Fani nart i snowboardu już nie mogą doczekać się jazdy na stokach, dla kierowców natomiast zima z jej często podstępnymi warunkami drogowymi i pogodowymi nie zawsze jest przyjemna. Jednak dzięki nowoczesnemu pojazdowi, takiemu chociażby jak Chevrolet Captiva, dzięki prawidłowej technice jazdy i wiedzy, że droga hamowania ulega wydłużeniu oraz odpowiedniemu wyposażeniu, również za kierownicą można bezpiecznie pokonać tę porę roku.

Fakty:

Dzięki odpowiedniemu wyposażeniu i przewidującej technice jazdy kierowcy bezpiecznie pokonają zimę. Inteligentny napęd na wszystkie koła oznacza o tej porze roku plus w zakresie aktywnego bezpieczeństwa.

Wskazówki dotyczące jazdy:

Opony zimowe to konieczność. Specjalna mieszanka gumy i szczególny profil z lamelami zapewniają dobre właściwości trakcyjne i skrócenie drogi hamowania nie tylko na śniegu, ale generalnie przy zimnej pogodzie.

Należy wcześniej sprawdzić wycieraczki i płyn w spryskiwaczu (oczywiście również akumulator, światła, płyn zapobiegający zamarzaniu).

Należy generalnie unikać gwałtownych manewrów hamowania, zmiany biegów i kierunku jazdy na ośnieżonej nawierzchni, zamiast tego w razie wątpliwości jechać nieco wolniej, przewidująco i zawsze zachowując wystarczający odstęp bezpieczeństwa; przy ruszaniu delikatnie włączać sprzęgło, aby uniknąć ślizgania się kół napędowych. W przypadku automatycznej skrzyni biegów wybrać program zimowy, umożliwiający lżejsze ruszanie.

Próba hamowania krótko po ruszeniu pomaga zyskać wyczucie stanu jezdni (wcześniej należy spojrzeć w lusterko wsteczne!).

Na mostach i odcinkach drogi znajdujących się w cieniu (przesieki itd.) zachować szczególną ostrożność; zimą również przy temperaturach nieco powyżej zera mogą być one zdradziecko śliskie nawet wtedy, gdy nawierzchnia drogi w okolicy jest już wolna od śniegu i lodu.

Na górskich terenach narciarskich może spaść nocą tak dużo nowego śniegu, że przekroczone zostaną możliwości nawet najlepszej opony zimowej. Łańcuchy śnieżne pomagają w takiej sytuacji skutecznie opanować sytuację.

Ważne: Nie montować łańcuchów dopiero na wzniesieniu i koniecznie zdjąć je, kiedy ponownie pojawi się asfalt, ponieważ na asfaltowej nawierzchni zużywają się one szybko i znacznie obniżają poziom bezpieczeństwa. Równie ważne: Fachowcy zalecają co najmniej jednokrotne przećwiczenie montażu łańcuchów, aby w razie potrzeby udał się on od razu.

Gdyby na ośnieżonej nawierzchni samochód zaczął się ślizgać: w żadnym wypadku nie hamować raptownie, w przypadku samochodów z manualną skrzynią biegów wcisnąć sprzęgło (dzięki temu koła zyskują większą siłę prowadzenia bocznego), skontrować kierownicą, ewentualnie delikatnie wyhamować.

Zawsze całkowicie usunąć śnieg z samochodu i lód z przedniej szyby. Włączenie klimatyzacji również w zimie umożliwia zapobieganie zaparowaniu szyb.

Usunąć śnieg również z dachu: W przeciwnym wypadku podczas hamowania może on zsunąć się do przodu i przesłonić widoczność.