Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Mercedes Klasa A

Mercedes Klasa A

Ikona samochodu

Mercedes-Benz klasy A to miejski samochód należący do segmentu C, produkowany przez niemiecki koncern. I generacja (W168) zadebiutowała w 1997 roku, jednak od samego początku auto miało złą sławę, przez tzw. „test łosia”, ponieważ podczas wykonywania próby, auto przewróciło się na bok. Ponieważ sprzedaż aut już trwała, Mercedes po chwili ignorancji postanowił przerwać produkcję oraz wycofał sprzedane już modele. Produkcja ruszyła z powrotem w 1998 roku gdy zmodyfikowano zawieszenie oraz wprowadzono seryjnie, pierwszy raz w tej klasie, system ESP.

Stylistyka auta raczej nie była porywająca. Spiczasty przód, stosunkowo wysoko poprowadzona linia dachu oraz naglę ścięcie tyłu, pozostawiają wrażenie, iż mamy do czynienia z minivanem. Wnętrze również nie powalało na kolana. Z powodu, iż był to Mercedes skierowany do niekoniecznie ekskluzywnej klienteli, materiały nie były najwyższej jakości, a design był również przeciętny.

Nawiązując do krótkiego i mocno pochylonego przodu, można się zastanawiać, jak niemiecka marka rozwiązała problem testów zderzeniowych. Otóż zastosowano innowacyjny system absorpcji siły uderzenia, zwanego „Sandwich”. Polegał on na tym, że podczas „czołówki”, silnik wraz ze skrzynią biegów chował się pod podłogą. Klasa A była pierwszym przednionapędowym modelem firmy ze Stuttgartu.

Benzynowe silniki mogły mieć pojemność 1,4, 1,6, 1,9 i 2,1 litra. Ich moc wynosiła odpowiednio 82, 102, 125 i 140 KM. Diesle CDI miały jedną pojemność 1,7 litra, ale mogły rozwijać od 60 do 95 KM. W 2001 roku rozpoczęto także produkcję przedłużonej klasy A (V168) o nazwie Long. Wśród skrzyń biegów, dostępna była zarówno skrzynia manualna, jak i automatyczna, obie o 5 przełożeniach.

W 2004 roku wprowadzono do sprzedaży II generację klasy A. auto zachowało swoją charakterystyczną bryle przypominającą minivana, jednak oprócz 5-drzwiowej wersji, auto było dostępne także w 3-drzwiowym nadwoziu. O ile przestronność wnętrze była na podobnym poziomie co wcześniej, o tyle jego design stał się bardziej atrakcyjny. Pojemność bagażnika została zwiększona o 45 litrów i wynosiła 435 litrów. W 2008 roku, auto przeszło facelifting, który objął m.in. zmianę zderzaków, grilla, świateł oraz wzbogacenia podstawowego wyposażenia m.in. o asystenta parkowania.

Pod maską mogły znaleźć się wśród benzyniaków jednostki o pojemności 1,5, 1,7 oraz 2 litrów. Ten ostatni występował w wersji wolnossącej oraz turbodoładowanej. Ich moc wynosiła odpowiednio 136 oraz 193 KM. Mniejsze silniki rozwijały 95 oraz 115 KM. Natomiast diesle miały ponownie tylko jedną pojemność – 2 litrów. Ich moc wynosiła 82, 109 lub 140 KM. Nie przewidziano tym razem wersji przedłużonej, natomiast ze skrzyń biegów dostępna była przekładnia ręczna o 5 lub 6 biegach lub bezstopniowa skrzynia CVT.

W 2012 roku Mercedes zaprezentował III generację klasy A (W176). jednak ten model był zupełnie inny niż poprzednie. Bryła auta pozycjonowała go w kompaktach, a stylistyka, zerwała z dotychczasowymi trendami „nudnej” klasy A. Nisko poprowadzona linia dachu, liczne przetłoczenia oraz ostre krawędzie nadają auta agresywnego i dynamicznego charakteru, którego nie da się pomylić z żadnym innym autem.

Pierwszy raz, opcjonalnie oferowany był napęd na 4 koła 4MATIC. Wnętrze zostało zaprojektowane w charakterystyczny dla nowego nurtu Mercedesa sposób. Wszystkie przyciski i pokrętła zostały rozmieszczone w sposób logiczny, chociaż przestrzeni jest nieco mniej niż w poprzednikach, szczególnie nad głowami w II rzędzie siedzeń, jednak komfort podróżowania jest na wysokim poziomie. Pojemność bagażnika nie jest już tak imponująca jak wcześniej – wynosi 341 litrów.

W 2013 roku zaprezentowano rozwinięcie klasy A – sedana oraz kombi o nazwie CLA, oraz crossovera – GLA. 2 lata później kompaktowy Mercedes został poddany faceliftingowi, jednak zmiany zewnętrzne jak bardzo niewielkie, a przy okazji zmodernizowano silniki. A skoro o nich mowa, to dostępnych jest aż 6 benzyniaków i 4 diesle. Najsłabsza jednostka o zapłonie iskrowym ma pojemność 1,6 litra i moc 102 KM. Ten silnik może występować również w wariancie 122- oraz 156-konnym. Większy, 2-litrowy rozwija 184 (dostępny tylko jako 4MATIC), 211 lub 218 KM. Topowa odmiana 45 AMG generuje z tego samego silnika aż 381 KM i jest standardowo wyposażona w napęd na 4 koła. Gamę diesli otwierała 1,5-litrowa jednostka o mocy 90 lub 109 KM, a zamykał silnik o objętości skokowej równej 2,1 litra, który mógł generować 136 lub 177 KM. W prawie wszystkich wersjach, podstawowym napędem jest napęd na przednią oś, a producent daje do wyboru 6-biegową skrzynię manualną oraz 7-stopniową przekładnię dwusprzęgłową.

Mercedes Klasa A - generacje

Ikona samochodu

Mercedes Klasa A I W168 (1997 - 2004)

Ikona samochodu

Mercedes Klasa A II W169 (2004 - 2012)

Ikona samochodu

Mercedes Klasa A III W176 (2012 - )

Mercedes Klasa A - powiązane artykuły

Automat kontra manual. Czy warto samemu zmieniać biegi?

Automat kontra manual. Czy warto samemu zmieniać biegi?

Automatyczna przekładnia potrafi być dużym udogodnieniem. Mimo to wielu kierowców wciąż obawia się tego rozwiązania. Czy słusznie? Przetestowaliśmy 10 par samochodów z automatem i manualem, żeby przekonać się, która wersja lepiej jeździ.

Silniki Mercedesa - czy są mocne i trwałe?

Silniki Mercedesa - czy są mocne i trwałe?

Silniki 1.6 i 2.0 (M270, M274) są nieduże, ale radzą sobie nawet w klasie E czy modelu GLE. To zaawansowane technicznie, mocne i oszczędne motory, ale nie obyło się bez wpadek.

Miejskie auta w ryzykownych wersjach. Na nie musisz uważać!

Miejskie auta w ryzykownych wersjach. Na nie musisz uważać!

Małe samochody z założenia nie powinny generować dużych kosztów. Niestety, bywa z tym różnie. Oto ryzykowne wersje popularnych modeli za 20-25 tys. zł. Auta te mogą narazić was na duże wydatki!

Mercedes odświeża swoją Klasę A – zobacz, jak wygląda po face liftingu

Mercedes odświeża swoją Klasę A – zobacz, jak wygląda po face liftingu

Po czterech latach obecności na rynku czwartej generacji Klasy A Mercedes zdecydował się na face lifting swojego najmniejszego modelu. Odświeżono wygląd nadwozia i wnętrza, a także gamę dostępnych jednostek napędowych.

Najbrzydsze deski rozdzielcze w autach z lat 90. Od Mercedesa po Toyotę

Najbrzydsze deski rozdzielcze w autach z lat 90. Od Mercedesa po Toyotę

Lata 90. przyniosły kilka ewidentnie brzydkich samochodów, ale były też i takie, które z zewnątrz wyglądały całkiem OK, a w środku... Oto nasze subiektywne zestawienie najmniej atrakcyjnych desek rozdzielczych tamtej dekady.

Co zrobić z dodatkiem węglowym? Przegląd używanych aut z Otomoto za 3 tys. zł

Co zrobić z dodatkiem węglowym? Przegląd używanych aut z Otomoto za 3 tys. zł

Obiecany przez polityków partii rządzącej dodatek węglowy dla rodzin używających tego paliwa do ogrzewania domów, zamiast ulżyć obywatelom, dokłada kolejne troski: na co wydać kwotę 3000 zł, której wcześniej nie było w domowym budżecie? Każdy wie, że od rozdania ludziom pieniędzy węgla na rynku nie przybędzie, można więc, a nawet trzeba wydać je na inne potrzeby. Im szybciej, tym lepiej! Proponujemy zatem kupić samochód. Jakie auto można kupić za 3000 zł?

Mercedes A45 AMG — czy to ostatni taki hot hatch?

Mercedes A45 AMG — czy to ostatni taki hot hatch?

Mercedes A45 AMG to samochód, który nie powinien powstać, a jednak jest i nadal można go kupić. Kompakt z dwulitrowym doładowanym silnikiem o mocy ponad 400 KM — to naprawdę robi wrażenie. I wiecie co? Według mnie to najlepsze AMG, jakie obecnie można kupić. Tak wiem — ten samochód pomimo kompaktowych rozmiarów kosztuje dużą walizkę pieniędzy, ale jest wart każdej wydanej złotówki. Ciekawi, czym jeszcze zaskakuje Mercedes A45 AMG?

Audi RS 3 kontra BMW M240i oraz Mercedes-AMG A 45 S – skoncentrowane na frajdzie

Audi RS 3 kontra BMW M240i oraz Mercedes-AMG A 45 S – skoncentrowane na frajdzie

Trzej niemieccy kompaktowi mocarze – nowe Audi RS 3, równie świeże BMW M240i oraz doświadczony Mercedes-AMG A 45 S. Różnią je typy nadwozia i koncepcja silnika, ale mają ten sam cel: śmigać jak najęte. Porównaliśmy je na torze.

Który napęd będzie najtańszy w eksploatacji? Mazda 3 kontra Mercedes klasy A, Peugeot 308, Toyota Corolla i Volkswagen ID.3

Który napęd będzie najtańszy w eksploatacji? Mazda 3 kontra Mercedes klasy A, Peugeot 308, Toyota Corolla i Volkswagen ID.3

Szukając auta, które ma być oszczędne i proekologiczne, stajemy przed nie lada wyzwaniem wobec różnorodności oferty. Mamy dla Was pięć samochodów. I każdy z nich ma inny rodzaj napędu! A który z nich jest najkorzystniejszy w eksploatacji?

Auta segmentu C - najlepsze i najgorsze 2- i 3-letnie auta kompaktowe

Auta segmentu C - najlepsze i najgorsze 2- i 3-letnie auta kompaktowe

Segment C, czyli jeden z najpopularniejszych na rynku. Podaż i popyt są wysokie, ale nie każdy model jest tak samo wart zakupu. Przynajmniej jeśli będziemy oceniać po wynikach niemieckich przeglądów rejestracyjnych - oto pięć polecanych i pięć nieudanych modeli według raportu TUV

Brabus B45 na bazie Mercedesa-AMG A 45 S przyspiesza lepiej niż Lamborghini Murciélago!

Brabus B45 na bazie Mercedesa-AMG A 45 S przyspiesza lepiej niż Lamborghini Murciélago!

Tuner Brabus wycisnął z czterocylindrowego turbodoładowanego silnika AMG z klasy A moc 450 KM. Teraz umiejętności sprinterskie kompaktowego Mercedesa weszły na poziom supersamochodów.

Stylowe, prestiżowe i... mają to coś! Kompakty premium za 40-50 tys. zł – który najlepszy?

Stylowe, prestiżowe i... mają to coś! Kompakty premium za 40-50 tys. zł – który najlepszy?

Nie są specjalnie tanie, często okazują się też niezbyt praktyczne i drogie w eksploatacji, a mimo to cieszą się ogromnym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Alfa Romeo Giulietta, Audi A3, BMW serii 1, DS4/DS 4, Lexus CT 200h, Mazda 3 i Mercedes kl. A – oto kilkuletnie kompakty premium za 40-50 tys. zł.

W Volkswagenie Golfie 1.4 TSI po 300 tys. km rozsypał się silnik!

W Volkswagenie Golfie 1.4 TSI po 300 tys. km rozsypał się silnik!

Po przejechaniu 287 147 km benzynowy silnik 1.4 TSI wyzionął ducha. Volkswagen Golf zatem odpadł z naszego ultramaratonu, w którym mierzył się Mercedesem klasy A.

22 tysiące Mercedesów do naprawy

22 tysiące Mercedesów do naprawy

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował o akcji naprawczej, obejmującej na polskim rynku 22 002 Mercedesy. Chodzi o starsze modele, w których wykryto wadliwe działanie poduszki powietrznej kierowcy.

Mercedes A 250 e – oszczędnie i cicho w mieście

Mercedes A 250 e – oszczędnie i cicho w mieście

Mercedes ma teraz w ofercie klasę A napędzaną mocną hybrydą plug-in. Auto osiąga niezły zasięg w trybie EV, pozwalający traktować je w mieście jak samochód czysto elektryczny. Mercedes A 250 e tani nie jest, ale też nie odbiega ceną od spalinowej klasy A.

Czy nowe Audi A3 zawstydzi BMW serii 1 i Mercedesa klasy A? [RANKING]

Czy nowe Audi A3 zawstydzi BMW serii 1 i Mercedesa klasy A? [RANKING]

Nowe Audi A3 musi w pierwszym porównaniu stawić czoła dystyngowanym rywalom. Zaraz się okaże, kto tu będzie rumiany z radości, a kto czerwony ze wstydu...

Ten Mercedes A 38 AMG sprzed 22 lat ma dwa silniki benzynowe

Ten Mercedes A 38 AMG sprzed 22 lat ma dwa silniki benzynowe

Pojemność skokowa 3,8 l, moc 250 KM i napęd na 4 koła. Tak 22 lata temu AMG wypuściło w świat Mercedesa klasy A pierwszej generacji – z dwoma czterocylindrowymi silnikami 1.9. Przedstawiamy ultrarzadkiego Mercedesa A 38 AMG, zwanego też A 190 Twin.

Luksus w czasach kryzysu – jak radzą sobie marki premium?

Luksus w czasach kryzysu – jak radzą sobie marki premium?

Spadek sprzedaży dotyczy wszystkich, są jednak równi i równiejsi. Okazuje się, że marki premium radzą sobie lepiej niż pozostałe. W czołówce najchętniej kupowanych modeli są nie tylko SUV-y. Nie zabrakło także sedana, który cieszy się sporą popularnością wśród policjantów.

Nowy Golf VIII kontra rywale: nadeszła godzina prawdy...

Nowy Golf VIII kontra rywale: nadeszła godzina prawdy...

Nowy Volkswagen Golf: na zewnątrz ewolucja, w kabinie – rewolucja. Czy nowy kompakt z Wolfsburga okaże się groźnym dla rywali drapieżnikiem? Zaraz się o tym przekonamy!

Mercedes-AMG A35 – bardzo szybka zabawka

Mercedes-AMG A35 – bardzo szybka zabawka

Mercedes-AMG A35 to najtańszy model w gamie AMG. Najtańszy, nie znaczy oczywiście tani, ale w dzisiejszych czasach 190 tys. zł za hot hatcha z silnikiem o mocy ponad 300 KM to cena, która już nie szokuje. Na co można liczyć w zamian?
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test