W ciągu ponad 30-letniej kariery Klasa G przeszła zdumiewającą ewolucję. Narodziła się w 1979 roku jako bezkompromisowy wóz terenowy, a z biegiem lat przejęła od limuzyn z gwiazdą ich drogowe maniery i wysokiej klasy wykończenie wnętrza. Dzisiaj to luksusowa terenówka, która jednak nie straciła swojego off-roadowego ducha. Jej geny posłużyły do budowy kolejnych, udanych SUV-ów spod znaku Mercedes-Benz. Nic dziwnego, że niedawno Klasa G po raz kolejny zdobyła zaszczytny tytuł terenowego samochodu roku.

- Przez 33 lata Klasa G dorobiła się statusu motoryzacyjnej ikony. Jej zmodernizowane wcielenie kryje najnowsze osiągnięcia technologiczne w dziedzinie silników i bezpieczeństwa oraz wyrafinowane wykończenie, a przy tym nadal zachowuje swoją pierwotną, znaną od lat formę - mówi dr Dieter Zetsche, prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars.

Najnowszą Klasę G zdradzają z zewnątrz nowe światła do jazdy dziennej LED i boczne lusterka. Wersje AMG zyskały ponadto osłonę chłodnicy AMG z podwójnymi żaluzjami i charakterystyczne zderzaki z obszernymi wlotami powietrza. 20-calowe obręcze skrywają - po raz pierwszy w historii modelu - polakierowane na czerwono zaciski hamulcowe.

Mercedes Klasy G Foto: Onet
Mercedes Klasy G

Na kierowcę czeka też nowy zestaw wskaźników i przeprojektowana konsola środkowa. Pomiędzy dwoma klasycznymi, okrągłymi wskaźnikami znajduje się teraz kolorowy wyświetlacz TFT. Duży, kolorowy ekran na konsoli środkowej to część montowanego seryjnie we wszystkich wersjach nowej Klasy G systemu Comand Online z nawigacją, dostępem do Internetu, interfejsem Bluetooth, sterowaniem głosowym Linguatronic i odtwarzaczem DVD. We wnętrzu nie zabrakło detali wprost ze świata terenowych samochodów - dodatkowego uchwytu dla pasażera czy położonych w zasięgu wzroku kierowcy włączników blokad dyferencjałów. Szlachetną atmosferę podkreślają dobre jakościowo materiały oraz szeroka gama ekskluzywnych elementów designo, które pozwalają na dalszą indywidualizację kabiny nowej Klasy G.

Lista opcjonalnego wyposażenia wzbogaciła się o systemy bezpieczeństwa: aktywny tempomat Distronic Plus, system monitorowania tzw. martwej strefy Blind Spot Assist oraz asystent parkowania Parktronic z kamerą cofania. Skalibrowany całkowicie na nowo system ESP obejmuje teraz układ stabilizowania przyczepy Trailer Stability Assist i przydatną w korkach funkcję Hold.

Gama jednostek napędowych Klasy G składa się z wysokoprężnej wersji G 350 BlueTEC i benzynowej G 500, dostępnych jako kombi z długim rozstawem osi, oraz kabrioletu G 500 z krótkim rozstawem osi. Podstawowy turbodiesel V6 ma cztery zawory na cylinder i z pojemności 2987 ccm, generuje moc 211 KM przy 3400 obr./min oraz maksymalne moment obrotowy 540 Nm w zakresie 1600-2400 obr./min. Technologia BlueTEC z systemem selektywnej redukcji katalitycznej, wykorzystującym czynnik AdBlue, ogranicza emisję szkodliwych cząstek - w szczególności tlenków azotu (NOx). Uzupełnianie czynnika AdBlue nie nastręcza trudności. Jego wlew usytuowano na zewnątrz pojazdu.

Mercedes Klasy G Foto: Onet
Mercedes Klasy G

Alternatywą dla wersji wysokoprężnej jest 5,5-litrowy motor V8 pod maską modelu G 500. Dostarcza on moc 388 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 530 Nm w przedziale 2800-4800 obr./min. Obie odmiany współpracują z siedmiostopniową przekładnią automatyczną 7G-Tronic Plus. Szóste pokolenie automatycznych skrzyń biegów, produkowanych przez Mercedes-Benz od 1960 roku, zostało gruntowanie zmodernizowane w kierunku poprawy komfortu i ograniczenia zużycia paliwa.

Nowy, mocarny wariant G 63 AMG dysponuje 5,5-litrowym, podwójnie turbodoładowanym silnikiem V8 o mocy 400 kW (544 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 760 Nm. Model standardowo uzbrojono w funkcję ECO start/stop. Gamę silników poszerzono o wersję G 65 AMG, zasilaną widlastą "dwunastką" biturbo o mocy 612 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1000 Nm. To najmocniejszy produkowany seryjnie samochód terenowy na świecie.

Techniczne walory Klasy G wciąż są wysoko cenione. Duży moment obrotowy czyni ją odpowiednim pojazdem do holowania, a trzy mechanizmy różnicowe ze 100-procentowymi blokadami, ramowa konstrukcja i sztywne osie sprawdzają się w surowym terenie.