Auto Świat Mobilne laboratorium paliwowe - naukowa strona Formuły 1

Mobilne laboratorium paliwowe - naukowa strona Formuły 1

Słowem najlepiej opisującym technologię wykorzystywaną w Formule 1 jest precyzja. Bolidy są wynikiem połączenia precyzyjnej inżynierii, precyzyjnej technologii i precyzyjnego prowadzenia. A takie zestawienie można uzupełnić tylko perfekcyjnym paliwem. Nad właściwościami benzyny podczas każdego wyścigu czuwa mobilne laboratorium paliwowe. Dzisiaj zajrzymy do pracowni Shella współpracującej z teamem Scuderia Ferrari.

Laboratorium Shell
Materiały prasowe
Laboratorium Shell

Przepisy FIA wymagają, aby paliwo tankowane do bolidów F1 było maksymalnie podobne do benzyny spalanej przez samochody cywilne. Wymóg ten bez problemu spełnia Shell. 99 procent z 200 składników występujących w V-Power trafiającym do baku wyścigowego Ferrari, występuje w V-Power dostępnym na polskich stacjach. Oczywiście podobne składniki nie oznaczają, że substancje są prawie identyczne. O różnicach decyduje nie tylko natężenie poszczególnych elementów. Kluczowym czynnikiem jest również jeden procent wyznaczający składniki niewystępujące w paliwach cywilnych.

Laboratorium Shell
Laboratorium ShellŻródło: Materiały prasowe

Skład benzyny odgrywa zasadniczą rolę w przypadku Formuły 1. To on gwarantuje moc, stymuluje osiągi oraz pozwala na dostosowanie parametrów pracy silnika do warunków panujących na danym torze. W efekcie w F1 nie ma pojęcia paliwa uniwersalnego, a firmy paliwowe zawsze muszą przygotowywać kilka mieszanek. Każdego roku przed rozpoczęciem sezonu Scuderia Ferrari otrzymuje od Shella w sumie 50 gatunków benzyny. Te są testowane oraz opisywane. Dzięki temu team jest w stanie dobrać optymalną mieszankę przed każdym z wyścigów.

Dla Scuderii Ferrari pracuje 50 techników!

Kluczowym zadaniem wyznaczonym przed technikami Shella jest także przygotowanie oleju silnikowego. Mikstura, którą zalana zostanie 1,6-litrowa, doładowana V-szóstka Ferrari ma odpowiadać za jej chłodzenie, smarowanie i czyszczenie. Jako że motor pracuje pod ekstremalnymi obciążeniami, a dodatkowo musi wytrzymać minimum 5 wyścigów, zadanie postawione przed smarowidłem nie jest wcale takie łatwe. Aby sprostać wymaganiom drużyny Scuderia Ferrari, 50 techników Shella spędza średnio 21 tysięcy godzin w laboratoriach.

Parametry benzyny i oleju silnikowego muszą być regularnie sprawdzanie nie tylko przed, ale również i w czasie trwania sezonu. Dlatego Shell zdecydował się na stworzenie mobilnego laboratorium, które podąża za drużyną Scuderia Ferrari podczas każdego z wyścigów. Pracownię można podzielić na dwie strefy. W jednej kontrolowany jest skład paliwa, a w drugiej stan oleju silnikowego.

Przed każdym Grand Prix drużyny muszą zgłaszać FIA precyzyjne dane dotyczące receptury wykorzystywanego paliwa. W trakcie eventu wartości te nie mogą się zmieniać, a organizatorzy pilnują tego bardzo wnikliwie. Jeżeli zewnętrzne badanie benzyny wykaże odstępstwa od specyfikacji dostarczonej przez team, te mogą zostać potraktowane jak próba oszustwa oraz zadecydować o dyskwalifikacji pojazdów.

Laboratorium Shell
Laboratorium ShellŻródło: Materiały prasowe

Aby mieć stuprocentową pewność, że FIA nie będzie miało powodu do wyciągania konsekwencji, Shell przed każdym tankowaniem bolidu bada w mobilnym laboratorium skład paliwa. W sumie technicy firmy podczas pojedynczego Grand Prix pobierają około 30 próbek. Ich analiza oparta jest o uproszczony schemat. Specjalna aparatura kontroluje skład benzyny, dokonuje jego analizy i wyświetla wyniki na ekranie komputera mniej więcej po 5 minutach.

Olej silnikowy jest badany z całkowicie innego powodu. Jako że czyści on wnętrze bloku i głowicy z różnych osadów, kontrola jego składu może pełnić rolę wskaźnika kondycji motoru. W trakcie jednego weekendu wyścigowego technicy Shella pobierają nawet 40 próbek oleju. Identycznie jak w przypadku paliwa, ich badaniem zajmuje się uproszony analizator.

Badanie oleju jest jak morfologia!

Wykazanie jakichkolwiek nieprawidłowości w składzie oleju silnikowego oznacza problem z jednostką napędową i stanowi bardzo ważny sygnał dla inżynierów. Niesprawność prawdopodobnie unaoczni się w trakcie wyścigu oraz zadecyduje o poważnej awarii. Negatywne wyniki badań są na tyle znaczącym wskaźnikiem, że Scuderia Ferrari może nawet podjąć decyzję o wymianie motoru! Przypadki takie zdarzyły się już w przeszłości. Pod wpływem negatywnej opinii techników Shella nowy silnik był zamontowany m.in. w bolidzie prowadzonym przez legendarnego Michaela Schumachera.

W sytuacji, w której badanie składu oleju silnikowego nie wykaże żadnych nieprawidłowości, team Scuderia Ferrari może odetchnąć z ulgą. To jednak nie oznacza, że próbki są niszczone. Technicy Shella mają obowiązek wysłać je do głównego laboratorium w Hamburgu. Tam ich skład jest kontrolowany na nowo. Wyniki kolejnych badań są analizowane oraz przekazywane inżynierom Scuderia Ferrari.

Praca techników z mobilnego laboratorium Shella musi być niezwykle precyzyjna. Przede wszystkim muszą oni zadbać o właściwe zabezpieczenie próbek. Aparatura pomiarowa jest do tego stopnia wrażliwa, że aby zmienić skład badanych preparatów, czasami wystarczy dotknięcie ich za pomocą zabrudzonej rękawiczki. Przekłamanie wyników zanieczyszczeniami byłoby brzemienne w skutkach i mogłoby doprowadzić do podjęcia przez team złej decyzji.

Auto Formuły 1 nie ma szans na rozwinięcie pełnej mocy, osiągnięcie maksymalnej prędkości i wreszcie zwycięstwo bez odpowiedniego paliwa i oleju. Aby w jeszcze większym stopniu dać teamowi Scuderia Ferrari gwarancję sukcesu, technicy Shella postanowili wyjść ze sterylnego laboratorium i zabrać jego część na tor. W ten sposób mają pełną kontrolę nad parametrami benzyny i oleju silnikowego, a jednocześnie stali się integralną częścią drużyny Formuły 1.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków