Turyści z Francji są pewni swego: Oh, un Trabant – mówi kobieta, zajmując miejsce na miękkiej kanapie obitej brązową skórą. Kierowca, Niemiec Matthias Zierau jeszcze przez kilkaset metrów jazdy nie wyprowadza jej z błędu, potem jednak wyjaśnia nieporozumienie: To nie Trabant, madame, to Peugeot! Z Francji. Francuska turystka jest jeszcze bardziej przejęta. Nie dość, że jedzie samochodem ze swojej ojczyzny, to na dodatek najstarszą taksówką w Berlinie. Ten Peugeot 404 ma już 54 lata. Zierau podarował mu drugie życie 7 lat temu, gdy sprowadził go z południowej Francji do Niemiec i zarejestrował jako taksówkę. Wcześniej za 5000 euro kupił limuzynę, oryginalnie polakierowaną w metalicznie szarym kolorze, dodał 15 000 euro na odrestaurowanie i dostosowanie samochodu do pracy w roli taksówki – między innymi na oklejenie folią w kolorze kości słoniowej.

{ "uuid": "2ddd5f0b-c928-5dd1-b4ae-0dba79dcdfdd", "caption": "Peugeot 404", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MGI7MDA_/96fee3b81d9a5cd0f64f283629da7da7.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "creators": [ { "idref": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "96fee3b81d9a5cd0f64f283629da7da7", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 3840, "width": 5760, "bytes": 4838567 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Peugeot 404" }, "source": { "uuid": "94628128-6b7e-5d22-97e7-72d49598851b", "name": "Auto Bild" }, "authors": [ { "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "license": { "name": "Auto Świat / materiały Auto Bild", "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "b724d4ef-cc0c-5a0f-8bed-b282efcc2187", "name": "Peugeot", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "1eb7a734-4bf2-5bbf-ace5-0a1392d16313", "name": "Fascynacje", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "730e6b76-41ad-5c78-9ecf-0a225c3193e3", "name": "Auto Świat / Klasyki / Oldtimer", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Peugeot 404
Peugeot 404

Jego stanowisko pracy należy do najpiękniejszych w Berlinie. Przejrzysta forma, znakomita widoczność w każdym kierunku dzięki panoramicznym szybom – to wszystko zachwyca mnie na nowo każdego dnia – mówi Zierau, młodszy od swojego Peugeota o rok. Czego nie lubi? Wielu bierze jego auto za Trabanta, zazwyczaj wtedy, gdy widzą je z pewnej odległości.

Peugeot 404 - częsta pomyłka: to trabant!

Tak jak tego dnia. W zachodniej części Berlina pewna pani dostrzega ze swojego mieszkania parkującą taksówkę. Zaciekawiona wychodzi z domu i mówi: Najpierw pomyślałam, że to Trabant, ale to nie jest Trabant, prawda? Peugeot? Niesamowite, że on jeszcze jeździ. Pewnego razu rozzłoszczony właściciel pozwolił sobie na sarkastyczny żart: Odpowiedziałem: tak, to Trabant. Należał kiedyś do Ericha Honeckera, dlatego jest trochę większy i wygodniejszy. Oczywiście, po chwili powiedział pasażerowi prawdę. Te pomyłki są jednak dość dziwne, bo przecież na kierownicy wyraźnie widoczny jest lew Peugeota – mówi Zierau. Na szczęście na ulicach Berlina zdarzają się też milsze sytuacje, spotkania z prawdziwymi koneserami zabytkowych samochodów. Pewnego razu na czerwonym świetle zaczepił Zieraua rowerzysta: Za to auto należy ci się nagroda.

{ "uuid": "ba665022-d6c9-554b-b715-e92734862044", "caption": "Peugeot 404", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTE7MDA_/c60ea63b0b6cd900112ba44599834536.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "creators": [ { "idref": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "c60ea63b0b6cd900112ba44599834536", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1596, "width": 2394, "bytes": 1067474 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Peugeot 404" }, "source": { "uuid": "94628128-6b7e-5d22-97e7-72d49598851b", "name": "Auto Bild" }, "authors": [ { "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "license": { "name": "Auto Świat / materiały Auto Bild", "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "b724d4ef-cc0c-5a0f-8bed-b282efcc2187", "name": "Peugeot", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "1eb7a734-4bf2-5bbf-ace5-0a1392d16313", "name": "Fascynacje", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "730e6b76-41ad-5c78-9ecf-0a225c3193e3", "name": "Auto Świat / Klasyki / Oldtimer", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Peugeot 404
Peugeot 404

Peugeot 404 - taksówka inna niż wszystkie

Trudno uwierzyć, ale zdarzają się pasażerowie, którzy narzekają. Co to ma być, takie rzeczy to może Pan sobie robić prywatnie – usłyszał kiedyś taksówkarz. Jednak z rzadkimi negatywnymi reakcjami Zierau radzi sobie bez problemu. Przecież nie trzeba wsiadać akurat do mojej taksówki – mówi. W Berlinie pasażerowie mają do wyboru mniej więcej 7500 innych samochodów – przeważnie Mercedesów klasy E, Volkswagenów Touranów i Toyot Prius. Wszystkie są zdecydowanie młodsze, ale to tylko pospolite auta w budyniowym kolorze, niewyróżniające się z ulicznego tła.

Peugeot 404 to co innego. Ubarwia krajobraz miasta, jest jego atrakcją – uważa właściciel, który wcześniej zatrudniał się jako dubler, studiował kilka semestrów prawo i zagrał okazjonalnie małe role w serialach telewizyjnych. Chętnie pracowałby jako aktor, ale do tej pory nie znalazł poważnej alternatywy dla prowadzenia taksówki. Jako fan oldtimerów robi to, co lubi, i swoim hobby zarabia na życie: To się zazwyczaj nie zdarza, większość klasycznych samochodów stoi nieużywana w garażach, bo właściciele nie mają dla nich czasu.

{ "uuid": "84c9b89e-49d9-5cd8-b52c-0855c16f305f", "caption": "Peugeot 404", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDY7MDA_/da4a51177e7d6ae89cfc4200cf88b0e7.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "creators": [ { "idref": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "da4a51177e7d6ae89cfc4200cf88b0e7", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1596, "width": 2394, "bytes": 1235492 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Peugeot 404" }, "source": { "uuid": "94628128-6b7e-5d22-97e7-72d49598851b", "name": "Auto Bild" }, "authors": [ { "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "license": { "name": "Auto Świat / materiały Auto Bild", "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "b724d4ef-cc0c-5a0f-8bed-b282efcc2187", "name": "Peugeot", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "1eb7a734-4bf2-5bbf-ace5-0a1392d16313", "name": "Fascynacje", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "730e6b76-41ad-5c78-9ecf-0a225c3193e3", "name": "Auto Świat / Klasyki / Oldtimer", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Peugeot 404
Peugeot 404

Zabytkowy Peugeot 404 jest oficjalnie zarejestrowaną taksówką, na postoju ustawia się grzecznie w kolejce, jeździ także zimą, przewozi do 4 osób, przejazd nie wymaga dopłaty. Z rdzą walczy odpowiednim zabezpieczeniem antykorozyjnym, ma też ogrzewanie postojowe. Właściciel nie zainstalował go dla siebie – urządzenie ogrzewa silnik przed uruchomieniem, w ten sposób go chroni. Auto przejeżdża rocznie ok. 30 tys. km, ale jaki jest jego faktyczny przebieg, można tylko zgadywać. Licznik ma jedynie 5 miejsc. Zierau nie chce spekulować: To nic nie da. Samochód jeździ i jest w dobrym stanie. Gdy coś się zepsuje, naprawia sam. Części są łatwo dostępne. Peugeot 404 był we Francji popularną taksówką. Doczekał się odmian coupé, cabrio i kombi Familiale – w sumie w latach 1960-75 sprzedano 2,7 mln aut. Na licencji Peugeoty 404 były produkowane do 1988 r.

{ "uuid": "1f3c7fdb-69b7-572f-a846-57818ef7e4c2", "caption": "Peugeot 404", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZWM7MDA_/3ca17016240cae7a6e582aed877bad06.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "creators": [ { "idref": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "3ca17016240cae7a6e582aed877bad06", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 1596, "width": 2394, "bytes": 751699 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Peugeot 404" }, "source": { "uuid": "94628128-6b7e-5d22-97e7-72d49598851b", "name": "Auto Bild" }, "authors": [ { "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "license": { "name": "Auto Świat / materiały Auto Bild", "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "b724d4ef-cc0c-5a0f-8bed-b282efcc2187", "name": "Peugeot", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "1eb7a734-4bf2-5bbf-ace5-0a1392d16313", "name": "Fascynacje", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "730e6b76-41ad-5c78-9ecf-0a225c3193e3", "name": "Auto Świat / Klasyki / Oldtimer", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Peugeot 404
Peugeot 404

Matthias Zierau najchętniej kupiłby jeszcze jedno takie auto i przerobił je na pojazd elektryczny. Jednak jego zasięg musiałby sięgać 200 km. Co najmniej.

Peugeot 404 - Przebieg? Tego nie wie nikt

Atrakcyjność klasycznego Peugeota polega nie tylko na jego wyjątkowości w codziennym użytkowaniu w roli najstarszej berlińskiej taksówki. Samochód jest także indywidualnie wynajmowany na specjalne okazje. Niedawno pewien klient zafundował swojej dziewczynie dzień w spa pod Berlinem, z dojazdem najstarszą berlińską taksówką włącznie. Szczególnym przeżyciem było przewiezienie Christiana Peugeota, członka samochodowej dynastii, podczas jego wizyty w stolicy Niemiec. Francuski przemysłowiec wydawał się jednak mało przejęty. Czyżby jemu model 404 także kojarzył się z Trabantem?

Peugeot 404 Limousine 1.6

Silnik benz. R4 czterosuwowy Pojemność 1618 cm3

Moc 65 KM przy 5400 obr./min

Maks. moment obr. 127 Nm/2250 obr./min

Napęd tylny/skrzynia manualna 4b

Dł./szer./wys. 4426/1625/1450 mm Rozstaw osi 2650 mm

Masa własna 1080 kg

OSIĄGI V maks. 140 km/h 0-100 km/h 21,0 s

Spalanie 10,5 l/100 km

Cena 10 800 FRF (franki francuskie; 1964 r.)

Peugeot 404 - typowa taryfa w Afryce

W wielu krajach afrykańskich (fot. Etiopia) Peugeoty 404 w roli taksówek to tradycyjnie typowy element ulicznego krajobrazu. Jednak wytrzymały „francuz” należy tam w ogóle do ulubionych środków transportu.

{ "uuid": "904a20b5-a8f3-570a-a8aa-61de46c058e6", "caption": "Peugeot 404, fot. Agencja BEW", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDQ7MDA_/82eb8534df3a66da0a8f4bcc5c6d6794.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d", "name": "Auto Bild", "idref": "0b1f6e5c-4d3f-56e3-9b24-2a01934c615d" } ], "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "idref": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96" }, "creators": [ { "idref": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "82eb8534df3a66da0a8f4bcc5c6d6794", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 3508, "width": 4961, "bytes": 2210134 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Peugeot 404, fot. Agencja BEW" }, "source": { "uuid": "94628128-6b7e-5d22-97e7-72d49598851b", "name": "Auto Bild" }, "authors": [ { "uuid": "7b0ba380-ca5d-5db7-ac9c-c10740ff1e83", "name": "Auto Bild" } ], "license": { "name": "Auto Świat / materiały Auto Bild", "uuid": "adc78632-0c67-5389-ad2e-ef492d3c5e96", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "b724d4ef-cc0c-5a0f-8bed-b282efcc2187", "name": "Peugeot", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "1eb7a734-4bf2-5bbf-ace5-0a1392d16313", "name": "Fascynacje", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "730e6b76-41ad-5c78-9ecf-0a225c3193e3", "name": "Auto Świat / Klasyki / Oldtimer", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Peugeot 404, fot. Agencja BEW
Peugeot 404, fot. Agencja BEW

Model produkowano na licencji w Afryce jeszcze długo po zakończeniu sprzedaży w Europie w 1975 r. Jako pikap był wytwarzany do 1988 r. Poza Afryką i Europą Peugeota 404 produkowano także w Argentynie, a montowano m.in. w Australii i Chile. Oprócz sedana w Europie powstawały też wersje coupé i kabriolet. Oba nadwozia są dziś bardzo rzadkie, ponieważ pierwsze z nich powstało w zaledwie 6837 egzemplarzach, a drugie – w nieco większej liczbie 10 387 sztuk. Wariant kombi „Familiale” miał trzeci rząd siedzeń, dzięki czemu nadawał się, zgodnie z nazwą, dla całej rodziny.

Peugeot 404 - naszym zdaniem

Auta z ciekawą historią. Znacie kogoś, kto ma niezwykły samochód lub użytkuje swoje auto w nietypowy sposób? A może sami jesteście właścicielami takiego pojazdu i chcielibyście nam opowiedzieć swoją historię? Zapraszamy! Najciekawsze z nich opiszemy na łamach „Auto Świata” lub – jeśli rzecz dotyczy youngtimera – dwumiesięcznika „Auto Świat Classic”. Piszcie do nas na adres: piotr.burchard@auto-swiat.pl