• Pomiędzy wieloma miastami dostępne są bezpośrednie połączenia kolejowe, ale mimo to okazuje się, że często szybciej i taniej dojedziemy samochodem
  • Mimo drogich autostrad koncesyjnych do wielu miast dotrzemy bez konieczności wnoszenia dodatkowych opłat
  • Podróż koleją może okazać się mniej opłacalna już nawet w przypadku dwóch dorosłych osób. Większa liczba podróżnych lub dodatkowy bagaż tylko tę różnicę potęguje
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Przy ciągle rosnących cenach paliw coraz więcej osób bierze pod uwagę możliwość podróży pociągiem. Dzisiejszy transport kolejowy zapewnia wyższy komfort niż jeszcze kilkanaście lat temu, a przy okazji nadal jest bardzo atrakcyjny cenowo, szczególnie gdy podróżujemy samemu i/lub gdy trafimy na bilety w promocyjnej cenie. Sytuacja zmienia się, gdy jedziemy całą rodziną, bo wtedy oprócz biletu dla każdego pasażera (dzieci i młodzież mogą liczyć na ustawową ulgę 37 proc.) dodatkowo ponosimy koszty, np. za transport roweru (9,10 zł) lub psa (15,20 zł).

Co wybrać, jeżeli głównym czynnikiem decydującym o środku lokomocji ma być koszt podróży?

Aby ułatwić podjęcie decyzji, porównaliśmy, ile zapłacimy za przejazd pomiędzy głównymi miastami Polski oraz z Warszawy na Mazury i na trasie Kraków — Gdańsk. Aby porównanie było miarodajne, sprawdziliśmy cenę biletu kolejowego w pociągu Intercity w drugiej klasie dla jednej osoby, ale też i rodziców z dwójką dzieci w wieku szkolnym. Ponieważ zbliżają się wakacje, to do kosztów podróży pociągiem doliczyliśmy jeszcze transport jednego roweru (singiel), a w przypadku rodziny dwóch rowerów i psa. Dla wyliczenia kosztu podróży samochodem przyjęliśmy ceny: 7,89 zł/litr benzyny, 7,39 zł/litr oleju napędowego, 3,60 zł/litr LPG, 2,09 zł/kWh (ceny z dnia 2 czerwca 2022 według reflex.com.pl).

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

Trasa Warszawa — Gdańsk

Oba miasta niezmiennie należą do chętnie odwiedzanych i stanowią popularne kierunki podczas wyjazdów wakacyjnych. Obecnie podróż nie jest już tak uciążliwa jak kiedyś, a to za sprawą bardzo dobrego połączenia sukcesywnie rozbudowywaną drogą ekspresową S7. Oprócz wysokiego komfortu jazdy na niemal całej długości trasy atutem jest również brak konieczności ponoszenia dodatkowych opłat, jak w przypadku niektórych autostrad. Przy braku jakichkolwiek utrudnień całą trasę, liczącą 342 km, powinniśmy pokonać w ok. trzy godziny i 45 minut. Pod względem czasu podróży z centrum Warszawy do centrum Gdańska pociąg jest bezkonkurencyjny, bo przejazd pomiędzy tymi dwoma miastami zajmuje od niecałych trzech godzin do ok. trzech godzin i 15 minut. A jak to wygląda od strony kosztów?

Środek transportu Pociąg (singiel/rodzina 2+2) Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet 130 KM (śr. zuż. paliwa 5,8 l/100 km) Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM (śr. zuż. paliwa 6,8 l/100 km) Dacia Logan 1.0 TCe LPG 100 KM (śr. zuż. paliwa 7,4 l LPG + 0,7 l 95 okt. /100 km) Kia e-Niro 64 kWh 204 KM (śr. zuż. energii 17,1 kWh/100 km)
Koszt przejazdu w obie strony 160,20 zł/529,72 zł 293,17 zł 366,98 zł 220,00 zł 245,16 zł

Podsumowanie: Jak można się było spodziewać, kiedy podróżuje jedna osoba, lepiej wybrać przejazd pociągiem. Różnica w cenie pomiędzy koleją i autem z instalacją LPG może i nie jest bardzo duża, ale już w porównaniu z dieslem lub autem benzynowym znacząca. Dopiero przy rodzinnym wypadzie samochód okazuje się bezkonkurencyjny.

Trasa Warszawa — Kraków

290 km — tyle dzieli dawną i obecną stolicę Polski, gdy wybieramy się z jednego do drugiego miasta drogą S7. Podobnie jak w przypadku odcinka z Warszawy do Gdańska, znaczna większość trasy jest już gotowa. To oznacza, że przejazd samochodem, zajmujący w optymalnej sytuacji nieco ponad trzy godziny, nie powinien stanowić wyzwania nawet dla tzw. niedzielnych kierowców. Także i w tym przypadku atutem jest brak dodatkowych opłat za przejazd. Decydując się na podróż koleją, możemy liczyć na bezpośrednie połączenie. Czy na nieco krótszej trasie różnice w koszcie przejazdu pomiędzy autem i pociągiem będą mniejsze?

Środek transportu Pociąg (singiel/rodzina 2+2) Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet 130 KM (śr. zuż. paliwa 5,8 l/100 km) Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM (śr. zuż. paliwa 6,8 l/100 km) Dacia Logan 1.0 TCe LPG 100 KM (śr. zuż. paliwa 7,4 l LPG + 0,7 l 95 okt. /100 km) Kia e-Niro 64 kWh 204 KM (śr. zuż. energii 17,1 kWh/100 km)
Koszt przejazdu w obie strony 154,20 zł/510,16 zł 248,60 zł 311,18 zł 186,54 zł 207,28 zł

Podsumowanie: 32 zł to zysk finansowy, na jaki może liczyć osoba jadąca z Warszawy do Krakowa i z powrotem, jeżeli porównamy podróż pociągiem i tanim w użytkowaniu samochodem. Pozostaje pytanie, czy jest to istotna różnica, bowiem przejazd pociągiem, w zależności od wybranego połączenia, trwa od ok. dwóch do nawet trzech i pół godziny. Po zakończeniu budowy trasy ekspresowej S7 ten czas zmieni się na niekorzyść pociągu jeszcze bardziej.

Trasa Warszawa — Wrocław

Warszawę i Wrocław dzielą 354 km, ale nawet wybierając podróż odcinkiem autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz autostrady A1, pełniącej rolę obwodnicy Łodzi, nie doliczymy do kosztu paliwa/energii elektrycznej żadnych innych opłat. Chociaż całą trasę, jadąc zgodnie z przepisami, pokonamy w ok. trzy godziny i 40 minut, to w okresie wakacyjnym oraz podczas szczytu przejazdów weekendowych ten czas może znacząco się wydłużyć. Powodem jest bardzo duże natężenie ruchu na autostradach A2 i A1. Co prawda pociąg nie musi borykać się z tym problemem, ale i tak czas podróży jest dłuższy niż w przypadku samochodu i wynosi od czterech i pół do nawet pięciu godzin.

Środek transportu Pociąg (singiel/rodzina 2+2) Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet 130 KM (śr. zuż. paliwa 5,8 l/100 km) Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM (śr. zuż. paliwa 6,8 l/100 km) Dacia Logan 1.0 TCe LPG 100 KM (śr. zuż. paliwa 7,4 l LPG + 0,7 l 95 okt. /100 km) Kia e-Niro 64 kWh 204 KM (śr. zuż. energii 17,1 kWh/100 km)
Koszt przejazdu 170,20 zł/562,32 zł 303,46 zł 379,86 zł 227,71 zł 253,04 zł

Podsumowanie: Jeżeli zależy ci na czasie, to nawet w przypadku jednoosobowej podróży może okazać się, że samochód będzie lepszą opcją od pociągu. Tym bardziej, że nie każdy chce przemieścić się z centrum jednego do centrum drugiego miasta. A po doliczeniu czasu dojazdu na dworzec i z dworca oraz kosztów biletu na komunikację miejską lub podróży taksówką, przejazd pociągiem przestaje mieć w ogóle sens. Gdy czas nie gra roli, a udajesz się w podróż samemu, śmiało możesz wybrać pociąg.

Trasa Warszawa — Szczecin

Jedna z dwóch najdłuższych tras w naszym porównaniu ma 566 km. Co ciekawe, identyczną odległość pokonamy, jadąc autostradą A2 i drogą ekspresową S3, a także dojeżdżając autostradą A2 w okolice Łodzi, a następnie kierując się autostradą A1 do Torunia, a stąd DK10 i wybudowanymi już fragmentami drogi ekspresowej S10. O ile drugi z wariantów nie zmusi nas do żadnych dodatkowych wydatków, o tyle pierwszy wymaga opłat za przejazd autostradami: 9,90 zł od Strykowa do Konina i 83 zł na koncesyjnym odcinku od Konina do węzła Jordanów (w jedną stronę). Decydując się na tańszą opcję, musimy liczyć się z koniecznością dłuższej o przynajmniej 40 minut podróży, która może trwać nawet sześć i pół godziny. O dziwo, podróż pociągiem, mimo bezpośrednich połączeń pomiędzy Warszawą i Szczecinem, trwa jeszcze dłużej, od niemal siedmiu do nawet ośmiu godzin. Może w tej sytuacji koszty przejazdu skłonią podróżnych do wyboru pociągu?

Środek transportu Pociąg (singiel/rodzina 2+2) Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet 130 KM (śr. zuż. paliwa 5,8 l/100 km) Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM (śr. zuż. paliwa 6,8 l/100 km) Dacia Logan 1.0 TCe LPG 100 KM (śr. zuż. paliwa 7,4 l LPG + 0,7 l 95 okt. /100 km) Kia e-Niro 64 kWh 204 KM (śr. zuż. energii 17,1 kWh/100 km)
Koszt przejazdu 155,90 zł (PROMO15)/515,72 zł (PROMO15) 485,20 zł 607,34 zł 364,08 zł 404,56 zł

Podsumowanie: Być może właśnie tak długi czas przejazdu jest powodem, dla którego w przypadku kolejowego połączenia z Warszawy do Szczecina trudno znaleźć pociąg, którym przejazd nie byłby objęty żadną promocją. W efekcie, jeżeli mamy zamiar podróżować samemu, podróż autem nie ma żadnego ekonomicznego sensu. Co więcej, nawet w przypadku 4-osobowej rodziny, podróżującej bez rowerów i psa, może okazać się, że w przeliczeniu na jedną osobę koszt przejazdu samochodem będzie przejawem zbytku, o ile mamy auto z silnikiem benzynowym.

Trasa Warszawa — Giżycko

Bez wątpienia podróż na wypoczynek na Mazurach będzie faworyzowała przejazd samochodem. Dlaczego? Chociażby dlatego, że nie ma co liczyć na bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy Warszawą a Giżyckiem. Biorąc pod uwagę dojazdem autem, mamy do wyboru kilka tras, przy czym optymalna jest ta prowadząca z Warszawy drogą ekspresową S8, a następnie drogą DK63 — w tym przypadku pokonanie 259 km powinno nam zająć niecałe trzy i pół godziny. Dla porównania, gdybyśmy chcieli dojechać pociągiem do Giżycka w bieżącym tygodniu, w ciągu dnia mielibyśmy jedno (!) połączenie o godzinie 5.20.

Środek transportu Pociąg (singiel/rodzina 2+2) Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet 130 KM (śr. zuż. paliwa 5,8 l/100 km) Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM (śr. zuż. paliwa 6,8 l/100 km) Dacia Logan 1.0 TCe LPG 100 KM (śr. zuż. paliwa 7,4 l LPG + 0,7 l 95 okt. /100 km) Kia e-Niro 64 kWh 204 KM (śr. zuż. energii 17,1 kWh/100 km)
Koszt przejazdu 168,20 zł/426,72 zł (PROMO30) 222,03 zł 277,92 zł 166,61 zł 185,12 zł

Podsumowanie: Pierwszy w naszym porównaniu przypadek, w którym przejazd koleją bez żadnych promocji okazuje się droższy od podróży samochodem. A biorąc pod uwagę wyjazd rodzinny, nawet promocyjna cena na przejazd koleją nie uzasadnia wyboru tego środka lokomocji. Co więcej, zapewne niewiele jest rodzin, które mając możliwość skorzystania z auta, zdecydowałaby się na wstawanie w środku nocy, aby dotrzeć na Mazury pociągiem.

Trasa Kraków — Gdańsk

Najdłuższa w całym naszym porównaniu trasa, bo licząca aż 596 km, prowadzi niemal wyłącznie autostradami A1 i A2. To oznacza konieczność wniesienia opłaty za przejazd: od Torunia do Gdańska 29,90 zł, a od Krakowa do Katowic 24 zł (płatności manualne) lub 18 zł (płatności automatyczne). Sama podróż zajmie niemal sześć i pół godziny. Pociągiem podróż z południa na północ Polski trwa jeszcze dłużej i jeśli będziemy chcieli dotrzeć z Krakowa do Gdańska jednym pociągiem, spędzimy w nim nawet osiem godzin. Czy w tej sytuacji koszt podróży okaże się atutem kolei?

Środek transportu Pociąg (singiel/rodzina 2+2) Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet 130 KM (śr. zuż. paliwa 5,8 l/100 km) Volkswagen T-Cross 1.5 TSI 150 KM (śr. zuż. paliwa 6,8 l/100 km) Dacia Logan 1.0 TCe LPG 100 KM (śr. zuż. paliwa 7,4 l LPG + 0,7 l 95 okt. /100 km) Kia e-Niro 64 kWh 204 KM (śr. zuż. energii 17,1 kWh/100 km)
Koszt przejazdu 206,20 zł/679,68 zł 618,71 zł 747,33 zł 491,18 zł 523,80 zł

Podsumowanie: Jedynie samochód benzynowy okazuje się mniej opłacalny, gdy planujemy całą rodziną wybrać się z Krakowa do Gdańska (lub odwrotnie). I to mimo konieczności zapłacenia ponad 100 zł za przejazd płatnymi odcinkami autostrad. Ale już przejazd jednej osoby całkowicie neguje możliwość wyboru auta. Tutaj nawet dość tania w eksploatacji Dacia jest dużo droższa niż kolej.

Komentarz: Nasze porównanie potwierdza tylko to, czego można się spodziewać — przy większej liczbie osób podróż pociągiem jest mniej atrakcyjna od przejazdu samochodem. Biorąc pod uwagę konieczność dotarcia na i z dworca, i to z bagażem, z pewnością wiele rodzin zdecyduje się na wakacyjny (i nie tylko) wyjazd swoim autem. Zaskoczeniem może być najniższy koszt podróży samochodem zasilanym LPG. Okazuje się, że mimo wcale nie najtańszego gazu, wciąż jest to kusząca opcja dla dużo jeżdżących kierowców. Dość tanio wyjdzie także podróż modelem elektrycznym — problemem w tym przypadku pozostaje zasięg. O ile na trasie liczącej ok. 400 km może uda nam się ograniczyć do jednorazowego uzupełnienia energii w baterii, o tyle przejazd z Krakowa do Gdańska oraz z Warszawy do Szczecina najprawdopodobniej zmusi nas do dwóch postojów, co wydłuży podróż o półtorej, czy nawet dwie godziny.