Mercedes przez długie lata uchodził za ostoję konserwatyzmu wśród marek premium – w ofercie dominowały duże, kanciaste limuzyny. Na pierwszą ekstrawagancję pozwolono sobie w 1997 roku, wprowadzając kompaktową klasę A.

Zaraz potem pojawił się SUV ML, a później Mercedes zasmakował w przyjemności wynajdywania nisz w segmentach i łączenia różnych typów aut. Oferta wciąż rośnie i dziś obejmuje 20 różnych modeli – wśród nich m.in. 4-drzwiową limuzynę CLS oraz luksusowego crossovera klasy R. Mimo różnego powodzenia nowych odmian Mercedes nie rezygnuje z mnożenia wersji nadwoziowych i tworzenia kolejnych klas.

Po wyższych segmentach przyszedł czas na to, by wziąć na warsztat mniejsze auta. Plan ofensywy kompaktów przedstawia się następująco: l Do salonów właśnie wjeżdża nowa klasa B, która ma być jednocześnie limuzyną z wysokim dachem i kompaktowym vanem. l Bazujące na następnej generacji klasy A 4-drzwiowe coupé CLC będzie próbowało powtórzyć sukces większego CLS-a i zdobyć klientów dysponujących blisko 120 tys. zł.

Pełne dynamiki CLC shooting break to czerpanie z najlepszych tradycji stylizacji nadwozia – trafi w gusta tych, którzy szukają sportowego kombi.

Tożsamość crossovera GLC pozostaje zagadką – auto będzie miało napęd na 4 koła i zaoferuje dużo miejsca. l Kabriolet pojawi się pod warunkiem, że 2-drzwiowe coupé dostanie zielone światło. To na razie byłoby na tyle. Kolejnych pomysłów należy się spodziewać, kiedy Mercedes, Renault i Nissan wspólnie rozpoczną prace nad nową generacją kompaktów.

Mercedes już dziś czerpie korzyści z tej współpracy – w niedalekiej przyszłości w palecie silnikowej klas A i B zobaczymy jednostki 1.2, 1.4 i 1.6. W kwestii alternatywnego napędu realne wydają się następujące opcje: l BEV (napęd elektryczny) – przewidywany debiut w 2013 roku, ale decyzja jeszcze nie zapadła. l REX (range extender) – kombinacja 3-cylindrowego silnika 1.2 turbo funkcjonującego jako generator prądu i 95-konnego silnika elektrycznego.

Premiera możliwa w 2014 r. l F-CELL – ogniwa paliwowe i silnik spalinowy z przodu, akumulator z tyłu. Wprowadzenie na rynek nie wcześniej niż w 2014 roku. l PHEV (hybryda typu plug-in) – 109-konny wolnossący motor Renault wspomagany mocą 68 KM silnika elektrycznego.

Ponadto pojawią się sportowe warianty. A 25 AMG będzie dostępne jako shooting break i sedan. W przeciwieństwie do konkurencyjnego BMW otrzyma seryjny napęd 4x4. Słusznie, bowiem podwójnie doładowana dwulitrówka ma osiągać moc 350 KM i moment 500 Nm. W standardzie tej wersji znajdzie się także 7-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia, a we wszystkich odmianach nowej klasy A – system zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach, znany z droższych aut.

PODSUMOWANIE - Mercedes zdobył się na odwagę, jakiej byśmy się po tej marce nie spodziewali – w 2013 roku zobaczymy całą rodzinę nowych kompaktowych aut. Część z nich już ma konkurencję (np. BMW serii 1 cabrio), inne dopiero są w przygotowaniu (Audi A3 sedan). Pewne jest to, że klient będzie miał dużo większy dylemat przy wyborze.