Logo

Każdy tak robi? Przez ten błąd przy tankowaniu, możesz stracić ponad 1000 złotych

  • Tankowanie pod korek może prowadzić do przepełnienia układu EVAP
  • Układ EVAP odpowiada za przechwytywanie oparów benzyny i ich spalanie, zapobiegając emisji do atmosfery
  • Uszkodzenie układu przechwytywania par paliwa może powodować wzrost spalania, zakłócenia pracy silnika, a czasem problemy z rozruchem
  • Naprawa układu EVAP bywa kosztowna, szczególnie w przypadku konieczności użycia oryginalnych części
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Według instrukcji obsługi moje auto ma 50 litrów pojemności zbiornika paliwa, ale jak się chce, to można nalać o 5-6 litrów więcej. Wystarczy nalewać powoli, a jak pistolet odbije, to trzeba przerwać na chwilę, wysunąć nieco końcówkę pitoletu z wlewu i można lać dalej — to brzmi jak fajny trik, który pozwala wydłużyć zasięg w trasie czasem nawet o ponad 100 km, prawda? I rzeczywiście, w większości w miarę świeżych aut ten sposób działa — po zatankowaniu do pierwszego odbicia, przy odpowiedniej dozie cierpliwości da się jeszcze "upchnąć" w baku kilka, a czasem nawet i ponad 10 litrów więcej, tankując pod korek. Czy producenci celowo zaniżają pojemność zbiorników paliwa? I tak i nie — bo fizyczna pojemność baków jest rzeczywiście zwykle wyraźnie większa od deklarowanej, ale nie bez powodu nie jest ona traktowana jako pojemność użyteczna.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są skutki tankowania pod korek?
Co to jest układ EVAP?
Jakie objawy wskazują na uszkodzenie układu EVAP?
Ile kosztuje naprawa układu EVAP?

Co się może stać, jeśli ktoś tankuje w taki sposób? Więcej, niż wam się wydaje! To właśnie taki sposób nalewania paliwa może być przyczyną wielu czasem trudnych do zdjagnozowania usterek samochodu.

Przy pełnym baku "na siłę" da się zwykle dolać kilka litrów do zbiornika, ale nie należy tego robić.
Przy pełnym baku "na siłę" da się zwykle dolać kilka litrów do zbiornika, ale nie należy tego robić.anuje / Shutterstock

Nie mogę normalnie zatankować samochodu, pistolet odbija po kilkanaście razy, nawet kiedy w baku jest wypełniony zaledwie do połowy — to jeden z typowych objawów uszkodzenia tzw. układu EVAP, do którego dochodzi właśnie często w wyniku przepełniania baku. Inne symptomy problemów z tym układem to m.in.: zapalająca się kontrolka check engine, której towarzyszą zapisane w sterowniku błędy, m.in. P0441, intensywny zapach paliwa wydobywający się z samochodu, nierówna praca silnika.

W nowszych autach usterki układu EVAP są sygnalizowane zapaleniem się kontrolki check engine
W nowszych autach usterki układu EVAP są sygnalizowane zapaleniem się kontrolki check engineEnsuper / Shutterstock

Po co w samochodzie układ EVAP?

Czym jest układ EVAP? To jedno z tych rozwiązań, o których mało kto słyszał, ale które znajduje się od lat w większości aut z silnikami benzynowymi. EVAP (Evaporative Emission Control System) to układ, którego zadaniem jest wyłapywaniem oparów benzyny i zapobieganiem temu, żeby dostawały się do atmosfery. No ale po co to komu, czy nie wystarczy szczelny korek baku? Nie! Bo gdyby korek zamykał zbiornik całkowicie hermetycznie, to w miarę pobierania paliwa z baku, powstawałoby w nim duże podciśnienie — do tego stopnia, że w końcu baku mógłby się zassać, albo poddała się pompa paliwa. Podstawowe elementy układu to zawór (lub zawory), pochłaniacz par, czyli pojemnik z węglem aktywowanym (nazywany też kanistrem) — do tego przewody i w zależności od modelu auta i wersji układu także czujniki monitorujące podciśnienie w zbiorniku oraz pompa. Układ ma przechwytywać opary, a następnie — w odpowiednim momencie, kiedy warunki pracy silnika na to pozwalają — wprowadzać je do kolektora dolotowego, tak żeby mogły zostać spalone.

Układ EVAP zapany paliwem: takie mogą być efekty

Jeśli tankujemy w nieodpowiedni sposób, to paliwo trafia nie tylko do zbiornika, ale też do układu jego odpowietrzania (m.in. do komór pośrednich, a czasem też do filtra węglowego). Układ zaprojektowany jest tak, żeby radzić sobie z oparami, a nie z zalaniem paliwem! Nadmiar benzyny w układzie powoduje, że w sposób niekontrolowany, w nadmiernych ilościach może ona trafiać do cylindrów — to nie tylko powoduje wzrost spalania, ale i zakłóca pracę silnika, bo tej dodatkowej dawki sterownik nie kontroluje, bo dostaje się ona z pominięciem wtryskiwaczy. Problemy z rozruchem to też często objaw uszkodzenia zaworu EVAP.

Ile kosztują elementy układu EVAP

W przypadku popularnych modeli znaleźć można czasem niedrogie zamienniki zaworów EVAP i pochłaniaczy par — kosztują one od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za element. Są jednak modele, w przypadku których dostępne są jedynie części oryginalne — wtedy koszt naprawy może z łatwością przekroczyć tysiąc złotych.

O tym musisz pamiętać przy tankowaniu

Tankowanie to nic trudnego? Nie tak dawno temu w sieci opublikowano badania, z których wynika, że wielu młodych kierowców boi się to robić. I rzeczywiście, można przy tym popełnić kilka kosztownych błędów i nie chodzi tu tylko o wybór niewłaściwego paliwa.

  • Nie nalewaj paliwa pod korek, przerwij tankowanie po pierwszym, góra drugim odbiciu pistoletu;
  • Jeżeli pistolet do tankowania odbija, kiedy jeszcze paliwa w baku jest mało, jedź do warsztatu — to objaw usterki;
  • Nie odkręcaj wlewu paliwa przy pracującym silniku ani nie uruchamiaj silnika przy otwartym korku wlewu paliwa — w nowoczesnych autach sterownik kontroluje ciśnienie w baku — otwarty wlew paliwa przy pracującym silniku w najlepszym razie doprowadzi do tego, że w sterowniku zapiszą się błędy (może się zapalić kontrolka check engine), ale w niektórych przypadkach może się to też skończyć poważniejszą usterką;
  • Nalewanie paliwa powyżej zalecanego poziomu grozi też pożarem — nadmiar paliwa może wyciekać przez otwory przelewowe lub przez odpowietrzenie.
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu