{ "copyright": { "uuid": "3c41c23d-c841-59cd-8674-dc5c4d871a49", "idref": "3c41c23d-c841-59cd-8674-dc5c4d871a49" }, "contentSources": [ { "uuid": "72930350-b92a-51ee-92ce-676a717b2eea", "name": "TopGarage - materiały producenta", "idref": "72930350-b92a-51ee-92ce-676a717b2eea" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Yzk7MDA_/5d4ee4bbc357fe4d1bc4d9c0bfc3bb4b.jpeg", "caption": "Ferrari 488 GTB", "uuid": "d9dd10a6-69b7-5b83-b0a2-f9dc8bb65d6b", "size": { "height": 960, "width": 1280, "bytes": 131882 }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "5d4ee4bbc357fe4d1bc4d9c0bfc3bb4b", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg" }, "asyncAdSlot": null } Ferrari 488 GTB
Ferrari 488 GTB

Drugi rok z rzędu najlepszym silnikiem okazało się turbodoładowane V8 o pojemności 3.9 l z Ferrari 488 GTB.

Drugie miejsce zajął 3-litrowy bokser turbo z Porsche 911, a trzecie - hybrydowa konstrukcja z BMW i8.

V8 Ferrari 488 GTB dołączyło do elitarnego grona silników, które więcej niż raz zajęły najwyższe podium konkursu. Należą do niego BMW V10 (2005/06), BMW 3,0 twin-turbo (2007/08), Volkswagen TwinCharger (2009/10) oraz Ford 1.0 EcoBoost, który zwyciężał przez trzy lata z rzędu (2012-14).

Trzy najlepsze silniki roku 2017 pochodzą z samochodów sportowych. Od zeszłego roku jesteśmy świadkami powolnego odwrotu od konstrukcji o niewielkiej pojemności reprezentujących koncepcję downsizingu, które królowały w konkursie od 2009 roku. Widać też, że producenci przestali dążyć do dalszego zmniejszania pojemności i podnoszenia mocy. niemiej jednak wśród 9 wyróżnionych silników aż 3 wciąż bazują na zmniejszonej pojemności i turbodoładowaniu, jeden wykorzystuje technologię hybrydową, a jeden jest całkowicie elektryczny. Jeszcze wyraźniej widać odwrót od siników diesla, które dziś są już bardzo rzadko wyróżniane. Nie zmienia to faktu, że prawie wszystkie silniki korzystają z potencjału jaki daje turbodoładowanie.

Na siódmym miejscu konkursu IEOTYA znalazł się trzycylindrowy silnik Peugeota 308 o pojemności 1.2 l. Dokładnie ten sam, który bez najmniejszej awarii przetrwał test polskiej edycji tygodnika Auto Świat na dystansie 100 tys. km.

Wśród napędów ekologicznych wyróżnione zostały konstrukcje elektrycznej Tesli i hybrydowego BMW i8.

{ "copyright": { "uuid": "3c41c23d-c841-59cd-8674-dc5c4d871a49", "idref": "3c41c23d-c841-59cd-8674-dc5c4d871a49" }, "contentSources": [ { "uuid": "72930350-b92a-51ee-92ce-676a717b2eea", "name": "TopGarage - materiały producenta", "idref": "72930350-b92a-51ee-92ce-676a717b2eea" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZjA7MDA_/d92408a2879b003f902ca08bdc364424.jpeg", "caption": "Tesla s", "uuid": "886b3311-de51-5c55-97f2-f7ebd7ec4359", "size": { "height": 3088, "width": 4632, "bytes": 14509980 }, "available": { "start": "2018-07-18 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "ocdn": "d92408a2879b003f902ca08bdc364424", "type": "ocdn", "ocdnExt": "jpeg" }, "asyncAdSlot": null } Tesla s
Tesla s

Bez dwóch zdań Ferrari zdominowało konkurs. Zwyciężyło we wszystkich najbardziej prestiżowych kategoriach. V8 z 488 GTB nie tylko zostało najlepszym silnikiem roku, ale również zwyciężyło w klasie pojemnościowej 3-4 litra. Natomiast wolnossące V12 o pojemności 6,3 l z Ferrari F12 i tdf okazało się najlepsze w kategorii powyżej 4 litrów.

Jury International Engine of the Year Awards obraduje od 18 lat. W tym roku w składzie znalazło się 62 dziennikarzy z całego świata, w tym również przedstawiciel naszej redakcji, Szczepan Mroczek.

Wyniki w poszczególnych kategoriach znajdziecie w galerii, a szczegółowe informacje na angielskojęzycznej stronie konkursu: IEOTY