Jakie skutki w Państwa firmie wywołała pandemia?

Nasze salony dilerskie działały bez przerwy, choć niektóre w ograniczonym zakresie godzinowym. Ruch w drugiej połowie marca i w kwietniu był niewielki, maj jest zdecydowanie lepszy. Sprzedaż w maju br. była nawet nieco wyższa niż w maju ub. Co ciekawe: zapotrzebowanie na mobilność indywidualną nie maleje, wprost przeciwnie. Własny samochód w czasie zagrożenia epidemicznego daje poczucie bezpieczeństwa, poza tym na wakacje raczej pojedziemy, niż polecimy, więc ważne jest też, aby był bezpieczny i komfortowy.

Jak bardzo zmniejszyła się produkcja i sprzedaż samochodów Waszej marki?

Fabryki Mercedesa na świecie miały przerwy w produkcji, podobnie jak fabryka silników w Jaworze, która miała kilkutygodniowy przestój, ale już pracuje, produkując wydajne silniki konwencjonalne nowej generacji, które pracują w gamie kompaktowej czyli np. w nowym Mercedesie GLA, bardzo popularnym modelu w Polsce. Zgodnie z planem idzie budowa fabryki baterii elektrycznych, prace budowlane są zakończone, obecnie trwa montaż maszyn i urządzeń, niedługo będziemy testować pierwsze baterie elektryczne do modeli plug-in hybrid i w pełni elektrycznych znanych pod marka technologiczno-produktową EQ.

Jak długo potrwa odbudowa sprzedaży samochodów do poziomu sprzed pandemii?

Po maju obserwujemy zwiększenie ruchu i wzrost zainteresowania zakupami nowych samochodów w salonach Mercedes-Benz. Wznowiliśmy jazdy próbne, a wyniki zakończonego miesiąca budzą optymizm, że druga połowa roku (zakładając, że nie pojawi się nowa fala ograniczeń w wyniku pogorszenia sytuacji epidemicznej) będzie okresem powrotu do trwałego wzrostu. Rejestracje samochodów osobowych Mercedes-Benz na rynku polskim w ujęciu rok do roku przez pierwsze pięć miesięcy spadły o 15,8 proc., czyli znacznie mniej niż spadek rejestracji całego rynku samochodów osobowych – 38,3 proc. Naszym klientem są głównie firmy i przedsiębiorstwa, więc ich sytuacja ekonomiczna determinuje poziom zakupów nowych samochodów. Na tę chwilę staramy się budować naszą ofertę sprzedażową i finansowanie, by zachęcić do podjęcia zakupów – mamy sporo nowości w 2020 roku.

Na czym głównie będzie skupiać się działalność Państwa firmy po pandemii? Jakie nowe wyzwania stanęły przed firmą?

Wdrażamy nowe formy sprzedaży - choćby nasz wirtualny salon w wersji on-line. Można kupić auto nie wychodząc z domu. Produkcja została wznowiona we wszystkich zakładach Mercedes-Benz na świecie. Na koniec 2022 roku wszystkie nasze zakłady produkcyjne będą zasilane wyłącznie „zieloną energią” (fabryka w Jaworze była pierwsza!). Kontynuujemy strategię „Ambition 2039”. W 2030 roku połowa naszej floty będzie zelektryfikowana, a w 2039 całe portfolio modelowe - zeroemisyjne. Na polski rynek wprowadzimy w tym roku przeszło 20 modeli hybrydowych, które mogą wylegitymować się zasięgiem w przypadku choćby Klasy A 250 E nawet do 70 km w trybie tylko elektrycznym. Rynek świetnie przyjął nowe GLA i GLB. Do salonów wjeżdża odmłodzona technologicznie rodzina Klasy E. No i odliczamy czas do światowej premiery naszej flagowej limuzyny czyli Klasy S, która pojawi się w drugiej połowie roku.

Czy zostanie utrzymana dotychczasowa gama modelowa, jakie zmiany mogą nastąpić?

Obecna gama marki jest odzwierciedleniem pozycji Mercedesa, ale też zachowań konsumenckich. Przy czym bacznie obserwujemy zmieniające się modele korzystania z samochodu jak np. potrzeba posiadania własnego pojazdu. Naprawdę potrzeby są niezwykle zróżnicowane. Przykładem niech będzie dynamiczne tempo wprowadzania oferty hybryd dla mieszkańców aglomeracji miejskich, czy oferty SUV dopasowanej do zróżnicowanego i dynamicznego stylu życia innych grup klientów. Mamy tu najszerszą i najmłodszą na rynku gamę SUV-ów ( aż 9 modeli). Wszystko zależy od potrzeb i sposobu świadomego użytkowania.

Nasza gama produktowa jest kompletna - zarówno pod względem sylwetek jak i napędów. Od czystych i zaawansowanych silników Diesla, przez nowoczesne jednostki benzynowe ze wspomaganiem elektrycznym EQ boost, przez bogatą, bo złożoną z przeszło 13 modeli ofertę aut z napędem plug-in hybrid, opartych zarówno o silnik benzynowy jak i Diesla (C, E, GLC, GLE), aż po w 100 proc. elektryczną rodzinę modeli EQ, od elektrycznego modelu EQC począwszy.

Nasza oferta będzie ulegać przeobrażeniu, podobnie jak oferta usług towarzyszących, która zapewnia mobilność. Mercedes kontynuuje marsz ku zrównoważonej luksusowej mobilności jutra. Jesteśmy w komfortowej sytuacji, bo oferujemy modele od miejskiego smarta, przez auta osobowe i dostawcze po autobusy i pojazdy ciężarowe - pełen portfel rozwiązań i napędów.

Czy motoryzacja nadal będzie skupiać się na rozwoju technologii i produkcji aut ekologicznych, elektrycznych, wodorowych?

Pandemia koronawirusa nie zmienia naszej strategii „Ambicja 2039”. Polityka Unii Europejskiej i Europejski Zielony Ład dyktuje warunki, do których musimy się dostosować. Mercedes był od ponad 130 lat prekursorem rozwiązań technologicznych – tak jest teraz i tak będzie jutro. Nie zwalniamy tempa w planowaniu nowych usług i integrowaniu oferty zgodnie z wizją CASE (Connected/Autonomous/Shared/Electric).

Pewne przesunięcia powstały jedynie w obszarze rozwijania napędów wodorowych – ciężar tego projektu został przeniesiony na ciężarówki (Mercedes-Benz Trucks). Ale wodór pozostaje nadal jedną z technologii, w której Daimler upatruje ogromny potencjał.