczej drugorzędne, chyba że ktoś zamierza zakładać i zdejmować boks bardzo często – wtedy oczywiście im to łatwiejsze, tym lepiej. Jednak nie spotkaliśmy już żadnych modeli wymagających do montażu użycia narzędzi, więc generalnie nie powinno to stanowić większego problemu. Uwaga: większość patentowych systemów mocowania do belek, zapewniających naprawdę wygodny i szybki montaż, zajmuje dość dużo użytecznej przestrzeni ładunkowej. Porównując odpowiadające nam pod względem rozmiarów i sposobu mocowania boksy, zwróćmy też uwagę na solidność wykonania i wyposażenie. Wiotkością plastiku nie trzeba się specjalnie przejmować, choć lepiej, gdy boks ma metalowe wzmocnienia (podczas jazdy ma mniejszą skłonność do wpadania w wibracje). Zamek centralny stał się już dziś elementem właściwie obowiązkowym. Gazowe amortyzatory podtrzymujące pokrywę wyglądają efektownie, ale podpory sprężynowe spełniają swe zadanie równie dobrze. Zasady bezpieczeństwaAby uniknąć powstawania siły unoszącej boks, należy montować go możliwie poziomo (równolegle do płaszczyzny jezdni).Przed każdą jazdą i podczas niej należy sprawdzać (tym częściej, im gorszy jest stan drogi), czy mocowania boksu się nie poluzowały.Łączna masa ładunku i boksu dachowego nie może przekraczać dopuszczalnego obciążenia dachu podanego w instrukcji obsługi auta.Przed wjazdem do myjni automatycznej należy bezwzględnie zdemontować boks oraz bagażnik bazowy.