Cherokee I generacji (oznaczenie XJ) pojawił się w 1983 roku. Była to konstrukcja dość nowoczesna (karoseria samonośna), z oryginalnie wystylizowanym nadwoziem. Wielokrotnie modernizowany XJ przetrwał aż 18 lat! Jego następca (Jeep KJ) nie był aż tak dobrze przyjęty, bo już po 6 latach od debiutu doczekał się następcy. To wynik przeciętnego stylu i braku zdecydowania, co do charakteru (komfort czy zdolności terenowe). Najnowszy pojazd wygląda znacznie ciekawiej, jego design przypomina wprowadzonego niedawno Dodge'a Nitro, ale zachowano wiele cech charakterystycznych (np. ostre linie karoserii) właśnie dla modelu XJ.Długość zewnętrzna karoserii Cherokee odpowiada gabarytom wprowadzonych niedawno modeli Compass i Patriot. Na czym więc mają polegać różnice pomiędzy nimi? Nowy Cherokee oferuje dużo większe możliwości terenowe, nie tracąc nic z poręczności na co dzień. Połączenie tych cech zapewniono stosując zdecydowanie bardziej "dorosłe" rozwiązania techniczne. Tu znajdziemy tylną sztywną oś, zaś w układzie napędowym pojawia się reduktor. Karoseria pozostaje jednak samonośna.W gamie silników nowego modelu pojawiają się dwie - znane ale zmodernizowane - jednostki. W benzynowej poprawiono system rozrządu oraz komory spalania, dzięki czemu wytwarza więcej momentu przy niskich prędkościach obrotowych. Diesel osiąga kilkanaście KM więcej niż w poprzednim modelu. Dzięki zmianom w sterowaniu turbiną (pneumatyczny sterownik kierownic zastąpiono elektronicznym) reaguje ona znacznie szybciej. Nowe przeciwciężary wału korbowego oraz modyfikacje układu wtryskowego poprawiły też kulturę pracy. Zmieniono układ przeniesienia napędu. W Europie nie będzie już wersji z dołączaną na sztywno przednią osią, wszystkie auta mają system Selec-Trac II. Podstawową rolę w przekazaniu napędu pełni tylna oś (w położeniu przełącznika "2WD" pracuje tylko ona), po wybraniu pozycji 4WD Auto przednia oś dopędzana jest automatycznie, sprzęgłem. Pozostaje jeszcze opcja 4WD Low. Tu pracuje już reduktor, zaś sprzęgło międzyosiowe zostaje zablokowane. W chwili obecnej takie rozwiązanie napędu, to chyba najlepszy kompromis pomiędzy zdolnościami w terenie, możliwością wykorzystania na asfalcie oraz kosztami. W Cherokee (z przekładniami automatycznymi) zastosowano też opracowany niedawno dla Grand Cherokee system HDC ułatwiający zjazd ze wzniesienia. Ciekawostką jest płynna regulacja prędkości zjazdu. Cherokee pomaga też kierowcy w ruszaniu pod górę - poprzez opóźnienie w obniżeniu ciśnienia w układzie hamulcowym po zwolnieniu pedału.Kilka interesujących rozwiązań znajdziemy we wnętrzu. Oparcie przedniego fotela można położyć na płasko, zaś oparcia tylnej kanapy dają się pochylać. Pojawia się system multimedialny MyGIG (nawigacja, audio i wideo) z ekranem dotykowym o przekątnej 6,5 cala i reakcją na komendy głosowe. Dysk twardy ma pojemność 20 GB. Podłoga bagażnika jest odwracalna, znajdziemy tu wodoodporną kuwetę o głębokości 10 cm. Na uwagę zasługuje miękki dach Sky Slider - obejmujący niemal całą powierzchnię sufitu, odsuwany elektrycznie. W wyposażeniu (tradycyjne pakiety Sport i Limited) mamy systemy odpowiedzialne za bezpieczeństwo (ESP czy ABS reagujący na terenową nawierzchnię). Auto w Polsce pojawi się najwcześniej w marcu, ceny nieznane.
Ostry charakter
Tam, gdzie delikatne SUV-y boją się wjechać, a terenowe limuzyny się nie zmieszczą najlepiej wybrać się nowym Cherokee. To uniwersalne i ładne auto