- Tramwaj nie zawsze ma pierwszeństwo, choć w większości przypadków kierowcy przepuszczają je przodem
- Nieznajomość przepisów powoduje, że często może dojść do nieporozumień i tamowania ruchu
- Kierowcy, jeżdżący rzadko po mieście często gubią się, gdy dochodzi do skrzyżowania torów tramwajowych i drogi dla samochodów
Poruszanie się po mieście, gdzie tory tramwajowe przecinają drogi, może być wyzwaniem, zwłaszcza dla kierowców, którzy na co dzień nie mają do czynienia z tramwajami. Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo, a kiedy to kierowca samochodu jest uprzywilejowany? To zależy od sytuacji, a wszystko wyjaśniają przepisy ruchu drogowego.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTramwaj nie zawsze ma pierwszeństwo. Czasem nie powinniśmy go puszczać
Często można usłyszeć, że tramwaj zawsze ma pierwszeństwo. To jednak mit. W rzeczywistości tramwaj, włączając się do ruchu – na przykład wyjeżdżając z pętli lub zajezdni – musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom poruszającym się już po drodze. Takie sytuacje reguluje art. 17 Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym.
W praktyce oznacza to, że zatrzymywanie się, by przepuścić tramwaj włączający się do ruchu, nie tylko jest niezgodne z przepisami, ale może również prowadzić do niebezpiecznych sytuacji.
- Przeczytaj także: Drgnęło przy budowie nowej autostrady. Kolejny fragment trasy z rezerwą na trzeci pas coraz bliżej
Tramwaj na rondzie? Pierwszeństwo zależy od sytuacji
Pierwszeństwo na rondach zależy od oznakowania. Jeśli na rondzie znajduje się jedynie znak C-12 ("ruch okrężny"), tramwaj wjeżdżający na rondo ma pierwszeństwo. Dlaczego? Ponieważ w świetle przepisów jest to skrzyżowanie dróg równorzędnych, gdzie obowiązuje zasada prawej ręki.
Jeśli jednak na wjeździe na rondo pojawi się znak A-7 ("ustąp pierwszeństwa"), tramwaj musi przepuścić pojazdy już znajdujące się na rondzie. Z kolei podczas zjazdu z ronda tramwaj ponownie zyskuje pierwszeństwo. Tę zasadę reguluje § 36 Obwieszczenia Ministra Infrastruktury oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Tramwaje na drogach równorzędnych nie mają sobie równych
Na skrzyżowaniach równorzędnych, czyli pozbawionych sygnalizacji świetlnej i znaków, tramwaj ma bezwzględne pierwszeństwo. Jest traktowany jako pojazd uprzywilejowany, niezależnie od kierunku, z którego nadjeżdża.
Warto jednak pamiętać o ogólnych zasadach:
- Pojazd nadjeżdżający z prawej strony ma pierwszeństwo.
- Jeśli skręcasz w lewo, musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu na wprost lub skręcającemu w prawo.
- Przeczytaj także: Sensacyjne odkrycie w środku lasu. Polski "skarb" stał tam prawie 60 lat [ZDJĘCIA]
Masz pierwszeństwo razem z tramwajem? Duży może więcej
Na skrzyżowaniach oznakowanych każdy uczestnik ruchu musi dostosować się do znaków. Jeśli zarówno kierowca samochodu, jak i motorniczy mają pierwszeństwo, to tramwaj przejedzie jako pierwszy.
Na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną sytuacja jest bardziej precyzyjna:
- Jeśli zarówno tramwaj, jak i pojazd sygnalizują zamiar skrętu, pierwszeństwo ma tramwaj.
- Jeśli tramwaj zamierza skręcić, a pojazdy jadą prosto, motorniczy musi ustąpić pierwszeństwa.
- Przeczytaj także: Trzy pasy na autostradzie. Można jechać środkowym? Mandat do 3 tys. zł. "Po coś się je w końcu buduje"
Kiedy tramwaj ma pierwszeństwo? Podsumowanie
- Tramwaj włączający się do ruchu (np. z pętli lub zajezdni) — nie ma pierwszeństwa.
- Tramwaj na skrzyżowaniu równorzędnym — zawsze ma pierwszeństwo.
- Tramwaj na rondzie bez znaku A-7 — wjeżdżając na nie, ma pierwszeństwo.
- Tramwaj na rondzie ze znakiem A-7 — musi ustąpić pojazdom już znajdującym się na rondzie, ale ma pierwszeństwo przy zjeździe.
- Tramwaj na skrzyżowaniach ze znakami — przejeżdża jako pierwszy, jeśli zarówno kierowca, jak i motorniczy mają pierwszeństwo.
- Tramwaj na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną — ma pierwszeństwo przy zamiarze skrętu, ale musi ustąpić pojazdom jadącym prosto.