Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Czy opona, która przeleżała 2 lata w magazynie jest gorsza od fabrycznie nowej?

Czy opona, która przeleżała 2 lata w magazynie jest gorsza od fabrycznie nowej?

Klienci kupujący opony bardzo często zwracają uwagę na ich datę produkcji – jeśli opony nie są "świeżutkie", prosto z fabryki, to albo ich nie chcą, albo domagają się dużych upustów. Czy słusznie? Czy opony, które leżały długo w magazynie rzeczywiście są zauważalnie gorsze od fabrycznie nowych?

Czy trzeba się bać nowych opon, które kilka lat przeleżały w magazynie?
Czy trzeba się bać nowych opon, które kilka lat przeleżały w magazynie? Źródło: Auto Świat
  • Producenci twierdzą, że nawet po kilku latach leżenia w magazynie, nieużywana opona może utrzymywać identyczne parametry, jak opona prosto z fabryki
  • Warto jednak wiedzieć, że źle przechowywana opona już po kilku miesiącach może nadawać się tylko do utylizacji
  • Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego we współpracy z TÜV SÜD Polska przeprowadził badanie dotyczące wpływu przechowywania opon na ich parametry
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego w marcu 2021 r. firma TÜV SÜD przeprowadziła nietypowe badania przyczepności opon zimowych na mokrej nawierzchni. Chodziło o sprawdzenie, jaki wpływ na parametry opon ma ich przechowywanie przez dłuższy czas – czy opona po dwóch latach przechowywania w magazynie nadal jest pełnowartościowym produktem?

Testy wykonano na torze Skoda Autodrom Poznań, którego nawierzchnia została dokładnie sprawdzona oraz przygotowana do testu. Do prób wykorzystano Skodę Scala, rocznik 2020, wyposażoną w zaawansowane systemy pomiarowe. Auto było prowadzone przez kierowcę TÜV SÜD.

Czy po dwóch latach w magazynie opony są nada nowe?

W badaniu wykorzystano opony zimowe pochodzące od tego samego producenta – identyczny model, o tych samych parametrach, tyle że jeden komplet miał zaledwie kilka tygodni, a drugi opuścił linię produkcyjną w połowie 2018 roku. Testy wykonano zgodnie z procedurą badawczą ECE R117, kierowca miał za zadanie rozpędzić się do 80 km/h i gwałtownie zahamować. Przy analizie wyników była brana pod uwagę droga hamowania przy prędkości w przedziale od 80 do 20 km/h.

Opony dwuletnie kontra nowe: starsze wypadły lepiej?

Wyniki okazały się zaskakujące – "leżaki magazynowe" wypadły nieznacznie lepiej od opon nowych! W praktyce jednak różnica w zmierzonych drogach hamowania była niemal pomijalna – droga hamowania na oponach nowych wynosiła 41,87 m, zaś na ogumieniu z magazynu – 40,99 m.

Wyniki testu: opona dwuletnia kontra nowa
Wyniki testu: opona dwuletnia kontra nowaŹródło: PZPO

Jaki z tego wniosek? Jeśli opony są poprawnie przechowywane, czyli leżą w suchym, chłodnym, ciemnym magazynie, bez kontaktu z agresywnymi chemikaliami, oparami paliw, są prawidłowo ułożone, to proces ich starzenia przebiega bardzo powoli – zakup opon wyprodukowanych rok czy dwa lata wcześniej niczym wtedy nie grozi.

Zakup opon z zapasów magazynowych: o tym powinieneś wiedzieć

Nasza rada: przed zakupem takich "leżaków magazynowych" warto się jednak upewnić, czy nie mamy już do czynienia ze schodzącym modelem – postęp w dziedzinie opon jest naprawdę duży i kolejne generacje tego samego modelu, mimo zbliżonej nazwy, mogą się znacząco różnić parametrami – z testów wynika, że z reguły każda kolejna generacja modelu zachowuje się chociaż odrobinę lepiej od poprzedniej. Jeśli model jest aktualny, opony nie spędził roku czy dwóch na placu pod plandeką, a cena jest dobra – bez obaw można kupić też opony, które wyprodukowano rok, dwa czy nawet trzy lata wcześniej!

Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków