Sprawność instalacji wydechowej w samochodzie to nie tylko komfort jazdy, ale również element regulowany przepisami prawnymi. Nieprawidłowo działający filtr może narażać uczestnika ruchu na wysoki mandat. Wielu kierowców spotyka się z problemem zatkanego filtra. DPF to pochłaniacz cząstek stałych, który można znaleźć w standardowym wyposażeniu samochodów z silnikiem diesla, wyprodukowanych po 2000 r. Jakich zasad warto przestrzegać, usuwając zabrudzenie?

Krótki poradnik na temat DPF

Zanim poznamy metody czyszczenia DPF, warto określić, czym dokładnie jest i jakie pełni funkcje. To filtr cząsteczek stałych, który zamontowany jest w układzie wydechowym, w celu redukcji emisji spalin. Zajmuje się ograniczeniem przedostawania trujących gazów (tlenku azotu, siarki, metali ciężkich) do atmosfery.

Filtr DPF mechanicznie oddziela cząsteczki od gazów spalinowych i pozostawia je wewnątrz swojej konstrukcji. To urządzenie najlepiej pracuje w zanieczyszczonym środowisku, czyli układzie wydechowym, gdzie zbiera największą ilość sadzy i oparów.

System filtrowania można podzielić na trzy główne rodzaje:

  • DPF — sucha odmiana filtru cząsteczek w pojazdach z silnikiem diesla,
  • FAP — mokra wersja tego systemu,
  • GPF — wykorzystywany w samochodach na benzynę.

Kwota, jaką musimy zapłacić za filtr to nawet 3000 zł. Nieoryginalne zamienniki mogą kosztować 1500 zł, a w samochodach ciężarowych trzeba przygotować się na wydatek rzędu nawet 10 tys. zł. Regeneracja systemu to 500-1500 zł. Wymiana, jak i naprawa urządzenia jest bardzo kosztowna, dlatego warto zadbać o systematyczne czyszczenie DPF.

Konstrukcja systemu DPF

Czyszczenie DPF jest konieczne ze względu na role, jakie pełni w samochodzie. Jego konstrukcja wymaga regularnego sprawdzania i usuwania zanieczyszczeń. Filtry zbudowane są z ceramicznego wkładu oraz obudowy, która jest odporna na wysokie temperatury. Zadaniem szkieletu jest zabezpieczenie elementów filtrujących przed ewentualnym uszkodzeniem, natomiast wkład pełni rolę odcedzania spalin.

DPF znajduje się w układzie wydechowym, za katalizatorem utleniającym, a przed reaktorem katalicznym SCR/tłumikiem. Trudno opisać dokładny jego wygląd, ponieważ różni się w zależności od modelu pojazdu, liczby mocowań czy silnika.

Objawy zapchanego filtra DPF

Jeżeli filtr DPF jest zatkany i nieskuteczny w zatrzymywaniu cząsteczek, można go rozpoznać w kilku objawach:

  • spadku w osiągach,
  • nieuzasadnionym zwiększeniu obrotów silnika,
  • trybie awaryjnym silnika,
  • szybkim zatarciu silnika,
  • utracie mocy,
  • błędach P2436 lub P2002, mówiących o nagromadzeniu osadu,
  • ciemnym dymie o nieprzyjemnym, ostrym zapachu.

Jak przeprowadzić czyszczenie DPF, aby pozbyć się tych czynników?

Skuteczne metody usuwania zabrudzeń na DPF

Zapchany system filtrujący wymaga dokładnego wyczyszczenia z sadzy. Osad może zostać usunięty w trakcie jazdy, jeżeli samochód pracuje na wysokich obrotach i przemieszcza się z prędkością powyżej 50 km/h. Silnik wykonuje wtrysk paliwa, jednak nie dochodzi do samozapłonu, lecz do przepompowania paliwa ze spalinami do układu wydechowego, gdzie zanieczyszczenia są wypalane.

Drugim sposobem jest próba wypalenia sadzy w trakcie postoju. Należy zaczekać, aż silnik wystygnie, a następnie wykręcić czujnik DPF. Po wyciągnięciu urządzenia zostanie otwór, w który należy wstrzyknąć odpowiednią substancję i ponownie zakręcić filtr. Zaświecone kontrolki błędu emisji spalin zgasną, a samochód będzie pracował poprawnie. W celu przepchania zanieczyszczeń filtra stosuje się specjalne preparaty w aerozolu.

Czasami nie warto próbować usunąć zabrudzenia filtra na własną rękę. Warto pamiętać, że jest to kosztowne urządzenie, które może zostać łatwo uszkodzone. W pierwszej kolejności zawsze decydujmy się na wizytę na stacji kontroli pojazdów, gdzie eksperci przeprowadzą prawidłowy proces chemicznego usuwania zalegających cząsteczek.

Wydech jest bardziej precyzyjnym urządzeniem, dlatego należy być ostrożnym przy samodzielnym usuwaniu brudu. Mechanicy odradzają czyszczenie DPF za pomocą myjek ciśnieniowych oraz płynu do kominków, ponieważ system jest wrażliwy na uszkodzenia. Nie poleca się również stosowania środków żrących, ponieważ można nimi zniszczyć delikatny wkład.