Jeep Grand Cherokee jest w obecnej wersji WK2 dostępny na rynku od 2010 roku, kiedy to zastąpił generację WK. W 2013 roku w Detroit pokazano wersję po face liftingu. Duży amerykański SUV cieszy się dużym zainteresowaniem, oferując wszystko, co najlepsze w samochodach zza Wielkiej Wody. Ma potężnych rozmiarów nadwozie o klasycznym kształcie, z charakterystycznym dla marki siedmioczęściowym grillem. Obszerne wnętrze zmieści pięć dorosłych osób, razem z wakacyjnym bagażem.

To co w Jeepie Grand Cherokee istotne, nadaje się on idealnie nie tylko do wypadów w teren, gdzie dzięki sprawdzonemu napędowi czterech kół Quadra-Trac II dzielnie brnie przez nieutwardzone szlaki, ale również do dalekich podróży. W końcu powstał w Ameryce, gdzie kilkudziesięcio-, a nawet kilkusetkilometrowe odległości to codzienność. Komfort i prowadzenie czwartej generacji Grand Cherokee zwiększa, użyte po raz pierwszy w tym modelu, niezależne zawieszenie czterech kół.

{ "caption": "Jeep Grand Cherokee z LPG", "copyright": { "idref": "3ba1f5b1-f552-5ecd-afbb-46869683628f", "uuid": "3ba1f5b1-f552-5ecd-afbb-46869683628f" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NDY7MDA_/5f8d68f1986acb23ed4b46c4ceb67cce.jpeg", "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "5f8d68f1986acb23ed4b46c4ceb67cce", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "bytes": 1826007, "width": 2048, "height": 1536 }, "uuid": "24275056-8077-5018-968b-5dc1b35d819c", "contentSources": [ { "name": "Auto Gaz Centrum", "idref": "ceb7eda2-e69f-5908-881f-4466baef38e6", "uuid": "ceb7eda2-e69f-5908-881f-4466baef38e6" } ], "asyncAdSlot": null } Jeep Grand Cherokee z LPG
Jeep Grand Cherokee z LPG

Pod maską Jeepa Grand Cherokee pracują silniki od przyjemnego dla ucha, nowoczesnego V6 Pentastar o pojemności 3,6 litra, poprzez klasycznie brzmiące 5,7-litrowe HEMI V8, aż po topowe HEMI V8 o pojemności 6,4 litra, dostępne w wersji SRT. Można wybrać również fiatowskiego turbodiesla V6 o pojemności 3 litrów.

Jednym z najpopularniejszych silników, wybieranych często przez Polaków, jest jednostka benzynowa V6 Pentastar. Ten nowoczesny motor dysponuje mocą 286 KM i momentem obrotowym na poziomie 347 Nm, które dobrze radzą sobie z napędzaniem niemal 2-tonowego kolosa, mierzącego ponad 4,8 metra długości. 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów ZF pomaga uzyskać przyspieszenia na poziomie 8,3 s do "setki". Nowe auto z tym silnikiem kosztuje w salonie od 287,5 tys. złotych, a w wyprzedaży rocznika 2015 o 10 tys. złotych mniej.

Właściciele Jeepów Grand Cherokee borykają się jednak z jedną wadą, dotyczącą każdego niemal amerykańskiego samochodu z dużym silnikiem. Wysoka pojemność i moc, w połączeniu z dużym i ciężkim nadwoziem podnoszą spalanie. Dwucyfrowe wyniki to przykra oczywistość w tego typu samochodach.

{ "caption": "Przełącznik zasilania", "copyright": { "idref": "3ba1f5b1-f552-5ecd-afbb-46869683628f", "uuid": "3ba1f5b1-f552-5ecd-afbb-46869683628f" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ODg7MDA_/5857b73e0a5c73b3e5d6990a4932db0c.jpeg", "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "5857b73e0a5c73b3e5d6990a4932db0c", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "bytes": 970619, "width": 2048, "height": 1536 }, "uuid": "7b707f4d-7d10-53b3-9b40-d9255db94031", "contentSources": [ { "name": "Auto Gaz Centrum", "idref": "ceb7eda2-e69f-5908-881f-4466baef38e6", "uuid": "ceb7eda2-e69f-5908-881f-4466baef38e6" } ], "asyncAdSlot": null } Przełącznik zasilania
Przełącznik zasilania

Ponieważ wiadomo, że Polak potrafi, właściciel tego ciemnego Jeepa Grand Cherokee z powodzeniem rozwiązał problem wysokich kosztów podróżowania legendą amerykańskich dróg. Receptę miał już sprawdzoną na swoich poprzednich samochodach, więc i tym razem nie miał oporów przed zamontowaniem dobrej instalacji LPG. Zwłaszcza, że motor V6 Pentastar jest jednym z tych, które dobrze współpracują z instalacjami LPG.

Ponieważ samochód jest niemal nowy – rocznik 2015, a więc wciąż wart sporo pieniędzy, a silnik ma nowoczesną konstrukcję, dobór właściwych rozwiązań i montaż instalacji właściciel chciał zlecić profesjonalistom. Wybór padł na sprawdzony warsztat AG Plus z Gorzowa Wielkopolskiego, należący do ogólnopolskiej sieci Ekspert LPG. Zakład działa na rynku od ponad siedmiu lat – początkowo na wymagającym rynku niemieckim, a od 2,5 roku w Polsce. Właściciel firmy, Grzegorz Wdzięczny, zdradza, że przy doborze komponentów instalacji zawsze kieruje się ich wydajnością i jakością.

Do Jeepa Grand Cherokee V6 Pentastar pan Grzegorz wybrał nowoczesną instalację Zenit PRO 6 z funkcją OBD. Dzięki niej komputer samoczynnie dostosowuje dawkę gazu. Ponadto zaletami sterownika Zenit PRO jest hermetyczna obudowa w standardzie IP64, z hermetycznym 48-pinowym złączem, które kryją najnowszej generacji japoński procesor z technologią Double Memory.

{ "caption": "Sterownik Zenit PRO", "copyright": { "idref": "3ba1f5b1-f552-5ecd-afbb-46869683628f", "uuid": "3ba1f5b1-f552-5ecd-afbb-46869683628f" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YjU7MDA_/995c42f4686acec2ea0cc1a2171ebd81.jpeg", "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "995c42f4686acec2ea0cc1a2171ebd81", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "bytes": 948553, "width": 2048, "height": 1536 }, "uuid": "e3714dee-7286-5207-9455-6135bdbe5e5a", "contentSources": [ { "name": "Auto Gaz Centrum", "idref": "ceb7eda2-e69f-5908-881f-4466baef38e6", "uuid": "ceb7eda2-e69f-5908-881f-4466baef38e6" } ], "asyncAdSlot": null } Sterownik Zenit PRO
Sterownik Zenit PRO

Zenit PRO ma dodatkowo zwiększoną stabilność temperaturową i podniesioną odporność na zmiany napięcia w instalacji elektrycznej samochodu, a ponadto zoptymalizowany algorytm rozgrzewania wtryskiwaczy gazowych.

Ze sterownikiem Zenit PRO 6 współpracują wydajne wtryskiwacze Hana (niebieska) oraz reduktor KME Twin, który obsługuje silniki o mocy do 400 KM, a więc w tym przypadku ze sporym zapasem. Przewody North Fighter stanowią najlepsze w tym zestawie uzupełnienie, zapewniając stabilność działania.

Co do umiejscowienia zbiornika, wybór padł na wnękę na koło zapasowe. Bak firmy STAKO o wymiarach 66/250/680 został tak dobrany, aby podłoga bagażnika była równa, a jego pojemność niezmieniona. Wlew gazu dyskretnie zamontowano w klapce wlewu paliwa, chroniąc przed zabrudzeniami i zwiększając wygodę tankowania.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, silnik V6 Pentastar jest jednym z tych, które „lubią” autogaz, stąd wiele aut napędzanych tą jednostką jeździ po naszych ulicach. Potwierdza to opinia przedstawiciela serwisu.

{ "caption": "Osprzęt instalacji LPG", "copyright": { "idref": "3ba1f5b1-f552-5ecd-afbb-46869683628f", "uuid": "3ba1f5b1-f552-5ecd-afbb-46869683628f" }, "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZTI7MDA_/4bbe16e349e83b4b57d97d3e3821cfe6.jpeg", "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "4bbe16e349e83b4b57d97d3e3821cfe6", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "bytes": 1002854, "width": 2048, "height": 1536 }, "uuid": "c4878e49-e124-57e9-99c5-ea98e7972c74", "contentSources": [ { "name": "Auto Gaz Centrum", "idref": "ceb7eda2-e69f-5908-881f-4466baef38e6", "uuid": "ceb7eda2-e69f-5908-881f-4466baef38e6" } ], "asyncAdSlot": null } Osprzęt instalacji LPG
Osprzęt instalacji LPG

- Auto nie było trudne w montażu. Odpowiednia wiedza i doświadczenie, zdobyte przez ponad siedem lat działalności na rynku, pozwalają nam na podejmowanie się nawet bardziej wymagających jednostek – nowocześniejszych i dysponujących większą mocą. Dodatkowo, na potencjalnie najbardziej awaryjny element – elektronikę układu – klient otrzymał pięć lat gwarancji.

Celem montażu było obniżenie kosztów podróży. Udało się to z nawiązką. Zużycie paliwa na benzynie, jak przyznaje właściciel, sięgało średnio 13-14 litrów na „setkę”. Jeep Grand Cherokee spala obecnie 15-16 litrów LPG na każde 100 km, co może świadczyć o dobrym wykonaniu montażu. Przy cenach autogazu o ponad połowę niższych od cen benzyny, inwestycja w założenie instalacji LPG zwraca się nawet po paru miesiącach, w zależności od pokonywanych dystansów. A potem już czysta korzyść. Czysta również dlatego, że w wyniku spalania LPG z rury wydechowej do atmosfery wydmuchiwanych jest zdecydowanie mniej szkodliwych związków.

Artykuł powstał we współpracy z AG Plus Grzegorz Wdzięczny, Gorzów Wielkopolski