Auto Świat Merecedes A 45 AMG: Dzikus z gwiazdą na masce

Merecedes A 45 AMG: Dzikus z gwiazdą na masce

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

MercedesA 45 AMG to niezwykle ostry kompakt. To także wyjątkowy samochód. Dlatego nie zamierzamy go wciskać w gorset standardowych testów, ale potraktujemy go jak rasowe auto sportowe

_3AM4619
Zobacz galerię (10)
Auto Świat
_3AM4619

Praktyczność w codziennym użytkowaniu nie jest tu najważniejsza. Skupimy się na innych kryteriach, jak na przykład dynamika prowadzenia albo czas okrążenia na torze. Znaczenie będzie miało też brzmienie silnika, a w ocenie siedzeń – boczne podparcie ciała.

270 KM przy 1,5-tonowej masie auta

Pod maską Mercedesa pomrukuje niczym bestia ostry jak brzytwa 4-cylindrowy silnik. Dzięki podwójnemu doładowaniu kierowca ma do dyspozycji moment obrotowy o wartości 450 Nm krótko po osiągnięciu 2000 obr./min. Jednocześnie silnik bardzo chętnie pracuje w wysokich zakresach i kwituje każdą błyskawiczną zmianę biegów prychnięciem z rur wydechowych. Silnik Mercedesa klasy A wciska swoją moc w dwusprzęgłową skrzynię automatyczną, która niestety, nie działa tak szybko, jak spodziewalibyśmy się tego w supersportowym modelu.

Ale spokojnie – osiągi i tak są więcej niż dobre. „Setkę” samochód osiąga w czasie 5,1 s, a rozpędza się do prędkości 270 km/h, przy której przed dalszym wzrostem szybkości powstrzymują go elektroniczne cugle. Jednak jego nieokrzesany, potężny silnik brzmi niezbyt elegancko.

A 45 AMG na torze pokazuje pazurki

Sztywne sportowe fotele pewnie obejmują prowadzącego. Gruba kierownica bezpośredniego układu kierowniczego, który z chirurgiczną precyzją informuje o tym, co się dzieje z przednimi kołami, przyjemnie leży w dłoniach. Już samo to sprawia, że w A 45 AMG czuje się, że mamy do czynienia z szybkim autem. Poza tym ten nieokrzesanie ryczący siłacz wgryza się w asfalt wszystkimi czterema napędzanymi kołami, pompując jednocześnie sporą dawkę endorfin do krwi za każdym naciśnięciem gazu.

Już samo oglądanie prędkościomierza wyskalowanego do 320 km/h podnosi kierowcy adrenalinę
Już samo oglądanie prędkościomierza wyskalowanego do 320 km/h podnosi kierowcy adrenalinęŻródło: Auto Świat

Mercedes ma tylko jedną słabość. Skrzynia biegów przełącza wprawdzie agresywnie, ale niewystarczająco szybko. W dodatku podczas uruchamiania auta część mocy jest marnotrawiona przez funkcję Race Start. Działa ona na przednie koła, które w pierwszej fazie startu tracą przyczepność. Dopiero po krótkim poślizgu napęd na obie osie zaczyna pomagać w optymalnym rozpędzaniu samochodu.

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R4/16
Pojemność1991
Moc. maks.360/6000 KM/obr./min
Moment450/2250 Nm/obr./min
Poj. bagażnika341-1157 l
Zbiornik paliwa56 l
Masa własna/ładowność1573/477 kg
Przysp. 0-100 km/h (test.)5,1 s
Napędaut. 7/4x4
Prędkość maks.270 km/h
Średnie spalanie (test.)9,5 l/100 km
Cena (A 45 AMG) 185 300 zł

Plusy:

Agresywny w wyglądzie i prowadzeniu, szybki na torze, znakomite hamulcem przyzwoite zużycie paliwa, bogate wyposażenie.

Minusy:

Funkcja Race Start (ułatwiająca szybki start) działa z opóźnieniem, niezbyt szybka skrzynia biegów, wysoka cena zakupu.

Podsumowanie:

Mercedes A 45 AMG to megaszybki kompakt, a prowadzenie go dostarcza naprawdę sportowych wrażeń. Dlatego A 45 AMG to świetne auto dla kierowców lubiących szaleństwa na torze. W codziennym użytkowaniu jego twarde zawieszenie jest męczące.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków