Opel Calibra to legendarne sportowe coupe produkowane przez niemieckiego producenta. Auto zostało zaprezentowane w 1989 roku, a jego produkcja ruszyła rok później. Co ciekawe, zainteresowanie pojazdem było tak duże, że niemiecka fabryka w Russelheim nie wyrabiała się z produkcją modelu i zleciła jego montaż fabryce Valmet Automotive w Uusikaupunki. Calibra miała być następcą owianego złą sławą Opla Manty. Czas pokazał, że jej los podzieliła także Calibra, szczególnie w Polsce.
Opel Calibra została zbudowana na płycie podłogowej Vectry A. pod względem technicznym również była z nią bardzo związana. Możnaby rzec, iż Calibra była odmianą coupe z układem siedzeń 2+2 Vectry. Wnętrze było pratycznie identyczne, jednak ze względu na niżej poprowadzoną linię dachu, nad głową nie pozostało wiele miejsca. Tylna kanapa służyła raczej do przewożenia zakupów lub dzieci. Bardzo praktycznym rozwiązaniem była możliwość jej złożenia i tym samym powiększenie 360-litrowego bagażnika do nawet 980 litrów.
Aspektem wyróżniającym Calibrę jest jej nadwozie. Oprócz charakterystycznych wąskich reflektorów i opływowej, nisko poprowadzonej linii, pojazd odznaczał się jednym z najniższych współczynników oporu powietrza, który również w dzisiejszych czasach robi wrażenie – wynosił on Cx=0,26 (dla porównania współczynnik oporu powietrza Ferrari 458 Italia wynosi CX=0,33).
Do napędu Opla Calibry służyły wyłącznie benzynowe jednostki napędowe – przez cały okres produkcji dostępny był podstawowy, 2-litrowy silnik R4 generujący 115 KM. Jego mocniejsza, 150-konna odmiana została w 1994 roku zmodernizowana z powodu na nowe przepisy dotyczące emisji spalin – tym samym moc spadła do 136 KM. W tym samym roku gamę silnikową powiększono o 2,5-litrową V6-kę rozwijającą 170 KM. W 1992 roku do oferty wprowadzono 2-litrową jednostkę z turbosprężarką. Silnik generował 204 KM i był oferowany z 6-biegową skrzynią manualną oraz napędem na 4 koła. W pozostałych wersjach, moc kierowana była na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej, lub opcjonalnie, za pomocą 4-stopniowego „automatu”.
Produkcja Opla Calibry została zakończona w 1997 roku, a jej następcą została Astra G Coupe (Bertone). Wcześniej wspomniana zła sława którą Manta podzieliła się z Calibrą miała tę samą podstawę – miał to być pojazd skierowany głównie do młodszej klienteli. Ci, często nierozważni, kierowcy „katowali” je do granic możliwości lub po prostu rozbijali. Calibra szybko pojawiła się na polskim rynku samochodów używanych, a niska cena zachęcała młodych gniewnych do zakupu oraz poprawiania doskonałej niemieckiej inżynierii dodatkowymi body kitami, spojlerami oraz dokładkami, nie wspominając o tuningowych lampach, reflektorach oraz fantazyjnych wykończeniach wnętrz. Tym sposobem model ten, mimo doskonałych założeń, interesującego design oraz nienagannych osiągów nawet dziś jest traktowany z przymrużeniem oka, a oryginalny, nieprzerobiony egzemplarz jest znaleźć naprawdę ciężko.
Rywalami Opla Calibry były m.in. Ford Probe, Honda Prelude oraz Mazda MX-6.