łamaną kolumnę kierownicy. - Nie mogę zgodzić się z taką tezą. Choć przyznaję, że przez wiele lat układ kierowniczy nie zmianiał się. Ale to już odległa przeszłość. Dawniej stosowano przecież przekładnie ślimakowe, które miały wiele wad, a największa polegała na tym, że luz w układzie kierowniczym zmieniał się w zależności od kąta skręcenia kół. Poza tym ten luz był bardzo duży. W starych filmach w scenach z samochodami widać, jak kierowca cały czas porusza kołem kierownicy. Nie robi tego dla efektu, tylko w celu utrzymania kierunku jazdy. Wady tej nie ma przekładnia zębatkowa, stosowana we współczesnych pojazdach. Dużym ułatwieniem było wprowadzenie wspomagania układu kierowniczego. Jest ono szczególnie przydatne w czasie wykonywania manewrów przy niewielkich prędkościach, na przykład na parkingu, przy cofaniu, w ciasnych uliczkach itp. Przy pracującym silniku kierownicę obraca się dosłownie jednym palcem.W mniejszych autach można również spotkać elektryczne wspomaganie kierownicy.- Ale układ kierowniczy ciągle jest niedoskonały. Szczególnie podczas hamowania na zakręcie utrzymanie toru jazdy jest trudne, nawet jeśli auto wyposażono w układy ABS i ESP.- Próbuje się to rozwiązywać za pomocą układów elektronicznych. I tak powstał aktywny układ kierowniczy. Na czym polega ten pomysł? Na zmianie przełożeń układu w czasie jazdy. Np. gdy jedziemy szybko, chcemy, aby przełożenie było małe, a opór, jaki stawia kierownica, duży. To zabezpiecza przed gwałtownymi ruchami i zmianą toru jazdy. Gdy auto porusza się wolniej, przełożenie jest większe, kierownica obraca się lekko. - Ale takie rozwiązania są już stosowane od kilku lat. - Tak, ale tylko w odniesieniu do siły wspomagania. Aktywny układ kierowniczy ma bardziej rozbudowane funkcje. Stwarza możliwość zmiany kąta skrętu kół, np. podczas hamowania na nawierzchni o nierównej przyczepności. Wyobraźmy sobie taką sytuację: lewe koła auta jadą po czarnym asfalcie, a prawe po śniegu. Podczas hamowania (nawet jeśli pojazd wyposażony jest w układ antyblokujący ABS) samochód będzie miał tendencję do skrętu w stronę nawierzchni o większej przyczepności. Kierowca musi w takim przypadku wykonać lekką kontrę. Przy aktywnym układzie kierowniczym nie musi tego robić, ponieważ taką "kontrę" wykona za niego układ elektroniczny. Jest to możliwe dzięki przekładni planetarnej umocowanej na drążku kierownicy. Skręt kół może dochodzić do 3 stopni.
Aktywny układ
- Panie doktorze, obserwując rozwój konstrukcji samochodu, można odnieść wrażenie, że układ kierowniczy w najmniejszym stopniu ulegał zmianom. Wprowadzono tylko wspomaganie i tzw.