Jedną z najgorszych rzeczy, które mogą spotkać nas zimą jest unieruchomienie auta. Taka sytuacja najczęściej ma miejsce gdzieś na odludziu, kiedy pada śnieg lub jest duży mróz. Ryzyko, że nam się to przydarzy jest większe, jeśli przed nadchodzącymi mrozami nie zadbamy odpowiednio o samochód. Pracy naprawdę nie mamy wiele, ale każdy z elementów poniższej układanki oddala wizję postoju gdzieś na poboczu.

Po pierwsze paliwo – tak to jest jeden z kluczowych elementów wpływających na nasze bezpieczeństwo podczas zimowych podróży. Teoretycznie od listopada, na każdej stacji benzynowej takie paliwo powinno być w ofercie i zapewne jest i to jest dobra wiadomość – zwłaszcza dla tych, którzy jeżdżą autami napędzanymi silnikami wysokoprężnymi. Na szczęście większość kierowców, którzy wybrali samochody z takimi silnikami zdaje sobie sprawę z tego jak ważnym elementem, decydującym o ekonomicznej i bezpieczniej eksploatacji samochodu jest dobre paliwo. Tylko jak wybrać te najlepsze? Postaramy się nieco pomóc. Pamiętajcie o tym, że norma obowiązująca w naszym kraju wymaga od zimowego oleju napędowego tego, aby do -20 stopni Celsjusza zachowywał swoje parametry i umożliwiał pracę silnika w takich warunkach pogodowych. A co jeśli temperatura spadnie?

Foto: Auto Świat

Takie rzeczy w naszym klimacie nie są niczym dziwnym o czasami zimą na termometrze pojawia się nawet -30 stopni. Co w takiej sytuacji? Jeśli paliwo nam już zamarzło – a właściwie w oleju napędowym wytrąciła się parafina, która skutecznie zablokowała układ paliwowy, to jedynym skutecznym sposobem usunięcia awarii będzie wstawienie auta do ciepłego garaży, gdzie wszystko się rozpuści i umożliwi nam ponowne uruchomienie silnika.

Jak tego uniknąć? Jak się okazuje, na naszym rynku oferowane są specjalne zimowe paliwa, które dzięki specjalnym dodatkom skutecznie napędzają silniki wysokoprężne w temperaturach dochodzących do -30 stopni. Jednym z nich jest BP Ultimate Diesel z technologią Active, jedno z niewielu paliw stworzonych specjalnie po to, aby skutecznie napędzać auto przez całą zimę. Jedną z tajemnic dodatków, które znajdują się w składzie tego paliwa są specjalne dodatki, dzięki którym pojawiające się w zimnym oleju napędowym kryształki parafiny są tak małe, że łatwiej przechodzą przez filtry paliwa, co oznacza niezawodne funkcjonowanie silnika podczas mrozów i eliminują stres związany z jazdą w trudnych zimowych warunkach.

Jednak nie tylko kierowcy samochodów z silnikami Diesla powinni specjalnie dbać o układ paliwowy zimą. Tak samo muszą postępować, ci którzy wybrali benzynę. Tu też kluczową kwestią podczas zimowej jazdy jest odpowiednia troska o to co mamy w zbiorniku. Do tego, że paliwo wysokiej jakości ze specjalnymi dodatkami to dobro dla naszego auta nie musimy nikogo przekonywać. Ale zawsze możemy służyć dobrą radą, wszystko po to aby jazda autem, nawet kiedy za oknem siarczysty mróz była przyjemnością.

Zatem, pamiętajcie o tym, aby zawsze tankować na dobrych sprawdzonych stacjach benzynowych. Zimą nie wyjeżdżajcie paliwa do końca, bo to nic dobrego dla waszego auta, takie zachowanie może w duży mróz skutecznie unieruchomić również silnik benzynowy. Powód jest jeden – fizyka.

Tak, wiem co piszę. Jak zapewne wiecie w zbiorniku ponad paliwem znajduje się powietrze, które jest wilgotne i przez cały rok w wyniku wahań temperatury pojawiło się trochę wody – wody, która do zbiornika nie dostała się dystrybutora, tylko sama nam się w zbiorniku wytworzyła. Dlatego też przed nastaniem mrozów warto do paliwa podczas tankowania dolać trochę środka wiążącego wodę, która czy nam się to podoba czy nie faktycznie znajduje się w zbiorniku. Taki środek kupicie na każdej dobrej stacji benzynowej.

Foto: Auto Świat

Jeśli już to zrobicie, to warto przez okres zimowy tankować tylko lepsze paliwa – lepsze, czyli takie z dodatkami dodawanymi przez dystrybutora. Jednym z takich produktów są benzyny BP z technologią Active – dzięki temu nie musicie kupować oddzielnie specjalnych środków poprawiających właściwości paliwa. Pamiętajcie również o tym, aby zawsze mieć w baku więcej paliwa, bo nigdy nie wiadomo co nas spotka w trasie. Utknięcie w korku, czy też zaspie z prawi pustym bakiem może oznaczać, że na pomoc będziecie czekać w zimnym wnętrzu samochodu – bo nie będzie, jak nagrzać wnętrza.

Paliwo zarówno w przypadku silników Diesla jak i benzynowych to kluczowy element o który powinniśmy zadbać odpowiednio wcześniej. Bo jeśli już mróz skutecznie unieruchomi nasze auto to na ratunek będzie za późno – a można przecież tego uniknąć, tankując odpowiednio wcześniej dobre odporne na mrozy paliwo.