Praktyczność w codziennym użytkowaniu nie jest tu najważniejsza. Skupimy się na innych kryteriach, jak na przykład dynamika prowadzenia albo czas okrążenia na torze. Znaczenie będzie miało też brzmienie silnika, a w ocenie siedzeń – boczne podparcie ciała.
270 KM przy 1,5-tonowej masie auta
Pod maską Mercedesa pomrukuje niczym bestia ostry jak brzytwa 4-cylindrowy silnik. Dzięki podwójnemu doładowaniu kierowca ma do dyspozycji moment obrotowy o wartości 450 Nm krótko po osiągnięciu 2000 obr./min. Jednocześnie silnik bardzo chętnie pracuje w wysokich zakresach i kwituje każdą błyskawiczną zmianę biegów prychnięciem z rur wydechowych. Silnik Mercedesa klasy A wciska swoją moc w dwusprzęgłową skrzynię automatyczną, która niestety, nie działa tak szybko, jak spodziewalibyśmy się tego w supersportowym modelu.
Ale spokojnie – osiągi i tak są więcej niż dobre. „Setkę” samochód osiąga w czasie 5,1 s, a rozpędza się do prędkości 270 km/h, przy której przed dalszym wzrostem szybkości powstrzymują go elektroniczne cugle. Jednak jego nieokrzesany, potężny silnik brzmi niezbyt elegancko.
A 45 AMG na torze pokazuje pazurki
Sztywne sportowe fotele pewnie obejmują prowadzącego. Gruba kierownica bezpośredniego układu kierowniczego, który z chirurgiczną precyzją informuje o tym, co się dzieje z przednimi kołami, przyjemnie leży w dłoniach. Już samo to sprawia, że w A 45 AMG czuje się, że mamy do czynienia z szybkim autem. Poza tym ten nieokrzesanie ryczący siłacz wgryza się w asfalt wszystkimi czterema napędzanymi kołami, pompując jednocześnie sporą dawkę endorfin do krwi za każdym naciśnięciem gazu.
Mercedes ma tylko jedną słabość. Skrzynia biegów przełącza wprawdzie agresywnie, ale niewystarczająco szybko. W dodatku podczas uruchamiania auta część mocy jest marnotrawiona przez funkcję Race Start. Działa ona na przednie koła, które w pierwszej fazie startu tracą przyczepność. Dopiero po krótkim poślizgu napęd na obie osie zaczyna pomagać w optymalnym rozpędzaniu samochodu.
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz. R4/16 |
Pojemność | 1991 |
Moc. maks. | 360/6000 KM/obr./min |
Moment | 450/2250 Nm/obr./min |
Poj. bagażnika | 341-1157 l |
Zbiornik paliwa | 56 l |
Masa własna/ładowność | 1573/477 kg |
Przysp. 0-100 km/h (test.) | 5,1 s |
Napęd | aut. 7/4x4 |
Prędkość maks. | 270 km/h |
Średnie spalanie (test.) | 9,5 l/100 km |
Cena (A 45 AMG) | 185 300 zł |
Plusy:
Agresywny w wyglądzie i prowadzeniu, szybki na torze, znakomite hamulcem przyzwoite zużycie paliwa, bogate wyposażenie.
Minusy:
Funkcja Race Start (ułatwiająca szybki start) działa z opóźnieniem, niezbyt szybka skrzynia biegów, wysoka cena zakupu.
Podsumowanie:
Mercedes A 45 AMG to megaszybki kompakt, a prowadzenie go dostarcza naprawdę sportowych wrażeń. Dlatego A 45 AMG to świetne auto dla kierowców lubiących szaleństwa na torze. W codziennym użytkowaniu jego twarde zawieszenie jest męczące.
Galeria zdjęć
Sprawdzaliśmy możliwości AMG na torze i okazało się, że na każdym okrążeniu uzyskiwał czas o 2 s lepszy od BMW 135i (320 KM).
W codziennej eksploatacji (dojazdy do pracy czy weekendowe wypady za miasto) jego zawieszenie może okazać się zbyt twarde.
Potężny, dwulitrowy silnik o mocy 360 KM potrafi rozpędzić Mercedesa do 100 km/h w 5,1 s, do 200 km/h - 17,1 s
19-calowe koła wyglądają efektownie. Niestety na nierównościach odbierają dużą część komfortu
Wnętrze mercedesa pod każdym względem wygląda sportowo. Na kokpicie wyróżniają się duże wloty powietrza oraz 14,7-calowy kolorowy ekran.
Mały, choć wygodny w obsłudze lewarek zmiany biegów (automat 7-stopniowy)
Do dyspozycji podróżnych pozostaje 341-litrowy kufer z mało praktycznym otworem załadunkowym.
Na centralnym ekranie wyświetlany jest obraz z kamery cofania. Linie pokazują tor jazdy samochodu.
Element charakterystyczny dla odmiany AMG. Biorąc pod uwagę, że prędkość maksymalna A 45 AMG wynosi 270 km/h element ten nie pełni wyłącznie dekoracyjnej funkcji.
Mercedes A 45 AMG to pojazd agresywny w każdym calu. Jest szybki na torze, a przy tym atrakcyjnie wygląday.