Kiedy sześć lat temu Kia prezentowała model cee’d kombi pierwszej generacji, samochód zaskoczył wszystkich swoim stylem, a przede wszystkim jakością wykonania. Do tej pory Kia była raczej kojarzona w Polsce z tanimi, niezbyt wytrzymałymi produkcjami.

I tym razem Kia stanęła na wysokości zadania. Producent mając świadomość z jakimi konkurentami przyjdzie mu się zmierzyć na rynku, całkiem słusznie postanowił nie oszczędzać na wykończeniu i materiałach. Wnętrze nowej Kia cee’d jest bardziej dojrzałe, stylem nawiązuje do wyższych klas. W środku nie ma mowy o twardych plastikach. Za wygląd nowej Kia cee'd odpowiada nie kto inny, jak Peter Schreyer. To spod jego jego deski kreślarskiej wyjechały między innymi takie modele jak Audi TT, VW New Beatle, czy Golf IV.

Druga generacja kontynuuje filozofię  przyświecającą pierwszej odsłonie cee’da. Wystarczy zajrzeć do środka, gdzie uwagę przyciąga przyjemnie zaprojektowany kokpit. Tapicerka może występować w trzech wersjach kolorystycznych. Do tego dochodzi szeroki wachlarz opcjonalnego wyposażenia. Już w standardzie dostaniemy ładne analogowe zegary z cyfrowym wyświetlaczem komputera pokładowego, a na konsoli środkowej radio z CD i MP3.

Rozmieszczenie elementów na desce rozdzielczej jest praktyczne, intuicyjne i na tyle logiczne, że można obejść się bez instrukcji obsługi. Duży plus za możliwość regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach, co ułatwia sterowanie pojazdem.

Lista opcji wyposażenia nowego cee’da kombi obejmuje m.in. światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, statyczne lampy doświetlające zakręty przy niskich prędkościach oraz adaptacyjne reflektory ksenonowe (HID) z funkcją dynamicznego doświetlenia drogi.

Testowany przez nas egzemplarz wyposażony był w stosowany także w Mercedesach ciekłokrystaliczny wyświetlacz pełniący rolę szybkościomierza. Wrażenie jakie robi ten gadżet jest niesamowite, a przy okazji jest on bardzo praktyczny. Na środku są wyświetlane wszystkie wskazania komputera pokładowego oraz komunikaty. Dodatkowo ekran wyposażony został w system ostrzegający kierowcę przed ruszeniem ze skręconymi kołami.

Na multifunkcyjnej kierownicy znajdziemy wszystko czego nam potrzeba do zarządzania zestawem multimedialnym, telefonem i tempomatem. Przyciski są wygodne i logicznie rozłożone. Dodatkowo w naszym egzemplarzu po prawej kierownicy znalazł się przełącznik sterujący systemem zmiennej siły wspomagania. Można wybrać trzy tryby: Normal, Sport i Comfort.

Auto może być też wyposażone w nową opcję Smart Parking Assist System (SPAS). Pozwala on automatycznie i bezpiecznie zaparkować samochód w sposób równoległy.

Podobnie jak cee’d hatchback, nowe kombi może pochwalić się istotną poprawą w zakresie komfortu jazdy i wytłumienia, co skutkuje obniżeniem poziom hałasu w kabinie pasażerskiej.

Bagażnik o pojemności 528 litrów pozwala wygodnie przewozić potrzebne przedmioty. Kanapę tylną można podzielić w proporcji 60:40 lub całkowicie złożyć, tworząc płaską przestrzeń bagażową o pojemności 1642 litrów.

Dodatkowo bagażnik jest wyposażony w liczne elementy pomagające w układaniu i mocowaniu bagażu, takie jak wygodne zaczepy, schowki boczne, zwijana roleta, schowek pod podłogą, a także siatki mocowane za przednimi lub tylnymi siedzeniami.

W ofercie znajdują się dwa silniki benzynowe 1.4 MPI i 1.6 GDI o mocy odpowiednio - 100 i 135 KM oraz trzy warianty wysokoprężne: 1.4 WGT o mocy 90 KM i 1.6 VGT o mocy 110 lub 128 KM. Przewidujemy, że najbardziej popularnym silnikiem będzie testowany przez nas diesel o pojemności 1,6 litra, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii łopatek kierownicy spalin.

Jednostka ma moc 128 KM i moment obrotowy na poziomie 260 Nm. Może być zestrojona z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Osiągi tego turbo diesla nie są może porównywalne z samochodami wyścigowymi, przyspieszenie od zera do 100 km/h wynosi 11,2 sekundy, ale sama jednostka pozwala na dynamiczną i pewną jazdę - także podczas wyprzedzania. Ponadto zużycie paliwa jest znikome. Cee’d kombi podczas dynamicznej jazdy na trasie spalił 5,2 litra na 100 km. W mieście ta wartość oscylowała w granicach 6 - 6,5 litra na 100 km.

Dla kierowców preferujących napęd benzynowy przeznaczony jest 1,6-litrowy silnik Gamma GDI o bezpośrednim wtrysku paliwa, podnoszącym moc (135 KM) i moment obrotowy (165Nm) przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa i emisji spalin. Napędzany tym silnikiem nowy cee’d kombi przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 10,2 sekundy i jak podaje producent zużywa średnio 6,3 l/100 km.

Silnik ten dostępny będzie również w parze z nową, firmowaną przez Kia sześciostopniową skrzynią dwusprzęgłową DCT.

Ceny Kia cee’d kombi zaczynają się od 52 990 zł za wersję benzynową. Dobrze wyposażony diesel został wyceniony na 77 990 zł.