Auto oferowano z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem i pojemnym jak na tamte czasy bagażnikiem (320--1100 l). W aucie instalowano benzynowe silniki o pojemności 1.1-1.8 i mocy 50-95 KM. W rok po debiucie do produkcji trafiła sportowa wersja GTI ze 110 -konną jednostką. Później GTI napędzał silnik 1.8 o mocy 112 KM. Auto wyróżniało się szerszymi błotnikami, a we wnętrzu zastosowano sportową kierownicę i sportowe fotele. Od 1976 r. w Golfie instalowano silniki wysokoprężne. Początkowo z pojemności 1,5 l jednostka uzyskiwała 50 KM, a później 1,6-litrowy motor miał 54 KM. Najmocniejszy diesel od 1982 r. miał 70 KM. Przekazywanie napędu na przednie koła odbywało się za pomocą 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej albo "automatu" o 3 przełożeniach. Na bazie Golfa I zbudowano sportowe coupé Scirocco (1974 r.), sedana Jettę (1979 r.), pikapa Caddy'ego, a firma Karmann opracowała kabriolet (1979 r.). Przez cały okres produkcji powstawały limitowane serie różniące się m.in. poziomem wyposażenia. Jedna z nich to GX, czyli taka, jak prezentowany model. Pomimo wielu lat auto nadaje się do codziennej jazdy. Nie jest nadmiernie awaryjne i nie zużywa dużo paliwa. Wystarczy ok. 5,5 l/100 km na trasie oraz 9-10 l/100 km w mieście. Dynamika 70-konnego silnika jest zadowalająca, ale przyjemna jazda możliwa jest do szybkości 90 km/h. Powyżej "setki" robi się głośno. Auto nie ma wspomagania kierownicy, ale manewrowanie nie jest trudne. Zawieszenie zestrojono sztywno i prowadzenie okazuje się poprawne. Więcej informacji na temat Golfów można uzyskać w internecie pod adresami: www.vw-youngtimer.pl czy www.vwgolf.pl.Na co zwrócić uwagę przy remoncie?Znalezienie większości części nie stanowi problemu. W dodatku ich ceny okazują się niskie. Wyjątek stanowią chromowane listwy na drzwi oraz wokół szyb. Trudne do zdobycia są również zderzaki oraz emblematy. Zdobycie części mechanicznych ułatwia fakt, że wiele elementów pasuje od Golfa II. W internecie można znaleźć również elementy, które poprawią wygląd samochodu, ale nie obniżą stopnia jego oryginalności. Prezentowany egzemplarz ma np. przewidziane jako opcja do Golfa aluminiowe felgi oraz dodatkowe wskaźniki na konsoli środkowej (ładowanie, temperatura oleju i ciśnienie). Ciekawym dodatkiem są spryskiwacze reflektorów! Naprawa auta jest łatwa dzięki jego prostej budowie. Nie brakuje również literatury opisującej Volkswagena Golfa.
Kultowy kompakt
Produkcja najbardziej popularnego kompaktu świata rozpoczęła się w 1974 r. Projektantem nadwozia Golfa był włoski stylista Giorgio Giugiaro.