• W niektórych autach (np. Volkswagen Passat B5, Mitsubishi Lancer), by zmieścić radio 2DIN trzeba przenieść panel klimatyzacji. Jest to możliwe do zrealizowania
  • Zanim cokolwiek zamówimy upewnijmy się, czy jest na pewno przeznaczone nie tylko do określonego modelu auta, ale także jego wersji.
  • Uwaga – różnice w cenach ramek mogą być ogromne. To nie tylko kwestia jakości, ale i wyposażenia w niezbędne akcesoria!

W nowych samochodach łatwiej o radio z dużym ekranem niż w starszych. Cóż, duże wyświetlacze stały się bowiem modne i producenci chętnie dodają spore ekrany w konsoli. Co jednak zrobić, jeśli mamy starsze auto, w którym producent przewidział jedynie miejsce na radio w mniejszym standardowym rozmiarze 1 DIN? Wbrew pozorom nie zawsze jesteśmy na przegranej pozycji.

W samochodach takich jak np. Audi A3 (8L), Audi A4 (B5), BMW 3 (E46 I E90), Citroen Berlingo (od 2008), Mitsubishi Lancer, Peugeot 307, Skoda Octavia (wszystkich generacji), Skoda Rapid, Toyota Auris, Volkswagen Passat (B5) czy różne wersje Golfa bez większych komplikacji zainstalujemy nowoczesne radio multimedialne 2DIN. Trzeba tylko zaopatrzyć się w odpowiednie akcesoria i w cierpliwość. Instalacja wymaga bowiem uwagi, delikatności i czasu.

Nie każda ramka pasuje do auta

W specjalistycznych sklepach car audio znajdziemy bogatą kolekcję ramek montażowych. Akcesoria zaprojektowane są jako zamienniki fabrycznych elementów wykończenia wnętrza. Wystarczy zatem zdemontować fabryczne elementy konsoli i w ich miejsce założyć nowe. Tyle teorii. W praktyce trzeba liczyć się z kilkoma problemami. Nie zawsze dobierzemy ramkę w takim samym kolorze jak fabryczne plastiki. Po drugie jakość akcesoriów jest bardzo różna i zdarza się, że zamienniki nie pasują idealnie co oznacza, że ramka może odstawać od deski rozdzielczej i będą widoczne zbyt duże szczeliny pomiędzy poszczególnymi elementami. Na tym nie koniec.

Zanim cokolwiek zamówimy upewnijmy się, czy jest na pewno przeznaczone nie tylko do określonego modelu auta, ale także jego wersji. Sprzedawca bowiem chętnie nam wciśnie „ramkę do BMW E46”, która pasuje do danego modelu, ale nie każdego egzemplarza. Ramkę dopasujemy np. tylko do auta z manualną klimatyzacją. Jeśli mamy tzw. „klimatronik”, to wówczas musimy szukać już czegoś zupełnie innego. Na tym nie koniec.

W sklepach internetowych bez trudu znajdziemy w różnych cenach ramki do tego samego samochodu. Zasadniczo nic dziwnego, bo sklepy mają różne marże. Większych podejrzeń możemy nabrać wtedy, gdy okaże się, że ceny różnią się nawet kilkukrotnie! Skąd różnica? Wbrew pozorom to nie jest tylko kwestia pazerności sprzedawcy. Niektóre ramki montażowe występują w całych zestawach z kompletem niezbędnych akcesoriów takich jak blachy mocujące, śruby, interfejsy czy różnego rodzaju konektory. Wniosek? Przed zakupem warto zatem dokładnie sprawdzić jakie akcesoria są potrzebne do naszego samochodu.

Pułapki w nowych samochodach

Do niektórych aut potrzebne będą specjalne wersje radioodtwarzaczy. Problem dotyczy szczególnie nowych samochodów w ramach grupy Volkswagena (np. Golf 7, Octavia 3). Niemiecki koncern utrudnia bowiem wymianę radia na uniwersalny sprzęt 2 DIN. Wnęka montażowa w konsoli jest bowiem niezwykle płytka (zaledwie kilka cm!), co oznacza, że nie ma żadnych szans na zmieszczenie zwykłego radia samochodowego. Wówczas pozostaje skorzystać z dość ograniczonej oferty zamienników jakie przygotowały m.in. znane marki car audio (m.in. Alpine). Niestety modele specjalnie zaprojektowane do nowych modeli aut nie są tanie. Trzeba się przygotować na wydatek ponad 2000 zł.

Ile kosztują ramki do montażu radia 2 DIN?

Ceny ramek nawet do tych samych modeli samochodów są bardzo zróżnicowane. Wiele zależy od samego producenta oraz sposobu wykończenia (lakierowana, gumowana). Zwykle najdroższe są gotowe zestawy z kompletem akcesoriów, które są potrzebne w sytuacji, gdy wymagana jest większa ingerencja w konsolę samochodu.

Największy wybór ramek 2 DIN w najniższych cenach - sprawdź teraz!

  • Audi A3 (do 2002) – ok 220 zł
  • BMW 1 – 450 zł – tylko do wersji z manualnym sterowaniem klimatyzacją
  • BMW 3 E46 – od 130 do 550 zł
  • BMW 5 (E60) – 350 zł
  • Citroen Jumpy (Peugeot Expert, Toyota Proace) – ok. 200 zł
  • Hyundai i30 – od 140 zł do 350 zł
  • Mitsubishi Lancer – 350 zł
  • Mitsubishi ASX – 140 zł
  • Peugeot 207 – 130 zł
  • Peugeot 308 – 150 zł
  • Skoda Citigo – ok. 650 zł
  • Skoda Octavia 1 – ok. 40 zł
  • Skoda Octavia 2 – 190 zł
  • Skoda Octavia 3 – ok 480 zł
  • Skoda Rapid – 350 zł
  • Toyota Auris - 190 zł
  • Toyota Aygo – 170 zł
  • Volkswagen Passat (B5) – 80 zł
  • Volkswagen Passat (B8) – 190 zł
  • Volkswagen Golf 7 – 230 zł
  • Volkswagen Multivan T5 – ok. 50 zł
  • Volvo XC90 (od 2002) – ok. 200 zł

Uwaga na połączenia

Wymieniając radio fabryczne na nowy sprzęt warto także pamiętać o dodatkowych akcesoriach potrzebnych do połączenia. Warto zainwestować w takie dodatki jak adaptery połączeniowe (niestety nie każdy producent samochodów inwestuje w kostki ISO) do zasilania, głośników oraz anteny radiowej. W przypadku gdy w samochodzie mamy sterowanie w kierownicy to wówczas potrzebny będzie dodatkowy interfejs przeznaczony do określonego modelu samochodu i producenta nowo wkładanego radia. A to nie wszystko. 

Ile kosztują dodatkowe akcesoria?

By utrudnić wymianę radia producenci samochodów stosują specyficzne kostki połączeniowe. Aby uniknąć cięcia przewodów najlepiej zatem zainwestować w odpowiednie adaptery. Niestety nie wszystkie rozwiązania są przystępne cenowo.

Interfejs sterowania w kierownicy – od 20 zł do ponad 200 zł

Adapter gniazda ISO – od 20 zł do ponad 80 zł

Adapter antenowy – od 10 zł wzwyż

Adapter kamery samochodowej – ok 140-240 zł