Auto Świat > Paryż 2014: Suzuki Vitara inaczej

Paryż 2014: Suzuki Vitara inaczej

Autor Lesław Sagan
Lesław Sagan

Najważniejszą premierą Suzuki, podczas październikowego międzynarodowego salonu samochodowego w Paryżu, będzie kolejna odsłona modelu Vitara.

Suzuki VITARA
Suzuki VITARAŹródło: Auto Świat / ACZ

Bazą do przygotowania wersji produkcyjnej nowej generacji Suzuki Vitara stał się model koncepcyjny Suzuki iV-4, który zaprezentowano podczas międzynarodowego salonu samochodowego IAA 2013 we Frankfurcie nad Menem. Nowa Vitara zadebiutuje za kilka tygodni w Paryżu.

Już na wstępie warto wyjaśnić, iż nowa Vitara nie jest następcą Grand Vitary. To nowa propozycja Suzuki wypełniająca lukę pomiędzy modelami Jimny i Grand Vitarą. W założeniu, ma stać się nowym graczem w segmencie małych modeli SUV i konkurować z m.in. Nissanem Juke i Oplem Mokka.

Nowa Vitara ma identyczne wymiary jak koncept, czyli długość 4215 mm, szerokość 1850 mm i wysokość 1655 mm, przy rozstawie osi 2500 mm. W ofercie znajdzie się gama silników benzynowych i wysokoprężnych oraz napęd przednich i wszystkich czterech kół.

Japońska marka jest pionierem w tworzeniu kompaktowych modeli typu SUV. Od rozpoczęcia produkcji serii LJ w 1970 roku, Suzuki stale poszerza swoją gamę, wprowadzając kolejne modele: Vitara (1988 r.), Jimny (1998 r.) oraz Grand Vitara / Grand Vitara XL (2005 r.).

W 1970 roku, gdy rynek samochodów off-roadowych był zdominowany przez samochody z silnikami o dużych pojemnościach, Suzuki zaproponowało połączenie kompaktowych rozmiarów nadwozia ze znakomitymi właściwościami terenowymi. Ważący zaledwie 600 kilogramów, samochód pokonywał wzniesienia o kącie nachylenia nawet do 27,5 stopnia. Stale udoskonalano ten model, zwiększając jego wytrzymałość podczas pokonywania trudnego terenu poprzez zamianę silnika chłodzonego powietrzem na chłodzony cieczą, który pozwalał na efektywniejsze chłodzenie. Zwiększono także pojemność skokową silnika oraz poszerzono bieżnik opon.

Druga generacja odznaczała się unowocześnionym projektem nadwozia dopasowanym do nowych, bardziej miejskich zadań. Tak narodził się model SJ. Bardziej sportowa charakterystyka i zwiększona dynamika samochodu spotkała się z dużym uznaniem klientów. Produkcja i sprzedaż modelu SJ stale rosły a w roku 1987 przekroczony został poziom 1 miliona sprzedanych sztuk.

W 1988 roku wprowadzono model Vitara, zbudowany na solidnej ramie typu drabinowego, a jednocześnie oferujący elegancki, europejski design nadwozia charakteryzujący się prostymi liniami. Vitara była bardzo zwinna, a dzięki prostemu zawieszeniu z przednimi kolumnami i centralnym wahaczem z tyłu wszelkie manewry kierowca wykonywał bez trudności.

W 1998 roku przeprowadzono całkowitą modyfikację serii LJ i SJ, tworząc nowy model o nowocześniejszym wyglądzie - Jimny. Był to prawdziwie rewolucyjny samochód z dłuższym rozstawem osi, skrzynią redukcyjną i udoskonaloną, ramową konstrukcją podwozia. Funkcjonalność modelu Jimny polega na jego nadzwyczajnych właściwościach poruszania się w każdych warunkach, do czego nie są zdolne inne kompaktowe samochody.

Model Jimny spełnia bardzo ważną rolę w globalnej strategii Suzuki. Jest prawdziwym kompaktowym samochodem terenowym, który oferuje sprawną jazdę po bezdrożach i niewiarygodne zdolności terenowe. W 2001 roku skumulowana sprzedaż modelu Jimny przekroczyła 2 miliony egzemplarzy. Dzisiaj Jimny zajmuje mocną pozycję w swoim segmencie na 180 rynkach całego świata.

W 2005 roku Grand Vitara przeszła całkowitą modyfikację. Ulepszono zawieszenie poprzez wykorzystanie wbudowanej konstrukcji ramowej, a także udoskonalono komfort jazdy miejskiej, jak i w terenie. Ponadto, wprowadzono stały napęd na cztery koła z możliwością wyboru 3 trybów pracy (łącznie z przełożeniem redukcyjnym).

Lesław Sagan
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków