Kia EV9 w wersji GT-Line i matowym niebieskim kolorze
Auto Świat Kia EV9 to rodzinny game-changer. Może być mobilnym powerbankiem i ładuje się szybko jak auto sportowe

Kia EV9 to rodzinny game-changer. Może być mobilnym powerbankiem i ładuje się szybko jak auto sportowe

Kia EV9 w wersji GT-Line i matowym niebieskim kolorzeKia
Materiał reklamowy na zlecenie marki
Kia

Chociaż Kia EV9 wygląda jak przybysz z przyszłości, zawita nad Wisłę już za kilka tygodni. Duży elektryczny SUV odhacza wszystko na liście: przyciąga wzrok wyrazistą stylistyką, czerpie prąd z najszybszych ładowarek i mieści na pokładzie nawet 7-osobową rodzinę. Co więcej, potrafi wyręczyć kierowcę na autostradzie, a do tego może stać się mobilnym powerbankiem. Taki zestaw umiejętności trudno znaleźć nawet w segmencie premium.

Zarząd postawił trudne zadanie przed projektantami Kii EV9. Inżynierowie mieli stworzyć flagowy model pokazujący, jaki kierunek obrała koreańska marka. Jak im poszło? Na każdym kroku można odczuć, że mierzący ponad 5 m długości SUV został skonstruowany z myślą o rodzinie prowadzącej nowoczesny styl życia. Tacy klienci już jesienią będą mogli wyjechać z salonu wygodnym i dużym autem naszpikowanym technologiami z przyszłości.

Niezwykle przestronny i przyjazny rodzinom "elektryk"

Flagowiec Kii jest największym i najbardziej przestronnym samochodem osobowym zbudowanym na platformie E-GMP. EV9 ma 5010 mm długości, 1980 mm szerokości i 1755 mm wysokości. Największa duma projektantów to imponujący rozstawu osi wynoszący aż 3100 mm (!). Takie wymiary zapowiadają naprawdę dużo przestrzeni w kabinie i rzeczywiście tak jest – siedzieliśmy już w tym aucie podczas wydarzenia Kia Brand Summit.

Ogromny SUV już w standardowej konfiguracji oferuje trzy rzędy siedzeń, w których łącznie zasiądzie nawet siedem osób. Gdy wszystkie fotele są zajęte, pojemność bagażnika wynosi 333 l. Można łatwo go powiększyć, składając siedzenia w ostatnim rzędzie – wówczas do dyspozycji mamy aż 828 l. Ale to nie koniec, bo jest jeszcze schowek pod przednią maską (90 l w wersji z napędem na tył lub 52 l w wersji z napędem na cztery koła).

Wersja 6-osobowa to prawdziwa salonka na kołach
Wersja 6-osobowa to prawdziwa salonka na kołachKia

Na życzenie Kia EV9 może zamienić się w... salonkę. Wystarczy zamówić 6-osobową wersję, w której montowane są dwa obrotowe fotele zamiast kanapy w drugim rzędzie. Kia nazywa je relaksacyjnymi, bo mają rozkładane podnóżki i odchylane zagłówki (tak jak fotele z przodu), a do tego są ogrzewane i wentylowane. Pasażerowie drugiego rzędu mogą wyciągnąć z konsoli środkowej tacę pełniąca funkcję stolika. O luksusie można mówić także z tyłu, inżynierowie znaleźli bowiem miejsce na podłokietniki, porty USB-C i kratki wentylacyjne nawet w ostatnim rzędzie.

Ładowanie Kii EV9 to bezstresowa i szybka czynność

Pomimo tak rodzinnego charakteru Kia EV9 ma też w sobie coś z samochodów sportowych. To, że wielki SUV w 384-konnej wersji GT-Line z dwoma silnikami i napędem 4x4 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,3 s, to jedno. Druga rzecz – chyba nawet lepsza – to ultraszybkie ładowanie prądem o napięciu 800 V. Podobnie jak sportowe "elektryki", tak i Kia EV9 może w pełni skorzystać z mocy najszybszych publicznych ładowarek. Dzięki temu już po 15-minutowym postoju zasięg wersji AWD zwiększa się o 219 km, a wersji RWD – aż o 239 km.

Zasięg Kii EV9 RWD po 15 minutach ładowania (start z Łodzi)
Zasięg Kii EV9 RWD po 15 minutach ładowania (start z Łodzi)KangeStudio / istock

Blisko 100-kWh akumulator (99,8 kWh netto) zapewnia najmocniejszemu wariantowi Kii EV9 zasięg do 497 km. Wersja z jednym 204-konnym silnikiem i napędem na tylną oś może pokonać jeszcze dłuższy dystans między ładowarkami – nawet 541 km (WLTP). Tak zaawansowany elektryczny układ napędowy sprawia, że o Kii EV9 nie można myśleć tylko w kategorii auta miejskiego. To duży "elektryk" stworzony także z myślą o dalekich rodzinnych podróżach w duchu eko.

A skoro już jesteśmy w temacie wycieczek, warto wspomnieć o nowej aplikacji Kia EV Route Planner. Dlaczego? Ona także zwiększa komfort podróży, bo zdejmuje z kierowców ciężar planowania trasy z uwzględnieniem dostępności ładowarek. Gdy nawigacja wykryje, że poziom naładowania akumulatora nie wystarczy, aby dotrzeć do celu, automatycznie zaproponuje miejsce i czas postoju na ładowanie. Aplikacja współpracuje też z komputerem pokładowym i dba o to, by akumulator był odpowiednio przygotowany do ultraszybkiego ładowania w każdych warunkach pogodowych.

Ładowanie Kii EV9 jest szybkie i proste
Ładowanie Kii EV9 jest szybkie i prosteKia

Ekospojrzenie na bezpieczną ekoprzyszłość

Nowoczesnej technologii jest w Kii EV9 dużo więcej. To pierwszy model marki zdolny do autonomicznej jazdy na poziomie trzecim. Co to oznacza? W skrócie, że w niektórych sytuacjach Kia EV9 nie będzie wymagała od kierowcy trzymania rąk na kierownicy. Ze względów prawnych funkcja ta jest jednak na razie dostępna tylko w Niemczech. Wszędzie za to kierowca już teraz może skorzystać z pomocy asystentów pasa ruchu, świateł drogowych, aktywnego tempomatu i systemów zapobiegających kolizjom.

Nowością w kabinie jest nie tylko podświetlany znaczek na kierownicy, ale też wkomponowany w panel wyświetlaczy 5,1-calowy ekran z wyświetlanym na stałe menu klimatyzacji. Otaczają go dwa inne, 12,3-calowe "monitory" – po lewej stronie wirtualne zegary, a po prawej multimedia. Część informacji można dodatkowo wyświetlić na wysokości wzroku na przedniej szybie (HUD). Wszystko to sprawia, że intuicyjność obsługi urządzeń pokładowych jest bardzo dobra – tym bardziej że Kia zachowała istotne przyciski fizyczne (np. na kierownicy). W standardzie jest też łączność Android Auto i Apple CarPlay, która ułatwia komunikację z telefonem.

Wnętrze pełne zrównoważonych biomateriałów
Wnętrze pełne zrównoważonych biomateriałówKia

Wnętrze urzeka nie tylko ogromem miejsca, łatwością obsługi i gadżetami. Oferując klientom to wszystko, Kia jednocześnie chciała być fair w stosunku do środowiska. Dlatego też na pokładzie znajdziemy naturalne zamienniki skóry, biomateriały i tworzywa sztuczne z recyklingu, które są zgodne z nową strategią zrównoważonego projektowania. Jednym z aż 10 ekologicznych materiałów jest zastępująca skórę na fotelach tapicerka wykonana z bio-poliuretanu. W desce rozdzielczej i poszyciach drzwi oraz słupków znajdziemy z kolei przetworzony PET (politereftalan etylenu) i TPO (olefiny termoplastyczne). Dywaniki powstały zaś z... sieci rybackich z recyklingu.

Kia może odegrać ważną rolę w transformacji energetycznej

Ale Kia myśli też o środowisku w inny sposób. Wiedzieliście, że akumulator EV9 może być mobilnym powerbankiem? To dlatego, że inżynierowie wyposażyli go w funkcję ładowania dwukierunkowego. Funkcja znana z modelu EV6 (technologia V2L) pozwala naładować inny samochód elektryczny albo zasilić urządzenie 220 V.

Kia EV9 może być mobilnym powerbankiem
Kia EV9 może być mobilnym powerbankiemKia

Oprócz tego Kia EV9 potrafi dzielić się energią z budynkiem (technologia V2B/V2H), do którego jest podłączona (np. w trakcie przerw w dostawach prądu). Może być też zintegrowana z całą siecią energetyczną (ładowanie V2G), co umożliwi zoptymalizowanie rachunków za prąd – wystarczy ładować auto tańszą energią poza godzinami szczytu i przesyłać ją później do sieci w okresach szczytowego zapotrzebowania.

Chociaż to dopiero technologie przyszłości, Kia dysponuje nimi już dziś. Niewykluczone, że odegrają ważną rolę w transformacji energetycznej. Całokształtem Kia zasługuje na naprawdę wysoką notę, bo oferuje klientom taką mieszankę, jakiej trudno dziś uświadczyć nawet w salonach marek premium. Jest też jednym z pierwszych producentów, który zdecydował się na zaprojektowanie elektrycznego SUV-a mogącego przewieźć aż siedem osób. Możemy powiedzieć tylko jedno – Koreańczycy znowu nam zaimponowali!

Materiał reklamowy na zlecenie marki
Kia
Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji