Auto Świat Porady Auta zabytkowe, żółte tablice: będzie trudniej!

Auta zabytkowe, żółte tablice: będzie trudniej!

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel

Do tej pory jako zabytkowy można było zarejestrować samochód, który ma co najmniej 25 lat i nie jest produkowany od lat 15. Od stycznia 2018 r. niektórzy wojewódzcy konserwatorzy podnieśli pierwszy próg do 30 lat, a to dokładnie tyle, ile muszą mieć zabytki w innych krajach Unii Europejskiej. Czy to dobrze?

Auto na żółtych tablicach
Auto Świat / Archiwum
Auto na żółtych tablicach
  • Nie każdy samochód mający żółte tablice jest de facto zabytkiem, a i tak korzysta z „zabytkowych” przywilejów, m.in. bezterminowe badania techniczne
  • Niektórzy konserwatorzy zwiększają więc wymagany wiek (z 25 do 30 lat), inni – już chyba nieco na wyrost –odmawiają wpisania do ewidencji samochodów świetnie utrzymanych, ale zbyt pospolitych
  • Przepisy powinny być zbliżone do tych z innych krajów UE

Na początek ważne zastrzeżenie: wytyczne mówiące o tym, że samochód można zarejestrować jako zabytkowy, jeśli od daty jego produkcji minęło co najmniej 25 lat, a od zakończenia wytwarzania danej generacji modelu – 15, teoretycznie nadal obowiązują. Tyle że ostateczna decyzja dotycząca rejestracji zawsze należy do wojewódzkiego konserwatora zabytków (WKZ), który mimo to może regulację zmienić i – we własnym zakresie – odmówić wydania żółtych tablic właścicielowi klasyka. Nawet takiego, który wymogi (25/15 lat) spełnia. Tak dzieje się np. na Mazowszu, gdzie od stycznia za zabytkowe mogą być uznane auta w wieku co najmniej 30 lat. Dodatkowo, na stronie mazowieckiego WKZ czytamy, że pojazd musi być „(...) oryginalny, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego, hamulcowego, silnika”.

Autor Piotr Wróbel
Piotr Wróbel