Po raz pierwszy kompaktowe Audi oferowane jest w wersji trzybryłowej. Może nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że pod maską sedan znajdował się aż 300-konny benzynowy silnik 2.0 TFSI.
Jednostka, której turbosprężarka wytwarza ciśnienie 1,2 bara wyposażona jest w intercooler, wtrysk bezpośredni i system zmiennych faz rozrządu. Dzięki niej S3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,3 s i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Druga wartość mogłaby być znacznie wyższa, ale jest ograniczona elektronicznie.
S tronic z lounch control i wolnobiegiem
Za przenoszenie mocy na koła odpowiedzialny są dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic oraz napęd na cztery koła (quattro). Kierowca może przełączać przekładnię S tronic w dwóch trybach automatycznych D i S lub operować nią samodzielnie, przekładając biegi za pomocą opcjonalnych manetek przy kierownicy. Trzeba przyznać, że zmiana biegów zarówno w trynbie manulanym jak i automatycznym odbywa się błyskawicznie. Dodatkowo dzięki systemowi Audi drive select, który dysponuje 5 programami jazdy można zmieniać oprogramowanie przekładani – w trybie efficiency skrzynia zmienia biegi przy niskiej prędkości obrotowej, a wtrybie sport znacznie później i szybciej.
Przy dynamicznym starcie, dzięki funkcji Launch Control moc silnika przenoszona jest na jezdnię z minimalnym poślizgiem opon. By ją uruchomić skrzynię niegów należy ustawić w tryb automatyczny S lub manulany, wyłączyć system ESP, a następnie nacisnąć pedał hamulca i gazu. Po puszczeniu hamulca auto wystrzeliwuje jak z procy bez zbędnego poślizgu kół. Kolejną cechą dwusprzęgłowej skrzyni S tronic to funkcja wolnego biegu, która pozwala oszczędzać paliwo. Wolny bieg uaktywnia się, gdy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie efficiency, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Pewnym mankamentem skrzyni S tronic jest dość brutalna praca sprzęgła podczas ruszania. Nawet w trybie efficiency próba delikatnego ruszenia spod świateł kończy się mocnym szarpnięciem autem. Na torze nam to nie przeszkadzało, ale w ruchu miejskim już tak.
W S3 seryjnie montowany jest stały napęd na cztery koła (quattro) z nowym hydraulicznie sterowanym sprzęgłem płytkowym z elektroniczną blokadą (odpowiada za międzyosiowy rozdział napędu). Większą część kieruje na oś przednią. Jeśli koła przednie wpadają w poślizg, wówczas moment kierowany jest stopniowo na oś tylną.
Sportowe podwozie ze zmienną twardością amortyzatorów
Do znakomitych osiągów auta dostosowano podwozie. Sportowe zawieszenie S obniża karoserię modelu S3 limousine o 25 mm, w porównaniu z Audi A3 limousine. Testowy pojazd wyposażono w opcjonalny elektromagnetyczny układ kontroli zawieszania Audi magnetic ride. W tłokach amortyzatorów cyrkuluje tu syntetyczny olej, zawierający cząsteczki magnetyczne mikroskopijnych rozmiarów. Kiedy w cewce pojawi się napięcie, powstaje pole magnetyczne, zmieniające położenie cząsteczek – ustawiają się one poprzecznie do kierunku cyrkulacji oleju, hamując jego przepływ przez kanały tłoków.
Dzięki Audi magnetic ride kierowca może wybrać (za pośrednictwem przycisku Audi drive select) odpowiednią dla siebie sztywność amortyzatorów. W trybie pracy „auto”, Audi S3 Limousine porusza się w sposób bardzo wyrównany, a w trybie „comfort” – w sposób stosunkowo miękki. W trybie „dynamic” zachowuje się sportowo i sprężyście. Odpowiednio zdefiniowane usztywnienie kół sprawia, że zachowanie pojazdu w zakręcie jest bardziej neutralne, a jego reakcja jeszcze bardziej precyzyjna.
Próba na torze (1,6 km)
Do sprawdzenia możliwości obu samochodów wykorzystaliśmy płytę lotniska w Ułężu koło Ryk. Na okręgu ustawiliśmy szykany w taki sposób, żeby nie tylko poznać przyspieszenie testowanych pojazdów, lecz także porównać ich trakcję. Testowane Audi S3 limousine uzyskało czas 55,38 s. Dla porównania VW Golf R (za kierownicą K. Giermaziak) z 300-konnym silnikiem przejechał tą próbę w czasie 55,15 s.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1984 |
Moc. maks. | 300/5500 KM/obr./min |
Moment | 380/1800 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 390 l |
Masa rzeczywista | 1505 kg |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4456/1796/1416 mm |
Przysp. 0-100 km/h | 5,3 s |
Napęd | aut. 6/4x4 |
Prędkość maks. | 250 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 7,0 l/100 km |
Cena (z S tronic) od | 178 370 zł |
WIĘCEJ NA INFORMACJI NA TEMAT JAK KUBA GIERMAZIAK TESTOWAŁ AUDI S3 ZNAJDZIECIE W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIAT”
Galeria zdjęć
S3 wyposażone jest seryjnie w układ Audi drive select. Kierowca ma do wyboru pięć trybów jego pracy. Po wybraniu ustawienia Sport zawieszenie utwardza się, układ kierowniczy staje się bardziej bezpośredni, skrzynia S tronic szybciej zmienia biegi (przy wyższych obrotach), a do uszu kierowcy dociera bardziej rasowe brzmienie
S3 wyposażone jest w dwulitrowy motor o mocy 300 KM. Doładowana jednostka spontanicznie reaguje na gaz już na niskich obrotach. S3 limousine przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h
Kuba Giermaziak za kierownicą Audi S3 limousine. Kuba jest kierowcą wyścigowym startującym w zawodach Porsche Supercup w barwach zespołu VERVA Racing Team. Wielokrotnie zwyciężał i stawał na podium wyścigów tej serii. Sezon 2013 Porsche Supercup zakończył na 5. miejscu. Kuba Giermaziak z powodzeniem startuje też w wyścigach długodystansowych. W 2013 r. wygrał 24 Hours of Zolder w Belgii.
Spłaszczona u dołu kietrownica, sportowo wypfrofilowane fotele i aluminiowe nakładki na pedały - wnętrza S3 nie da się pomylić ze zwykłym A3
Bagażnik sedana ma większą pojemność (390 l) niż hatchback (o 10 l w stosunku do htb. 5d i 25 l - htb. 3d). Mimo tego Kuba wybrałby S3 hatchback, gdyż uważa, że jego bagażnik jest bardziej funkcjonalny (można przewieźć większe przedmioty)
Kolektor wylotowy silnika zintergrowano z głowicą. Dzięki temu jednostka błyskawicznie się rozgrzewa, a kierowca szybko może czerpać przyjemność ze sportowej jazdy
Kuba Giermaziak za kierownicą Audi S3 limousine. Kierowca wyścigowy chwalił S3 za dobre osiągi i świetną trakcję. Dobre prowadzenie na zakrętach to zasługa prawidłowego rozłożenia mas między przednią i tylną osią (59:41 proc.)
Audi drive select. W trybie Auto sztywność zawieszenia, reakcja silnika na gaz, sposób zmiany biegów i precyzja układu kierowniczego dostosowują się same do stylu jazdy kierowcy
Kierowca za pośrednictwem przycisku może zdezaktywować częściowo system ESP. Mimo 300 KM i napędu na cztery koła S3 nie nadaje się do jeżdżenia poślizgiem
Przy dynamicznym starcie, dzięki funkcji Launch Control (dostępna tylko w połączeniu ze skrzynią S tronic) moc silnika przenoszona jest na jezdnię z minimalnym poślizgiem opon. Kolejna cecha dwusprzęgłowej skrzyni to funkcja wolnego biegu, która pozwala oszczędzać paliwo. Wolny bieg uaktywnia się, gdy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie efficiency, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu.
Auto sportowe z systemem Start-Stop. czemu nie, w końcu wszystkim nam zależy na ekologii.
Kuba Giermaziak zedcydowanie wybierał sportowe nastawy układu Audi drive select. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wpływa także na pracę opcjonalnie dostępnego elektromagnetycznego układu kontroli zawieszania Audi magnetic ride. W tłokach amortyzatorów cyrkuluje tu syntetyczny olej, zawierający cząsteczki magnetyczne mikroskopijnych rozmiarów. Kiedy w cewce pojawi się napięcie, powstaje pole magnetyczne, zmieniające położenie cząsteczek – ustawiają się one poprzecznie do kierunku cyrkulacji oleju, hamując jego przepływ przez kanały tłoków.
Wiele elementów przedziału pasażerskiego wykonano z najtwardszych stopów stali, a maskę silnika z aluminium. W platynowo-szarym dyfuzorze z podwójnym obramowaniem w kolorze aluminium i z czterema pionowymi przetłoczeniami, znajdują się cztery owalne końcówki rur układu wydechowego zwieńczone chromowanymi osłonami.
Jeśli pojazd posiada elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, to można zamontować w nim także koła 19-calowe. Opony standardowo mają rozmiar 225/40 R18. Przednie tarcze hamulcowe o średnicy 340 mm są stosunkowo duże. Ich czarne, lakierowane zaciski hamulcowe (opcjonalnie także czerwone) zdobi emblemat S3. Cena S3 limousine 2.0 TFSI S tronic rozpoczyna się od 178 370 zł