Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że między posiadaczami Fiatów 126p i Trabantów toczył się doktrynalny spór o wyższości jednej konstrukcji nad drugą. Podstawowym argumentem zwolenników auta z NRD był olbrzymi bagażnik (415 l),którego Maluchbył w zasadzie pozbawiony. Trabant miał także wersję kombi, a to dla wszystkich działkowców i wędkarzy okazywało sięnie lada gratką! Druga przewaga to wykonane z duroplastu zewnętrzne poszycia nadwozia Trabanta. Choć w obiegowej opinii Trabant nie rdzewiał (bo przecież wykonano go z plastiku!), to nie do końca prawda. Szkielet samonośnego nadwozia jest blaszany i o ile egzemplarze z początku produkcji wykazywały sporą odporność na korozję, auta z jej końca mogą być już mocno przez nią zaatakowane i warto zwrócić na to uwagę przy wyborze i zakupie.Jeśli chodzi o napęd, wyższość Trabanta nie była już tak mocno eksponowana przez właścicieli "mydelniczek" (tak popularnie nazywano Trabanty, których nazwa po polsku oznacza tyle co sputnik czy satelita). Dwusuwowy silnik, choć znacznie dynamiczniejszy od maluchowskiego, miał kilka wad. I nie chodzi tu wcale o widowiskowe kłęby niebieskiego dymu wydobywające się z rury wydechowej przy nierozgrzanym silniku czy konieczność przygotowywania mieszanki z benzyny i oleju, a raczej o jego żywotność. W zależności od sposobu eksploatacji po ok. 50 tys. km 2-cylindrowy motor musiał mieć wymienione łożyska wału korbowego, a nierzadko także pierścienie tłokowe. Przyznajemy jednak, że nie jest toczynność specjalnie skomplikowana i droga. Jak rozpoznać, że silnik Trabanta wymaga już interwencji mechanika? Przede wszystkim traci moc i stajesię głośniejszy. Jeśli podczas jazdy mocniejsze wciśnięcie gazu powoduje przede wszystkim większy hałas i niewielkie przyspieszenie, możemy być niemal pewni, że auto będzie wymagało naprawy silnika (inną, znacznie bardziej prozaicznąprzyczyną może być źle ustawiony zapłon).Jakie więc egzemplarze "601" należy brać pod uwagę przy poszukiwaniu youngtimera? Tak jak przy każdym youngtimerze najcenniejsze są auta z początku produkcji. Według nas (a jest to opinia czysto subiektywna) datą graniczną przy poszukiwaniach jest rok 1984 - wtedy to właśnie w Trabantach zmieniono instalację elektryczną z 6- na 12-woltową (rok później zastosowano elektroniczny moduł zapłonowy). Oczywiście wtedy był to olbrzymi krok naprzód, który znacznie uprościł eksploatację, ale Trabant z "elektroniką" brzmi dziś dość komicznie. Cenne są również Trabanty kombi (czyli Universal). A których wersji unikać? Fanom stylowej jazdy przede wszystkim odradzamy najmłodszą odmianę 1.1 z 4-suwowym silnikiem na licencji VW, nazywaną Trabpolo. Auto niby podobne do klasyka, ale gdzieś zaginął duch prawdziwego Trabanta z kranikiem benzyny, bakiem w komorze silnika i ogrzewaniem od tłumika. Na ten model przyjdzie jeszcze czas...Na co zwrócić uwagę przy remoncie?Chcesz przeprowadzić remont Trabanta? Jeśli zdecydujesz się część prac wykonać samodzielnie, nie musisz się obawiać - konstrukcja auta jest bardzo prosta, a koszt części zamiennych powinien Cię mile zaskoczyć (w naszym zestawieniu obok przyjmujemy, że wszystkie prace zostaną wykonane w warsztatach). Nie zapominaj jednak o kilku ważnych dla tego modelu rzeczach. Zanim zabierzesz się za naprawę, przygotuj komplet kluczy z takimi wymiarami jak 11, 14, 16, 18 mm - nietypowe rozmiary śrub zdarzają się w Trabancie dość często.Jeśli wymieniasz zewnętrzne poszycia na nowe (nigdy wcześniej nielakierowane), spytaj swojego lakiernika, czy wie, jak je zagruntować - duroplast nie zawsze przyjmuje zwykłe farby podkładowe i lakier potrafi później odpadać płatami (element używany wystarczy po prostu zmatowić przed lakierowaniem). Ważne jest także, by poszycia np. drzwi (tak jak fabrycznie) były klejone do metalowych stelaży - przykręcanie ich na blachowkręty i późniejsze szpachlowanie to zły pomysł.Przykładowe ceny nowych części do Trabanta 601 (1977 r.): płytka aparatu zapłonowego 60 zł, licznik 36 zł, półoś 65 zł, włącznik kierunkowskazów 40 zł, gaźnik 150 zł, lampa tylna (kompletna) 65 zł, poszycie zewnętrzne drzwi 60 zł, końcówka drążka 22 zł. Wiele ciekawych informacji o wszystkich Trabantach: www.cartoontrabant.pl, www.trabant.art.pl
Odwieczny rywal Malucha
Co by o tym samochodzie nie mówić - zawsze wzbudzał emocje. W czasach, kiedy posiadanie w Polsce jakiegokolwiek autastanowiło nobilitację, Trabant był pojazdem bardzo pożądanym i uważanym po prostu za dobry jakościowo wyrób.