Wstępnie wiadomo, że podczas tegorocznej edycji zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć 30 oficjalnych premier nowych aut. Do tego zapowiedzianych jest 13 modeli studyjnych. Koncerny motoryzacyjne, główni gracze rynkowi i aktorzy w tym przedstawieniu, liczą na tłumy, które ściągną do hal zobaczyć i zapoznać się z modelami, które już niedługo trafią, bądź mają szansę trafić do sieci sprzedaży.
Niewiele mniejsze znaczenie mają imprezy towarzyszące. Oprócz wystawy producentów podzespołów, akcesoriów, tunerów i innych pokazów, niezmiennie od 20 lat wystawie towarzyszy specjalny dzień charytatywny. W wieczór poprzedzający rozpoczęcie otwartego dla wszystkich show, odbywa się uroczyste przyjęcie. Wejście na nie wymaga wykupienia specjalnych, drogich biletów, z których dochód przekazywany jest na cele charytatywne. Od 1976 roku zebrano łącznie 51 milionów dolarów. Należy spodziewać się, że środki z tegorocznej zbiórki przeznaczone będą choć w części dla Azji.
Jeżeli ktoś z Państwa będzie w tym czasie w Detroit, poniżej zamieszczamy plan tegorocznych targów:
09-11.01 dni prasowe
12-13.01 dni dostawców motoryzacyjnych
14.01 Dzień Charytatywny
15-23.01 wystawa otwarta
Natomiast dla wszystkich Państwa przygotowaliśmy serię materiałów na temat targów. Poniżej znajdziecie Państwo listę nowości i nieco o historii imprezy. Ponadto będziemy przekazywać Państwu najświeższe informacje.
Premiera: Auta studyjne:
Audi A4* / A6 Avant*
Aston Martin Vanquish S V12*
BMW 525 / 530 Xi
Cadillac STS-V
Chevrolet Corvette Z06
Dodge Charger
Ferrari F430* / Superamerica*
Ford Fusion
Honda Ridgeline
Hummer H3
Hyundai Sonata*
Infinity M35 / M45
Kia Rio
Land Rover Range Rover / Sport
Lincoln Zephyr / Mark LT
Lexus GX 470
Mazda 5 van* / Mazdaspeed 6
Mercedes ML / Vision B i R /
CLS 55 AMG / E350
Mitcubishi Eclipse / Raider
Pontiac Grand Prix GXP* / Torrento*
Porsche Boxster* / 911 Carrera* /
911 Carrera S / 911 Cabriolet*
Rolls-Royce 100EX*
Saturn Sedan / Sky
Subaru B9X Tribeca
Toyota Avalon
Volkswagen Jetta
Acura RD-X Concept
Chrysler Firepower
Ford Explorer Sport Trac
Hyundai
Infinity Kuraza
Jeep Gladiator
Kia KCD II
Lexus LF-A / LF-S / LF-X
Mazda MX-Crossport
Mercury Meta One
Nissan Azeal Coupe
Suzuki Concept X
Volkswagen
Volvo 3CC
HISTORIA
Oto kilka najważniejszych faktów z historii targów:
1907 - 17 producentów pokazało 33 modele podczas Detroit Auto Show w "ogródku piwnym",
1957 - po raz pierwszy do Wielkiej Trójki (GM, Ford, Chrysler) dołączyły firmy z Europy: Volvo, Isetta, Mercedes-Benz, Jaguar i Porsche, pokazały to co najlepsze by zaczepić się w świadomości północnoamerykańskiej klienteli,
1965 - przenosiny do Cobo Conference Center,
1988 - Toyota prezentuje Lexusa, Nissan - Infinity, dołączają się Hyundai, Isuzu, Honda/Acura i Mitsubishi,
1989 - targi przyjmują obecną nazwę - NAIAS,
1995 - NACTOY (North America Car and Truck Of the Year) - największy plebiscyt na najlepszy samochód i najlepszego "pick-upa" staje się elementem targów,
1997 - rozpoczyna się era internetu: MSN uruchamia CarPoint, oficjalną stronę www targów - w 2002 roku 6 milionów gości z całego świata staje się wirtualnymi gośćmi,
2000 - 802.301 osób odwiedza NAIAS,
2003 - 810.699 osób odwiedza NAIAS.
EDYCJA 2004
Zeszłoroczne targi ustanowiły kolejny, iście amerykański wynik - pokazano 79 nowych aut, spośród których 55 stanowiło światowe premiery. Rok temu, podczas całej wystawy ponad 808 tysięcy osób obejrzało 856 pojazdów, ściągając do tego rzeszę 6.600 dziennikarzy z 68 krajów.
O ile widać, że tegoroczne targi będą skromniejsze co do ilości premier, co w znacznej mierze jest odzwierciedleniem kondycji amerykańskiego rynku motoryzacynjego, to nie wydaje się by nie dopisało zainteresowanie. Będziemy na bieżąco przedstawiać pojawiające się wiadomości, a w naszej bazie informacji już możecie Państwo znaleźć opisy aut.
AMERYKAŃSKIE SPECJAŁY
W tej części będziemy starali się pokazać Państwu pojazdy, akcesoria i inne ciekawostki, rzadko lub w ogóle nie spotykane na naszym kontynencie, a tym bardziej w Polsce.