Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Mercedes A 190 - A - grupowy maluch

Mercedes A 190 - A - grupowy maluch

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Małe wymiary zewnętrzne, zaskakująco obszerne jak na tę klasę auta wnętrze, duży bagażnik o pojemności 390 litrów, luksusowe wyposażenie i mocny silnik - tak można najkrócej scharakteryzować Mercedesa klasy A z silnikiem 1.9 - 125 KM. Auto zostało przygotowane z myślą o tych klientach, którzy potrzebują prestiżowego auta, ale niekoniecznie musi to być duży pojazd, jak np. klasa C czy E Mercedesa.

Mercedes A 190 - A - grupowy maluch
Auto Świat
Mercedes A 190 - A - grupowy maluch

Nadwozie/wnętrze

Najmniejszy Mercedes najlepiej spisuje się jako komfortowe miejskie auto. Ale nie tylko. Wnętrze jest tak zaprojektowane, aby można było je łatwo przebudowywać według aktualnych potrzeb. Auto może być więc wykorzystywane także na wyjazdy urlopowe lub weekendowe (ale raczej w dwie osoby). W klasie A kierowca i pasażerowie siedzą wyżej niż w innych autach osobowych, dzięki temu widoczność jest lepsza, a wszelkie manewry wykonuje się łatwiej.

Silnik/skrzynia biegów

Najmocniejsze punkty małego Mercedesa. Silnik osiąga moc 125 KM oraz wysoki moment obrotowy 180 Nm. Jest to najmocniejsza jednostka oferowana w tym modelu. 5-stopniowy automat zasługuje na najwyższą ocenę: ma bardzo dobrą charakterystykę, biegi zmieniane są niezwykle płynnie, w czasie jazdy nie odczuwa się żadnych szarpnięć przy zmianie biegów w dół lub w górę. (Wersja z ręcznie sterowaną skrzynią biegów czyni z klasy A auto o sportowych walorach, przyspieszenie do "setki" wynosi zaledwie 8,8 sekundy). Apetyt na paliwo auta z automatyczną skrzynią biegów należy uznać za umiarkowany, w czasie testu spaliło 9,1 litra na 100 km.

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Auto jest poręczne, łatwo się nim manewruje nawet na wąskich uliczkach (średnica zawracania 10,7 metra). Ale sama konstrukcja nadwozia (krótkie i z szerokim rozstawem kół) powoduje, że na nierównościach auto podskakuje. Ma także tendencję do pochylania się w zakrętach. Nie dzieje się to jednak kosztem bezpieczeństwa, seryjnie montowany układ ESP gwarantuje stabilizację jazdy w skrajnych warunkach, jak np. duża prędkość w zakręcie. Hamulce są skuteczne, gwarantują zatrzymanie pojazdu z "setki" na odcinku 40,3 m.

Komfort

Wnętrze klasy A jest luksusowe, materiały są najwyższego gatunku. Bogate jest wyposażenie seryjne, obejmujące m.in. ABS, 4 poduszki powietrzne, układ ESP i ASR, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek. Komfort jazdy na równych drogach jest wysoki, na złych pogarsza się z powodu kołysania się auta.

Koszty

Najtańszy Mercedes wcale nie jest autem tanim. Wersja A 190 kosztuje bowiem 73 tysiące zł. Drogie jest wyposażenie dodatkowe, np. skrzynia automatyczna ok. 8 tys. zł, a klimatyzacja ok. 4,5 tysięcy złotych. Podsumowanie. Prestiżowe, luksusowe, małe auto dla osób, które nie muszą liczyć się z każdą złotówką.

Ocena: 4

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: