Jak ułatwić rozruch diesla?

Przede wszystkim trzeba zadbać o jego właściwy stan techniczny, sprawny akumulator, dobre świece żarowe oraz niekrzepnące pod wpływem mrozu paliwo. W niektórych przypadkach warto zastosować rzadszy olej silnikowy, który sprawi, że rozrusznik będzie miał łatwiejsze zadanie – jednak nie w każdym aucie można to zrobić.

Jak biopaliwa znoszą mróz?

Im więcej biokomponentów w paliwie, tym większe ryzyko zimowych problemów z rozruchem. Powód? Biododatki sprawiają, że zarówno olej napędowy, jak i benzyna znacznie łatwiej wchłaniają wodę, a podczas mrozów musi się to źle skończyć.

Do tego dochodzi niższa trwałość takich paliw oraz – nawet w stanie niezawodnionym – większa wrażliwość na niską temperaturę. Jeżeli więc ktoś naprawdę musi korzystać zimą z biodiesla, powinien pamiętać o solidnej dawce depresatora.

33 zimowe problemy z autem Foto: Auto Świat
33 zimowe problemy z autem

Co z letnim paliwem?

Problem dotyczy diesli. Do paliwa zatankowanego latem należy dolać tzw. depresatora – środka obniżającego temperaturę krzepnięcia oleju.

Dlaczego nie działa Start&Stop?

W autach wyposażonych w system automatycznie gaszący silnik podczas postojów funkcja ta zwykle przestaje działać w bardzo niskich temperaturach. Powód? Silnik musi przez cały czas pracować, żeby utrzymywać poziom naładowania akumulatora na odpowiednim poziomie.

Dlaczego zimą pali więcej?

Wyższe zużycie paliwa w czasie mrozów wynika z kilku powodów – silnik po rozruchu musi być dłużej zasilany bogatszą mieszanką, zimny olej silnikowy stawia większy opór, a w samochodzie włączonych jest więcej odbiorników prądu.

Na co zwrócić uwagę podczas jazdy z zimnym silnikiem?

Należy unikać jazdy na wysokich obrotach – zimny olej nie od razu dociera do wszystkich zakamarków silnika. W autach jeżdżących na krótkich trasach warto skrócić okresy między wymianami oleju nawet o połowę.

Jaką wybrać żarówkę – mocną czy trwałą?

W Polsce przez cały rok jeździmy z włączonymi światłami - to poważne wyzwanie dla żarówek. Wybierając je, warto pamiętać, że w życiu nie ma nic za darmo. Modele emitujące więcej światła (oznaczone np. „+30%”, „+50%”) są zwykle mniej trwałe. Standardowe żarówki powinny wytrzymać nawet do ok. 700 godzin pracy, natomiast wersje „wzmocnione” posłużą o połowę krócej.

33 zimowe problemy z autem Foto: Auto Świat
33 zimowe problemy z autem

Dlaczego dymi na biało?

Białe obłoki unoszące się w czasie mrozu za samochodem to nie dym, tylko para wodna – żadne katalizatory ani filtry cząstek stałych nie zlikwidują tego zjawiska. Zresztą po co miałyby to robić, skoro obecność pary w żaden sposób nie wpływa na zanieczyszczenie środowiska ani też nie świadczy o żadnych problemach technicznych?

Co zrobić, jeśli zamarzną płyny?

Jeśli zamarznie płyn w chłodnicy, w żadnym wypadku nie wolno uruchamiać auta. Dlaczego? Bo lód może blokować np. pompę wody, która w wielu autach napędzana jest paskiem rozrządu. Próba rozruchu w takiej sytuacji skończy się więc zniszczeniem silnika!

Jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wstawienie zamarzniętego auta do ciepłego garażu. Zamarznięty płyn do spryskiwaczy to mniejszy problem – pracujący silnik zwykle szybko go ogrzewa.

Ile musi wytrzymać płyn?

W naszym klimacie płyn chłodzący nie może zamarzać do co najmniej –30˚C. Nawet jeśli temperatura osiągnie niższą wartość, to płyn znajdujący się w silniku i tak od razu nie skrzepnie. W tej dziedzinie nie warto być minimalistą, bo na płynie nie można zbyt wiele zaoszczędzić.

Większość gotowych preparatów nie zamarza do temperatury –37˚C – to samo można uzyskać, gdy odpowiednio rozcieńczymy koncentrat.

Jak używać rozrusznika?

Jeżeli silnik nie zapali po pierwszych 5 sekundach, gwałtownie wzrasta zużycie rozrusznika. Zamiast kręcić raz, ale długo, lepiej wykonać kilka krótszych prób, odczekując między nimi chwilę, aż rozrusznik nieco przestygnie.

Uwaga! Podczas nieudanych prób uruchomienia silnika na uszkodzenie narażony jest również katalizator, do którego dostają się kolejne dawki niespalonego paliwa.

Jaki płyn do spryskiwaczy?

W sklepach kupić można płyny określane jako zimowe o temperaturze krzepnięcia ok. – 15˚C. To zbyt mało, bo nawet w wyższych temperaturach taki płyn będzie podczas jazdy zamarzał na szybie! Płyny o temperaturze zamarzania powyżej –22 ˚C będą skuteczne tylko jesienią i wiosną.

Dlaczego akumulator słabnie tak szybko?

Im niższa temperatura, tym mniejsza wydajność akumulatora. W dodatku im zimniej, tym więcej prądu potrzeba do uruchomienia samochodu, a podczas jazdy z włączoną dmuchawą oraz ogrzewaniem szyb, lusterek i foteli może zabraknąć prądu do skutecznego ładowania baterii.

33 zimowe problemy z autem Foto: Auto Świat
33 zimowe problemy z autem

Jak zadbać o akumulator?

Należy zacząć od dokładnego wyczyszczenia obudowy i klem. Akumulatory często przedwcześnie odmawiają posłuszeństwa, ponieważ są niedoładowane z powodu zaśniedziałych połączeń lub też nieustannego rozładowywania (warstwa zanieczyszczeń może przewodzić prąd i prowadzi do „mikro-zwarć” między biegunami baterii). Akumulatory eksploatowane w autach jeżdżących tylko na krótkich trasach należy regularnie doładowywać prostownikiem.

Sposoby na reanimację baterii

Jeżeli akumulator zostanie głęboko rozładowany, to szanse na przywrócenie go do pierwotnej sprawności daje tylko powolne, długotrwałe ładowanie poza autem. Nie każdy prostownik sobie z tym poradzi.

Jeżeli podczas rozruchu baterii zabraknie tylko trochę wigoru, można spróbować ją „rozruszać”, uruchamiając na chwilę jakiś niewielki odbiornik prądu, lub też nieco ogrzać.

Ogrzewacze elektryczne

W Skandynawii bardzo popularne są elektryczne podgrzewacze do samochodów. W bloku silnika umieszcza się na stałe grzałkę. Zasila się ją za pomocą przewodu podłączanego do miejskiej sieci energetycznej.

Niestety, w Polsce korzystanie z takich rozwiązań jest trudne, bo na parkingach nie ma gniazdek sieciowych.

Dogrzewacz czy ogrzewanie postojowe?

W wielu autach w wersjach z oszczędnymi turbodieslami montuje się tzw. dogrzewacze. To konieczne, bo nowoczesne silniki wykorzystują paliwo tak efektywnie, że powstaje przy tym zbyt mało ciepła, by skutecznie ogrzać wnętrze samochodu.

Dogrzewacze działają podobnie do ogrzewań postojowych, tyle że nie można ich uruchomić w czasie postoju z wyłączonym silnikiem. To po prostu niewielkie „piecyki” zasilane paliwem pobieranym z baku auta.

Co daje ogrzewanie?

Ogrzewanie postojowe, podgrzewające samochód jeszcze przed rozpoczęciem jazdy, ma wiele zalet. Ułatwia rozruch,sprawia, że nie trzeba skrobać szyb, a przede wszystkim eliminuje negatywne skutki uruchamiania zimnego silnika i zmniejsza emisję szkodliwych substancji w ciągu pierwszych minut pracy.

Jak korzystać z aut na gaz?

Auta z instalacjami LPG zwykle spisują się zimą gorzej od samochodów zasilanych benzyną. Oto dwie podstawowe zasady pozwalające uniknąć problemów: 1. zbiornik z benzyną należy tankować do pełna (w przeciwnym razie będzie się tam zbierać woda), a auto zawsze uruchamiać na benzynie; 2. przełączenie na zasilanie gazowe powinno się odbywać nie wcześniej niż w momencie, kiedy silnik osiągnie temperaturę 50˚C.

Dlaczego szyby zamarzają?

Jeżeli szron pojawia się nie tylko na zewnętrznej stronie szyby, lecz także we wnętrzu auta, świadczy to o zbyt wysokiej wilgotności powietrza w kabinie. Skrobanie szyb to wówczas za mało – trzeba znaleźć przyczynę problemów.

Zwykle są nią zniszczone uszczelki szyb, zatkane kanaliki odpływowe lub niedrożny filtr kabinowy. Czasem powód jest bardziej prozaiczny – wilgoć pochodzi z rozpuszczonego śniegu i błota wnoszonego do auta na butach. Po usunięciu przyczyny problemów należy gruntownie osuszyć kabinę.

Dlaczego auto się nie nagrzewa?

Przyczyn może być kilka. Niektóre samochody po prostu tak skonstruowano, że w czasie mrozów jest w nich zimno – zwykle są to modele z wyjątkowo oszczędnymi silnikami. Częstą przyczynę problemów z ogrzewaniem stanowi też zablokowany w pozycji otwartej termostat w układzie chłodzenia silnika.

Klimatyzacja zimą

To, czy klimatyzacja w ogóle zadziała, zależy od temperatury panującej na zewnątrz auta. Większość układów wyposażono w czujniki uniemożliwiające uruchomienie „klimy” w temperaturach poniżej 5 °C. Ma to zapobiegać szkodom, jakie mogłoby spowodować włączenie klimatyzacji zablokowanej przez lód.

Czy nowoczesne auta można uruchamiać „na pożyczkę”?

Tak, „pożyczanie” prądu za pomocą przewodów rozruchowych jest dopuszczalne również w najnowszych konstrukcjach. Trzeba tylko pamiętać o właściwym podłączeniu przewodów (najpierw masowe!).

Aby uchronić delikatne podzespoły elektroniczne przed niebezpiecznymi dla nich skokami napięcia, przed odłączeniem przewodów można włączyć w uruchamianym aucie jak najwięcej odbiorników elektrycznych.

Jak zadbać o kondycję wycieraczek?

Wycieraczki to elementy eksploatacyjne – należy je wymieniać przynajmniej dwa razy do roku, inaczej narażamy się na konieczność wymiany szyby, a to już większy wydatek.

Nie wolno uruchamiać wycieraczek, jeśli na szybie znajdują się choćby resztki lodu – zmarznięta, sztywna guma może tego nie wytrzymać. Warto zadbać o to, żeby pióra wycieraczek nie przymarzały do szyby.

Odmrażanie wrzątkiem

Oblewanie oblodzonej szyby gorącą wodą to zły pomysł. W nowoczesnych autach szyby są na sztywno wklejane w otwory karoserii i szok termiczny kończy się bardzo często pęknięciem. Dużo bezpieczniejszym sposobem na pozbycie się lodu jest użycie chemicznego odmrażacza.

33 zimowe problemy z autem Foto: Auto Świat
33 zimowe problemy z autem

Czym grozi poranne skrobanie szyb?

W trakcie skrobania szyb rozcierane na szkle drobinki brudu pozostawiają tysiące malutkich rysek. Wprawdzie na pierwszy rzut oka są one niemal niewidoczne, jednak uszkodzenia te bardzo utrudniają eksploatację auta.

Największym problemem są mikrorysy powodujące rozpraszanie światła – podczas jazdy po zmroku kierowca jest bowiem oślepiany przez auta jadące z przeciwka. Ponadto porysowana szyba szybciej się brudzi.

Jakie ciśnienie?

Wprawdzie temperatura zewnętrzna ma wpływ na ciśnienie powietrza w kołach, ale jeżeli napompujemy je do wartości zalecanej przez producenta, to margines bezpieczeństwa będzie na tyle duży, że nic złego się nie stanie, nawet jeśli gwałtownie się ociepli lub nadejdą siarczyste mrozy. Niezależnie od tego, raz na dwa tygodnie lub przy okazji każdego tankowania warto sprawdzić stan opon.

Jak się ubrać do samochodu?

Kierowca powinien mieć zapewnioną swobodę ruchów – to warunek bezpiecznej jazdy. Zbyt grube ubranie może spowodować, że w razie wypadku systemy bezpieczeństwa biernego – pasy i poduszki powietrzne – nie zadziałają właściwie.

Uwaga na buty!

Zbyt szerokie, grube podeszwy utrudniają operowanie pedałami. W czasie mrozów warto mieć w aucie dwa komplety obuwia – jeden do jazdy, drugi do chodzenia.

Dolewka denaturatu do paliwa

Wlewanie denaturatu do baku to stary „szoferski” sposób na usunięcie wody z paliwa. Od lat nie warto go stosować. Po pierwsze dlatego, że nowe auta bardzo źle znoszą jakiekolwiek eksperymenty z paliwem.

Po drugie – jakość tankowanego paliwa jest dziś znacznie lepsza, a na stacjach benzynowych kupić można preparaty „osuszające” do paliwa, działające bezpieczniej i skuteczniej od denaturatu.

Jak sprawdzić kondycję chłodziwa?

Domowe sposoby polegające na zamrażaniu próbki chłodziwa w zamrażalniku to zły pomysł. Zawarty w płynie glikol to trucizna! Lepiej skorzystać z testera, który można kupić np. na stacjach paliw.

Uwaga: nie ma testerów uniwersalnych – wszystkie pokazują prawidłowe wyniki tylko w przypadku płynów o określonej recepturze. W razie wątpliwości należy wymienić płyn.

Jak zimą działa łatka w spreju?

Wyjęty z bagażnika wychłodzony sprej do łatania dziur w oponach prawdopodobnie nie zadziała. Przed użyciem należy go ogrzać do temperatury pokojowej. Przy dużych mrozach nawet to może nie wystarczyć.

Co warto wozić w aucie?

Krótka lista wyposażenia zimowego: zapas niezamarzającego płynu do spryskiwaczy, odmrażacz do szyb, rękawiczki, przewody rozruchowe, saperka, a w skrajnych warunkach – również łańcuchy śniegowe.

Czy można zimą korzystać z myjni?

Jak najbardziej – dzięki temu można na bieżąco spłukiwać z karoserii pozostałości agresywnej soli. Przedtem należy jednak zabezpieczyć zamki, np. zaklejając je plastrem. Warto wybierać programy obejmujące nie tylko mycie nadwozia oraz podwozia, lecz także woskowanie i osuszanie auta.