• Producenci twierdzą, że nawet po kilku latach leżenia w magazynie, nieużywana opona może utrzymywać identyczne parametry, jak opona prosto z fabryki
  • Warto jednak wiedzieć, że źle przechowywana opona już po kilku miesiącach może nadawać się tylko do utylizacji
  • Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego we współpracy z TÜV SÜD Polska przeprowadził badanie dotyczące wpływu przechowywania opon na ich parametry
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Na zlecenie Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego w marcu 2021 r. firma TÜV SÜD przeprowadziła nietypowe badania przyczepności opon zimowych na mokrej nawierzchni. Chodziło o sprawdzenie, jaki wpływ na parametry opon ma ich przechowywanie przez dłuższy czas – czy opona po dwóch latach przechowywania w magazynie nadal jest pełnowartościowym produktem?

Testy wykonano na torze Skoda Autodrom Poznań, którego nawierzchnia została dokładnie sprawdzona oraz przygotowana do testu. Do prób wykorzystano Skodę Scala, rocznik 2020, wyposażoną w zaawansowane systemy pomiarowe. Auto było prowadzone przez kierowcę TÜV SÜD.

Czy po dwóch latach w magazynie opony są nada nowe?

W badaniu wykorzystano opony zimowe pochodzące od tego samego producenta – identyczny model, o tych samych parametrach, tyle że jeden komplet miał zaledwie kilka tygodni, a drugi opuścił linię produkcyjną w połowie 2018 roku. Testy wykonano zgodnie z procedurą badawczą ECE R117, kierowca miał za zadanie rozpędzić się do 80 km/h i gwałtownie zahamować. Przy analizie wyników była brana pod uwagę droga hamowania przy prędkości w przedziale od 80 do 20 km/h.

Opony dwuletnie kontra nowe: starsze wypadły lepiej?

Wyniki okazały się zaskakujące – "leżaki magazynowe" wypadły nieznacznie lepiej od opon nowych! W praktyce jednak różnica w zmierzonych drogach hamowania była niemal pomijalna – droga hamowania na oponach nowych wynosiła 41,87 m, zaś na ogumieniu z magazynu – 40,99 m.

Wyniki testu: opona dwuletnia kontra nowa Foto: PZPO
Wyniki testu: opona dwuletnia kontra nowa

Jaki z tego wniosek? Jeśli opony są poprawnie przechowywane, czyli leżą w suchym, chłodnym, ciemnym magazynie, bez kontaktu z agresywnymi chemikaliami, oparami paliw, są prawidłowo ułożone, to proces ich starzenia przebiega bardzo powoli – zakup opon wyprodukowanych rok czy dwa lata wcześniej niczym wtedy nie grozi.

Zakup opon z zapasów magazynowych: o tym powinieneś wiedzieć

Nasza rada: przed zakupem takich "leżaków magazynowych" warto się jednak upewnić, czy nie mamy już do czynienia ze schodzącym modelem – postęp w dziedzinie opon jest naprawdę duży i kolejne generacje tego samego modelu, mimo zbliżonej nazwy, mogą się znacząco różnić parametrami – z testów wynika, że z reguły każda kolejna generacja modelu zachowuje się chociaż odrobinę lepiej od poprzedniej. Jeśli model jest aktualny, opony nie spędził roku czy dwóch na placu pod plandeką, a cena jest dobra – bez obaw można kupić też opony, które wyprodukowano rok, dwa czy nawet trzy lata wcześniej!