1. Systemy TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) dba o odpowiednie napompowanie opon.

Prawda jest taka, że system TPMS nie jest zobowiązany do wydania ostrzeżenia, jeśli ciśnienie w oponach jest o 25% niższe od tego, zalecanego przez producenta, czyli poniżej poziomu ciśnienia zalecanego do bezpiecznej jazdy.  TPMS ma informować kierowcę w zasadzie w ostatniej chwili, przed całkowitym brakiem ciśnienia w oponach. Warto kupić miernik ciśnienia do opon i ustawić jego poziom przynajmniej do tego, zalecanego przez producenta. Lepiej ustawić nawet trochę więcej, niż mniej, ponieważ mierniki bywają niedokładne.

2. Wymieniając tylko dwie opony, powinno się wstawić je do przodu

Tylne opony zapewniają stabilność, a bez niej kierowanie czy hamowanie zwłaszcza po mokrej nawierzchni może skończyć się tragicznie. Nowe przednie opony będą doprowadzały wodę na tył samochodu, a stare opony będą po niej surfować. Woda dosłownie podniesie zużyte tylne opony, a samochód zacznie się niebezpiecznie kręcić. Nieważne, jakim samochodem jeździsz: SUVem, ciężarówką, osobówką. Wszystkie będą zachowywały się tak samo.

3. Jeśli poziom ciśnienia przekroczy maksymalną liczbę, oznacza to, że opona zaraz wybuchnie

"Max press" - oznaczenie maksymalnego ciśnienia dozwolonego przy eksploatacji opony nie ma nic wspólnego z wybuchem opony. "Max Load" to wskaźnik maksymalnego dopuszczalnego obciążenia, natomiast "max press" wskazuje, jakie ciśnienie będzie miała opona przy maksymalnym obciążeniu.

4. "Max press" określa maksymalną przyczepność na zakrętach

Nic bardziej mylnego. Wielu producentów obiecuje zwiększoną przyczepność przy wyższym ciśnieniu, ale nigdzie nie jest powiedziane, że określa to liczba podana jako "max press". Jak pisaliśmy wyżej, jest to oznaczenie maksymalnego ciśnienia dozwolonego przy eksploatacji opony.

5. Niskoprofilowe opony zamontowane na kołach o dużej średnicy poprawią przyczepność

Kiedy kierowca pierwszy raz przekręci kierownicę ma wrażenie, że niskoprofilowe opony mają większe obciążenie. To daje fałszywe niestety wyobrażenie, że opona ma większą przyczepność. Jednak po tym pierwszym ruchu kierownicy, opony zachowują się jak zwykła guma. Dużej średnicy koła i opony o niskim profilu są znacznie cięższe niż standardowe. To oznacza, że zawieszenie może nie być w stanie utrzymać opony w kontakcie z nawierzchnią.

6. Wszystkie opony o tym samym oznaczeniu mają takie same wymiary

Najlepiej ten mit będzie można obalić na przykładzie. Weźmy oznaczenie 225/35 R19, gdzie 225 to szerokość opony wyrażona w milimetrach. 35 to wartość wyrażona w procentach, oznacza stosunek wysokości boku opony do jej szerokości. Wiele osób uważa, że skoro podano takie wymiary, to rzeczywiście takie są.

Tymczasem wszystkie opony mogą być nieco szersze lub węższe od podanych liczb, a ich profil może być nieco wyższy lub niższy od podanego stosunku procentowego. Dlaczego? Szersza, wyższa opona ma większy kontakt z nawierzchnią, co jest dobre opon wyczynowych. Niższe, węższe opony zużywają mniej materiału, tym samym zmniejszają koszty produkcji w przedsiębiorstwach. Producenci mogą oszczędzić tu i tam. To trochę jakby 2x4 nie było w rzeczywistości 8, tylko "prawie" 8.

Motointegrator - tuning Foto: Onet
Motointegrator - tuning