Konsekwencje znamy wszyscy: przenikliwe zimno, zaszronione szyby i niepewny rozruch nie ułatwiają korzystania z auta w mroźne dni, czyli wtedy kiedy jest najbardziej potrzebne. Instalacja ogrzewania niezależnego uwolni nas od konieczności zdrapywania z szyb szronu oraz od dygotania z zimna po wejściu do samochodu. O wiele łatwiejszy jest rozruch silnika, a zużycie jego części i spalanie mniejsze - dużo mniej napracuje się również akumulator.Przypadek specjalny - turbodiesleSzczególne powody do montażu ogrzewania postojowego mają posiadacze aut z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi. Te ekonomiczne jednostki napędowe mają jedną poważną wadę: przetwarzają energię zawartą w paliwie tak sprawnie, że ciepło przekazywane do układu chłodzenia nie wystarcza, by zimą dostatecznie ogrzać wnętrze samochodu. Liczni właściciele aut z turbodieslami nie wiedzą nawet, że ich pojazd ma fabryczny ogrzewacz, funkcjonujący niezależnie od układu chłodzenia silnika. Rozbudowa takiego urządzenia w sposób pozwalający na wykorzystanie go do podgrzewania auta podczas postoju jest łatwa i stosunkowo tania. Jeśli auto z turbodieslem nie ma fabrycznego ogrzewacza (co można łatwo poznać po mało skutecznej termowentylacji), to montaż ogrzewania niezależnego opłaci się podwójnie, można bowiem będzie dogrzewać się także podczas jazdy. W takiej sytuacji zawsze opłaca się wybrać kompletne ogrzewanie niezależne, ponieważ ogrzewacze funkcjonujące tylko gdy samochód się porusza kosztują praktycznie tyle samo, co ogrzewacze postojowe.Ogrzewanie spalinoweUrządzenie grzewcze to nagrzewnica zasilana benzyną lub olejem napędowym ze zbiornika pojazdu, którą przyłącza się do układu chłodzenia silnika. Zużywając zaledwie 0,3 litra paliwa, potrafi w ciągu pół godziny ogrzać silnik i wnętrze średniej wielkości auta do 20 st. C przy temperaturze zewnętrznej wynoszącej 20 st. C poniżej zera. Ogrzewacz włącza się automatycznie o godzinie zaprogramowanej przez kierowcę na zegarze sterującym. Można też zdecydować się na sterowanie pilotem radiowym lub telefonem komórkowym. Na naszym rynku, jak i w całej Europie, dominują ogrzewacze firm niemieckich: Webasto (marka handlowa Thermo Top) i Eberspächer (marka handlowa Hydronic).zaletyMożliwość wykorzystania w dowolnym miejscu i czasieWadyDość wysoka cena urządzenia i montażu (ok. 4-5 tys. zł)Ogrzewanie elektryczneOsoby parkujące na własnych posesjach oraz na parkingach wyposażonych w instalację elektryczną skorzystać mogą z ogrzewaczy elektrycznych. Liderem w dziedzinie ich produkcji jest norweska firma DEFA (w Norwegii kontakty dla ogrzewaczy są nawet przed supermarketami). Podstawowy element systemu to grzałkamontowana w silniku. Kompletny układ grzewczy można zaś wyposażyć w mikroprocesorowy programator, prostownik ładujący akumulator oraz ogrzewacz kabiny. Montaż ogrzewacza elektrycznego opiszemy szczegółowo w następnym wydaniu "Poradnika". ZaletyUmiarkowana cena (800-2000 zł)Ładowanie bateriiWadyKonieczność dostępu do zasilania energią elektryczną 5 razy tak!1. KomfortMontaż ogrzewacza oznacza wzrost komfortu korzystania z samochodu. Koniec z przeziębieniami i palcami odmrożonymi od skrobania szyb. 2. PewnośćZyskujemy gwarancję uruchomienia samochodu w najbardziej nawet mroźny poranek.3. BezpieczeństwoSkrobanie szyb nie zapewnia normalnej widoczności. Ogrzany samochód to pewność, że wszystkie szyby uwolnią się od szronu i zaparowań.4. Ekonomia eksploatacjiStart zimnego silnika zużywa go w takim stopniu, jak przejechanie 70 km po rozgrzaniu. Ponadto ciepły rozruchzaoszczędza 0,1-0,5 l paliwa.5. EkologiaPodczas uruchamiania podgrzanego silnika emisja szkodliwych substancji jest o ponad 60 proc. niższa niż w wypadku "zimnego startu".
Nie bój się mrozu
Klimatyzacja stała się już powszechnym udogodnieniem w nowych autach. A przecież w naszym klimacie więcej jest dni mroźnych niż naprawdę upalnych.