Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Opel Calibra

Opel Calibra

Ikona samochodu

Opel Calibra to legendarne sportowe coupe produkowane przez niemieckiego producenta. Auto zostało zaprezentowane w 1989 roku, a jego produkcja ruszyła rok później. Co ciekawe, zainteresowanie pojazdem było tak duże, że niemiecka fabryka w Russelheim nie wyrabiała się z produkcją modelu i zleciła jego montaż fabryce Valmet Automotive w Uusikaupunki. Calibra miała być następcą owianego złą sławą Opla Manty. Czas pokazał, że jej los podzieliła także Calibra, szczególnie w Polsce.

Opel Calibra została zbudowana na płycie podłogowej Vectry A. pod względem technicznym również była z nią bardzo związana. Możnaby rzec, iż Calibra była odmianą coupe z układem siedzeń 2+2 Vectry. Wnętrze było pratycznie identyczne, jednak ze względu na niżej poprowadzoną linię dachu, nad głową nie pozostało wiele miejsca. Tylna kanapa służyła raczej do przewożenia zakupów lub dzieci. Bardzo praktycznym rozwiązaniem była możliwość jej złożenia i tym samym powiększenie 360-litrowego bagażnika do nawet 980 litrów.

Aspektem wyróżniającym Calibrę jest jej nadwozie. Oprócz charakterystycznych wąskich reflektorów i opływowej, nisko poprowadzonej linii, pojazd odznaczał się jednym z najniższych współczynników oporu powietrza, który również w dzisiejszych czasach robi wrażenie – wynosił on Cx=0,26 (dla porównania współczynnik oporu powietrza Ferrari 458 Italia wynosi CX=0,33).

Do napędu Opla Calibry służyły wyłącznie benzynowe jednostki napędowe – przez cały okres produkcji dostępny był podstawowy, 2-litrowy silnik R4 generujący 115 KM. Jego mocniejsza, 150-konna odmiana została w 1994 roku zmodernizowana z powodu na nowe przepisy dotyczące emisji spalin – tym samym moc spadła do 136 KM. W tym samym roku gamę silnikową powiększono o 2,5-litrową V6-kę rozwijającą 170 KM. W 1992 roku do oferty wprowadzono 2-litrową jednostkę z turbosprężarką. Silnik generował 204 KM i był oferowany z 6-biegową skrzynią manualną oraz napędem na 4 koła. W pozostałych wersjach, moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej, lub opcjonalnie, za pomocą 4-stopniowego „automatu”.

Produkcja Opla Calibry została zakończona w 1997 roku, a jej następcą została Astra G Coupe (Bertone). Wcześniej wspomniana zła sława którą Manta podzieliła się z Calibrą miała tę samą podstawę – miał to być pojazd skierowany głównie do młodszej klienteli. Ci, często nierozważni, kierowcy „katowali” je do granic możliwości lub po prostu rozbijali. Calibra szybko pojawiła się na polskim rynku samochodów używanych, a niska cena zachęcała młodych gniewnych do zakupu oraz poprawiania doskonałej niemieckiej inżynierii dodatkowymi body kitami, spojlerami oraz dokładkami, nie wspominając o tuningowych lampach, reflektorach oraz fantazyjnych wykończeniach wnętrz. Tym sposobem model ten, mimo doskonałych założeń, interesującego design oraz nienagannych osiągów nawet dziś jest traktowany z przymrużeniem oka, a oryginalny, nieprzerobiony egzemplarz jest znaleźć naprawdę ciężko.

Rywalami Opla Calibry były m.in. Ford Probe, Honda Prelude oraz Mazda MX-6.

Opel Calibra - generacje

Ikona samochodu

Opel Calibra (1989 - 1997)

Opel Calibra - powiązane artykuły

Opel Calibra V6 - czy już może być klasykiem?

Opel Calibra V6 - czy już może być klasykiem?

Co wspólnego ma aerodynamiczny klin z genami Vectry w kręgu prawdziwych klasyków, które zawsze były pozycjonowane pod modelami Kapitän, Admiral i Diplo­mat?
Samochody, których osiągi nie nadążają za wyglądem. Wielkie rozczarowania

Samochody, których osiągi nie nadążają za wyglądem. Wielkie rozczarowania

Design tych aut zapowiada tony emocji, ale na tonę przypada w nich tak mało koni mechanicznych, że drugie wrażenie okazuje się znacznie gorsze niż pierwsze. No bo co powiedzieć o Ferrari, które ma mniej KM na tonę niż 125-konna wersja Toyoty Yaris...
Był obiektem westchnień, miał sportowe nadwozie, ale wnętrze jak w dziadkowozie

Był obiektem westchnień, miał sportowe nadwozie, ale wnętrze jak w dziadkowozie

Opel Calibra już w momencie debiutu na salonie we Frankfurcie w 1989 r. wzbudzał skrajne emocje. Początki były bardzo obiecujące – na stoisku Opla frankfurckiego salonu odsłony Calibry dokonała Steffi Graf, wówczas 20-letnia utytułowana niemiecka tenisistka. Klienci zachwycili się tym autem na tyle, że Opel musiał uruchomić dodatkową produkcję w drugiej fabryce. Niestety, nie doczekał się drugiej generacji.
Kiedyś to był tuning - Artz Cordett i Lotus Calibra

Kiedyś to był tuning - Artz Cordett i Lotus Calibra

Nie wierzcie we wszystko, co widzicie! Kadett ze zdjęcia to tak naprawdę Chevrolet Corvette, a Calibra – Lotus Omega. Obydwa samochody zbudował tyleż genialny co zwariowany tuner Günter Artz.
Fajne coupe możesz mieć już za 10 tys. zł – poradnik kupującego

Fajne coupe możesz mieć już za 10 tys. zł – poradnik kupującego

Wstęp do świata pięknych, wyglądających na sportowe samochodów, wcale nie jest bardzo kosztowny. Na rynku nie brakuje aut z nadwoziem coupe, które kupicie za około 10 tys. zł. Wiadomo, że każde z nich będzie wymagało doinwestowania, ale wśród dostępnych egzemplarzy wciąż da się znaleźć interesujące modele. Postanowiliśmy przyjrzeć się ogłoszeniom.
Kuba Wojewódzki jeździł Oplem Calibrą. "To największy wstyd mojej młodości"

Kuba Wojewódzki jeździł Oplem Calibrą. "To największy wstyd mojej młodości"

Kuba Wojewódzki nie przebierał w słowach pod opisem swojego zdjęcia z Oplem Calibrą. Celebryta tak skwitował fakt, że jeździł tym dwudrzwiowym coupé: "Największy wstyd mojej młodości. Opel Calibra. Eldorado wiejskiego tuningu. Kupiony w Białymstoku, co jeszcze dodawało dramaturgii...".
Szukamy najbardziej sportowego Opla

Szukamy najbardziej sportowego Opla

W Polsce Opel nie kojarzy się od razu z wyczynowymi samochodami, ale na przestrzeni lat takich aut z Rüsselsheim nie brakowało. Wybraliśmy najciekawsze modele z 40-letniego okresu produkcji i zestawiliśmy je na torze
Opel Calibra 2.0 - wymaga opieki

Opel Calibra 2.0 - wymaga opieki

Jedną z największych zalet jaką ma Opel Calibra jest oparcie jego konstrukcji na mechanizmach pochodzących z rodzinnego modelu Vectra. Oczywiście pozbawiło go to wyrafinowania, ale pozwoliło na ustalenie przystępnej ceny. Atrakcyjna sportowa linia zrobiła resztę i auto stało się bardzo popularne, czego dowody wciąż widać na ulicach
Wznosząca fala coupe - porównujemy klasyczne Ople

Wznosząca fala coupe - porównujemy klasyczne Ople

Gdy po wojnie Niemcy zaczęli się dorabiać, pojawiły się wyrafinowane motoryzacyjne marzenia. W teście pokażemy, co oferowały sportowe Ople: Rekord, Commodory, Monza i Calibra
Sportowe auto już za 5 tys. zł. Radzimy, jak wybrać dobre coupe?

Sportowe auto już za 5 tys. zł. Radzimy, jak wybrać dobre coupe?

Zakup coupé nie jest łatwym zadaniem, bo choć ofert na rynku nie brakuje, trudno o dobry egzemplarz!
Opel Calibra turbo 4x4

Opel Calibra turbo 4x4

To niepozorne coupé Opla nie wygląda rasowo, ale pod tą skromną powłoką może się skrywać napęd na cztery koła i doładowany silnik o mocy 204 KM.
Ranking 10. samochodów, w których wstyd pokazać się na mieście!

Ranking 10. samochodów, w których wstyd pokazać się na mieście!

W naszym kraju bezpowrotnie minęły już czasy, w których na ulicach pojawiały się jedynie samochody rodzimych producentów. Kiedyś ciężko było o indywidualizm na drodze, ale może to i dobrze, w końcu ze świecą można było szukać miłośników wiejskiego tuningu czy wszelkiego rodzaju dziwnym modyfikacji, a na drogach królowały auta zupełnie seryjne
Błyskawica nabiera siły: Opel Calibra powraca

Błyskawica nabiera siły: Opel Calibra powraca

Wszystko wskazuje na to, że Opel ma już najgorsze za sobą. Koncern zzapałem zabiera się za nowe projekty i planuje wejście w kolejne niszerynkowe
Nowy Opel Calibra w 2013 roku

Nowy Opel Calibra w 2013 roku

Nowy model czteroosobowego coupe będzie dwudrzwiową wersją Opla Insignia. Wiele elementów nadwozia przejętych zostanie ze stylowego konceptu GTC, który był prezentowany w 2007 roku.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.