To, co jeszcze kila lat temu wydawało się niemożliwe, obecnie stało się faktem - Polska jest na mapie Europy bardzo ważnym centrum produkcji autobusów miejskich (obok Niemiec, Hiszpanii, Włoch i Francji). Zawdzięczamy to takim elementom jak stosunkowo niski koszt produkcji, przenoszenie na większą skalę produkcji z fabryk z Niemiec, Włoch i Szwecji, wysokiej jakości produkcji w polskich zakładach - pojazd wytworzony w Polsce niczym się nie rózni od modeli powstałych w macierzystych zakładach koncernów oraz coraz większej popularności na europejskich rynkach marki Solaris.

W 2004 r. z naszego kraju zostało wyeksportowanych 1616 kompletnych autobusów, czyli aż o 667 szt. więcej niż w 2003 r. (+70,28%). Ta silna dynamika wzrostu rozpoczęła się w 2001 r. wraz z uruchomieniem przez zagraniczne koncerny na szerszą skalę produkcji we Wrocławiu, Starachowicach i Słupsku.

Najwięcej pojazdów do odbiorców poza granicami naszego kraju dostarczył MAN Star Trucks & Busses - aż 550 autobusów (+49,4%). Uzyskany wynik zapewnił firmie tytuł lidera polskiego eksportu autobusów z udziałem 34,03%. Fabryka MAN w Sadach (pod Poznaniem) wytworzyła dodatkowo 310 niekompletnych pojazdów, które poruszając się o własnym napędzie, zostały wykończone w zakładach producenta zlokalizowanych w Niemczech.

Kolejne miejsce w rankingu polskich autobusowych eksporterów zajęła firma Volvo Polska, która wyeksportowała 473 autobusy - o ponad 100% więcej niż w 2003 r. - co dało jej udział w rynku eksportowym 29,37%. Na trzeciej pozycji nieoczekiwanie uplasował się Solaris Bus & Coach, który dzięki zagranicznej sprzedaży na poziomie 282 szt. (+105%), co dało mu udział rzędu 17,45% w polskim eksporcie autobusów w 2004 r. Warto podkreślić, że firma dostarczyła dla europejskich klientów dodatkowo aż 84 trolejbusy (o 52 szt. więcej niż przed rokiem).

Scania Production Słupsk S.A. z wynikiem 251 szt. osiągnęła wzrost poziomu zagranicznej sprzedaży o 23,6% i udział w eksporcie na poziomie 15,53%. Kolejne miejsce zajęła firma Kapena (w 98,5% należąca do włoskiej firmy Cacciamali), która rozwijając zagraniczną sprzedaż głównie na północnoeuropejskich rynkach zasiliła w zeszłym roku grono polskich eksporterów i osiągnęła udział na tym polu rzędu 2,04%. Przedostatnią pozycję w rankingu polskich eksporterów autobusów ma Autosan, należący do Grupy Zasada, sprzedał poza granicę naszego kraju 24 autobusy (w 2003 r. tylko 3). Warto dodać, że do grupy polskich eksporterów autobusów dołączyła firma AMZ, która sprzedała do Niemiec i na Słowację trzy pojazdy klasy mini.

Główne kierunki eksportu autobusów z Polski w porównaniu z 2003 r. pozostały w zasadzie bez większych zmian. Wciąż najwięcej autobusów trafia do Niemiec (455 szt.), a następie do Francji (126 szt.), Szwajcarii (109 szt.), Norwegii (103 szt.) i Szwecji (82 szt.). Warto wspomnieć, że na autobusowej mapie eksportowej pojawiły się również zupełnie nowe kraje jak: Serbia, Bułgaria, Angola, Rumunia, Islandia, Belgia i Grecja.