Auto Świat Kuba Giermaziak testuje Audi S3 limousine

Kuba Giermaziak testuje Audi S3 limousine

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Moc 300 KM, napęd na cztery koła, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,3 s, a do tego kierowca wyścigowy. Kuba Giermaziak specjalnie dla nas testował na torze Audi S3 limousine.

Audi S3 Limousine (1)
Zobacz galerię (14)
Auto Świat
Audi S3 Limousine (1)

Po raz pierwszy kompaktowe Audi oferowane jest w wersji trzybryłowej. Może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że pod maską sedan znajdował się aż 300-konny benzynowy silnik 2.0 TFSI.

Kuba testował 300-konne S3 na specjalnie ułożonej próbie.
Kuba testował 300-konne S3 na specjalnie ułożonej próbie.Żródło: Auto Świat

Jednostka, której turbosprężarka wytwarza ciśnienie 1,2 bara wyposażona jest w intercooler, wtrysk bezpośredni i system zmiennych faz rozrządu. Dzięki niej S3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,3 s i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Druga wartość mogłaby być znacznie wyższa, ale jest ograniczona elektronicznie.

S tronic z lounch control i wolnobiegiem

Za przenoszenie mocy na koła odpowiedzialny są dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic oraz napęd na cztery koła (quattro). Kierowca może przełączać przekładnię S tronic w dwóch trybach automatycznych D i S lub operować nią samodzielnie, przekładając biegi za pomocą opcjonalnych manetek przy kierownicy. Trzeba przyznać, że zmiana biegów zarówno w trynbie manulanym jak i automatycznym odbywa się błyskawicznie. Dodatkowo dzięki systemowi Audi drive select, który dysponuje 5 programami jazdy można zmieniać oprogramowanie przekładani – w trybie efficiency skrzynia zmienia biegi przy niskiej prędkości obrotowej, a wtrybie sport znacznie później i szybciej.

Dwusprzęgłowa skrzynia S tronic błyskawicznie zmienia biegi i wyposażona jest dwie funkcje: lounch control i wolnobieg
Dwusprzęgłowa skrzynia S tronic błyskawicznie zmienia biegi i wyposażona jest dwie funkcje: lounch control i wolnobiegŻródło: Auto Świat

Przy dynamicznym starcie, dzięki funkcji Launch Control moc silnika przenoszona jest na jezdnię z minimalnym poślizgiem opon. By ją uruchomić skrzynię niegów należy ustawić w tryb automatyczny S lub manulany, wyłączyć system ESP, a następnie nacisnąć pedał hamulca i gazu. Po puszczeniu hamulca auto wystrzeliwuje jak z procy bez zbędnego poślizgu kół. Kolejną cechą dwusprzęgłowej skrzyni S tronic to funkcja wolnego biegu, która pozwala oszczędzać paliwo. Wolny bieg uaktywnia się, gdy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie efficiency, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Pewnym mankamentem skrzyni S tronic jest dość brutalna praca sprzęgła podczas ruszania. Nawet w trybie efficiency próba delikatnego ruszenia spod świateł kończy się mocnym szarpnięciem autem. Na torze nam to nie przeszkadzało, ale w ruchu miejskim już tak.

W S3 seryjnie montowany jest stały napęd na cztery koła (quattro) z nowym hydraulicznie sterowanym sprzęgłem płytkowym z elektroniczną blokadą (odpowiada za międzyosiowy rozdział napędu). Większą część kieruje na oś przednią. Jeśli koła przednie wpadają w poślizg, wówczas moment kierowany jest stopniowo na oś tylną.

Sportowe podwozie ze zmienną twardością amortyzatorów

Do znakomitych osiągów auta dostosowano podwozie. Sportowe zawieszenie S obniża karoserię modelu S3 limousine o 25 mm, w porównaniu z Audi A3 limousine. Testowy pojazd wyposażono w opcjonalny elektromagnetyczny układ kontroli zawieszania Audi magnetic ride. W tłokach amortyzatorów cyrkuluje tu syntetyczny olej, zawierający cząsteczki magnetyczne mikroskopijnych rozmiarów. Kiedy w cewce pojawi się napięcie, powstaje pole magnetyczne, zmieniające położenie cząsteczek – ustawiają się one poprzecznie do kierunku cyrkulacji oleju, hamując jego przepływ przez kanały tłoków.

Audi drive select oferuje 4 programy jazdy oi trzy ustawienia zawieszenia
Audi drive select oferuje 4 programy jazdy oi trzy ustawienia zawieszeniaŻródło: Auto Świat

Dzięki Audi magnetic ride kierowca może wybrać (za pośrednictwem przycisku Audi drive select) odpowiednią dla siebie sztywność amortyzatorów. W trybie pracy „auto”, Audi S3 Limousine porusza się w sposób bardzo wyrównany, a w trybie „comfort” – w sposób stosunkowo miękki. W trybie „dynamic” zachowuje się sportowo i sprężyście. Odpowiednio zdefiniowane usztywnienie kół sprawia, że zachowanie pojazdu w zakręcie jest bardziej neutralne, a jego reakcja jeszcze bardziej precyzyjna.

Na torowej próbie S3 limousine uzyskało czas 55,38 s (dystans 1,6 km)
Na torowej próbie S3 limousine uzyskało czas 55,38 s (dystans 1,6 km)Żródło: Auto Świat

Próba na torze (1,6 km)

Do sprawdzenia możliwości obu samochodów wykorzystaliśmy płytę lotniska w Ułężu koło Ryk. Na okręgu ustawiliśmy szykany w taki sposób, żeby nie tylko poznać przyspieszenie testowanych pojazdów, lecz także porównać ich trakcję. Testowane Audi S3 limousine uzyskało czas 55,38 s. Dla porównania VW Golf R (za kierownicą K. Giermaziak) z 300-konnym silnikiem przejechał tą próbę w czasie 55,15 s.

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R4/16
Pojemność1984
Moc. maks.300/5500 KM/obr./min
Moment380/1800 Nm/obr./min
Poj. bagażnika390 l
Masa rzeczywista1505 kg
Wymiary (dł./szer./wys.) 4456/1796/1416 mm
Przysp. 0-100 km/h5,3 s
Napędaut. 6/4x4
Prędkość maks.250 km/h
Średnie spalanie fabr.7,0 l/100 km
Cena (z S tronic) od 178 370 zł

WIĘCEJ NA INFORMACJI NA TEMAT JAK KUBA GIERMAZIAK TESTOWAŁ AUDI S3 ZNAJDZIECIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIAT”

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków