Wstępnie wiadomo, że podczas tegorocznej edycji zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć 30 oficjalnych premier nowych aut. Do tego zapowiedzianych jest 13 modeli studyjnych. Koncerny motoryzacyjne, główni gracze rynkowi i aktorzy w tym przedstawieniu, liczą na tłumy, które ściągną do hal zobaczyć i zapoznać się z modelami, które już niedługo trafią, bądź mają szansę trafić do sieci sprzedaży.

Niewiele mniejsze znaczenie mają imprezy towarzyszące. Oprócz wystawy producentów podzespołów, akcesoriów, tunerów i innych pokazów, niezmiennie od 20 lat wystawie towarzyszy specjalny dzień charytatywny. W wieczór poprzedzający rozpoczęcie otwartego dla wszystkich show, odbywa się uroczyste przyjęcie. Wejście na nie wymaga wykupienia specjalnych, drogich biletów, z których dochód przekazywany jest na cele charytatywne. Od 1976 roku zebrano łącznie 51 milionów dolarów. Należy spodziewać się, że środki z tegorocznej zbiórki przeznaczone będą choć w części dla Azji.

Jeżeli ktoś z Państwa będzie w tym czasie w Detroit, poniżej zamieszczamy plan tegorocznych targów:

09-11.01 dni prasowe

12-13.01 dni dostawców motoryzacyjnych

14.01 Dzień Charytatywny

15-23.01 wystawa otwarta

Natomiast dla wszystkich Państwa przygotowaliśmy serię materiałów na temat targów. Poniżej znajdziecie Państwo listę nowości i nieco o historii imprezy. Ponadto będziemy przekazywać Państwu najświeższe informacje.

Premiera:             Auta studyjne:

Audi A4* / A6 Avant*

Aston Martin Vanquish S V12*

BMW 525 / 530 Xi

Cadillac STS-V

Chevrolet Corvette Z06

Dodge Charger

Ferrari F430* / Superamerica*

Ford Fusion

Honda Ridgeline

Hummer H3

Hyundai Sonata*

Infinity M35 / M45

Kia Rio

Land Rover Range Rover / Sport

Lincoln Zephyr / Mark LT

Lexus GX 470

Mazda 5 van* / Mazdaspeed 6

Mercedes ML / Vision B i R /

CLS 55 AMG / E350

Mitcubishi Eclipse / Raider

Pontiac Grand Prix GXP* / Torrento*

Porsche Boxster* / 911 Carrera* /

911 Carrera S / 911 Cabriolet*

Rolls-Royce 100EX*

Saturn Sedan / Sky

Subaru B9X Tribeca

Toyota Avalon

Volkswagen Jetta

Acura RD-X Concept

Chrysler Firepower

Ford Explorer Sport Trac

Hyundai

Infinity Kuraza

Jeep Gladiator

Kia KCD II

Lexus LF-A / LF-S / LF-X

Mazda MX-Crossport

Mercury Meta One

Nissan Azeal Coupe

Suzuki Concept X

Volkswagen

Volvo 3CC

HISTORIA

Oto kilka najważniejszych faktów z historii targów:

1907 - 17 producentów pokazało 33 modele podczas Detroit Auto Show w "ogródku piwnym",

1957 - po raz pierwszy do Wielkiej Trójki (GM, Ford, Chrysler) dołączyły firmy z Europy: Volvo, Isetta, Mercedes-Benz, Jaguar i Porsche, pokazały to co najlepsze by zaczepić się w świadomości północnoamerykańskiej klienteli,

1965 - przenosiny do Cobo Conference Center,

1988 - Toyota prezentuje Lexusa, Nissan - Infinity, dołączają się Hyundai, Isuzu, Honda/Acura i Mitsubishi,

1989 - targi przyjmują obecną nazwę - NAIAS,

1995 - NACTOY (North America Car and Truck Of the Year) - największy plebiscyt na najlepszy samochód i najlepszego "pick-upa" staje się elementem targów,

1997 - rozpoczyna się era internetu: MSN uruchamia CarPoint, oficjalną stronę www targów - w 2002 roku 6 milionów gości z całego świata staje się wirtualnymi gośćmi,

2000 - 802.301 osób odwiedza NAIAS,

2003 - 810.699 osób odwiedza NAIAS.

EDYCJA 2004

Zeszłoroczne targi ustanowiły kolejny, iście amerykański wynik - pokazano 79 nowych aut, spośród których 55 stanowiło światowe premiery. Rok temu, podczas całej wystawy ponad 808 tysięcy osób obejrzało 856 pojazdów, ściągając do tego rzeszę 6.600 dziennikarzy z 68 krajów.

O ile widać, że tegoroczne targi będą skromniejsze co do ilości premier, co w znacznej mierze jest odzwierciedleniem kondycji amerykańskiego rynku motoryzacynjego, to nie wydaje się by nie dopisało zainteresowanie. Będziemy na bieżąco przedstawiać pojawiające się wiadomości, a w naszej bazie informacji już możecie Państwo znaleźć opisy aut.

AMERYKAŃSKIE SPECJAŁY

W tej części będziemy starali się pokazać Państwu pojazdy, akcesoria i inne ciekawostki, rzadko lub w ogóle nie spotykane na naszym kontynencie, a tym bardziej w Polsce.