Logo
KlasykiOpel Calibra turbo 4x4

Opel Calibra turbo 4x4

Lesław Sagan
Lesław Sagan

Ponad 20 lat temu na salonie we Frankfurcie nad Menem Steffi Graf odsłoniła Opla Calibrę. Wszystko stało się jasne – oto następca Manty B. Samochód zbudowano według znanego wzoru: nadwozie z siedzeniami 2+2, odpowiednio mocnymi silnikami i za przystępną cenę – typowe coupé Opla.

Obecnie do Calibry podchodzi się z mniejszym zainteresowaniem. Dotyczy to nawet fanów niemieckiej marki. Sportowiec dla ludu był sprzedawany jako turbo oraz z wolnossącymi silnikami 4- i 6-cylindrowymi.

Opel Calibra
Opel CalibraŻródło: Auto Świat

Samochód przeszedł do historii jako ostatnie udane coupé ze stajni Opla. Jego fani wciąż czekają na następcę. Na pierwszy rzut oka pojazd wygląda niepozornie nawet w topowej odmianie turbo 4x4. Jednak to, co nie przeszkadza w podstawowej 115-konnej odmianie, nie przystoi topowej wersji. To, że mamy do czynienia z 204-konną odmianą, można poznać po napisie „turbo” z tyłu auta oraz logo „4x4” na drzwiach.

Wnikliwi obserwatorzy topową Calibrę rozpoznają jeszcze dzięki podwójnemu układowi wydechowemu, 16-calowym alufelgom oraz hamulcom przejętym od Senatora B. Dzięki silnikowi o mocy 204 KM auto osiągało 245 km/h, a przyspieszenie do „setki” trwało mniej niż 7 s.

Jednak według szefa projektantów Fritza Indry te dane były zaniżone. Szczególnie dobre egzemplarze potrafiły przekroczyć szybkość 250 km/h. Nowa, 6-biegowa skrzynia Getrag była standardem, a napęd 4x4 ze sprzęgłem wiskotycznym przejęto z Vectry A oraz słabszej Calibry.

Niestety, okazało się, że skrzynia rozdzielaczowa była elementem, który musiał się zepsuć, a Calibra turbo 4x4 stawała się później dawcą organów dla wielu dzikich stuningowanych mutacji.

Opel Calibra 2.0 turbo 4x4
Opel Calibra 2.0 turbo 4x4Żródło: Auto Świat

Oprócz napędu na wszystkie koła argumentem przemawiającym za topową Calibrą była mocna jednostka. Wywodziła się ona z 2-litrowego motoru o mocy 150 KM, a zwiększenie mocy umożliwiło dodanie turbo z intercoolerem oraz regulacją powietrza doładowującego.

Opel jako pierwszy zastosował doładowanie przy kolektorze wydechowym – to obniżało masę oraz niwelowało tradycyjną turbodziurę. Calibra turbo 4x4 była najlepiej wyposażoną odmianą. W standardzie znalazły się m.in.: alufelgi, ABS i… radioodtwarzacz kasetowy.

Plusy/minusy

Calibra jest typowym Oplem swoich czasów, a jej zakup okazuje się zarówno dobrym, jak i złym pomysłem. Ponieważ pojazd bazuje na Vectrze A, nie ma większego problemu ze zdobyciem części zamiennych. Niestety, sportowe coupé od protoplasty przejęło również wiele słabości – niedbałe wykonanie, rdzę oraz kiepskie, szybko starzejące się materiały we wnętrzu.

W czasach świetności Calibra turbo 4x4 była bardzo nowoczesnym autem, ale także dziś jako klasyk okazuje się mocną propozycją za niewielkie pieniądze. Trzeba się, niestety, liczyć z ograniczoną ofetą na rynku wtórnym i należy pamiętać o nietrwałym napędzie 4x4.

Częśći zamienne

Dostępność części zamiennych do Calibry nie jest dużym problemem. Elementów można szukać zarówno w internecie, jak i w ASO, a wiele podzespołów pasuje od innych modeli Opla. Drogie i trudne do zdobycia są części typowe dla odmiany turbo 4x4 – turbosprężarka oraz podzespoły przekazania napędu.

Sytuacja rynkowa

Znalezienie w pełni oryginalnej Calibry turbo 4x4 nie będzie łatwe. Wśród ogłoszeń niecałe 10 proc. aut nie zostało w jakikolwiek sposób „udoskonalone”. Niemal każdy samochód został poddany jakiemuś tuningowi. Silniki podrasowano, wnętrza mają nieoryginalne wykończenie, a poza tym wprowadzono zmiany w zawieszeniach.

W Polsce wiele egzemplarzy zostało zepsutych lepszym lub gorszym montażem instalacji gazowych. Poza tym znalezienie wersji turbo będzie trudne, bo większość modeli ma 115-konne silniki. Fani, którzy polują wyłącznie na turbo, powinni spenetrować rynek niemiecki.

Jednak uwaga: zadbany, kolekcjonerski egzemplarz może kosztować nawet 6 tys. euro.

Polecamy

Tak naprawdę tylko Calibra turbo 4x4 ma geny prawdziwego sportowca. Samochód łączy zaawansowaną technikę z mocnym silnikiem. Decydując się na zakup tego modelu, najlepiej przeznaczyć więcej pieniędzy i znaleźć naprawdę zadbany egzemplarz, który nie miał zbyt wielu właścicieli. Tanie propozycje znalezione wśród polskich ogłoszeń nie są zazwyczaj warte uwagi.

Udostępnij:
Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan
Powiązane tematy: Opel Opel Calibra
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium