miesiącu ujawniły się różne usterki (pęknięty intercooler, szpachlowany błotnik oraz podejrzenie, że silnik ma większy przebieg, niż wskazuje licznik). Jakie mam prawa? Czy mogę ubiegać się o wymianę samochodu na inny, w pełni sprawny i bezwypadkowy, ewentualnie czy mogę zmusić komis do zwrotu pieniędzy, jakie zapłaciłem za samochód? jan.ryba(mail)Jeżeli nabył Pan auto w komisie, a komis był właścicielem samochodu, może Pan żądać nieodpłatnej naprawy. Właściciel komisu, jako profesjonalista, powinien znać wady towaru, jaki sprzedaje, i poinformować o nich klienta. Jeżeli naprawa jest niemożliwa lub wymaga poniesienia nadmiernych kosztów, może Pan żądać obniżenia ceny, a w ostateczności odstąpić od umowy. Będzie Pan musiał wtedy jednak wykazać, że niezgodność auta (towaru) z umową jest istotna. Trzeba więc skorzystać z usługi rzeczoznawcy, który opisze wady i ewentualnie sporządzi kosztorys naprawy. Podobnie komis odpowiada za wady auta, gdy jedynie pośredniczył w sprzedaży samochodu, lecz niepoinformował klienta wyraźnie przed zawarciem umowy, że nie ponosi odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne i prawne auta. W obu wypadkach pierwszą czynnością, jaką Pan powinien wykonać, jest poinformowanie komisu na piśmie o stwierdzonych wadach samochodu. Być może właściciel komisu dobrowolnie zgodzi się na pokrycie kosztów naprawy, obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.Czy oddając samochód do warsztatu mechanicznego lub lakierniczego mam obowiązek zostawiać warsztatowi dowód rejestracyjny samochodu, czy wystarczy, aby mechanik lub lakiernik spisał dane z tego dokumentu?DagmaraZostawiając samochód w warsztacie, klient nie ma obowiązku zostawiać dokumentów samochodu. Warsztaty z reguły o to proszą m.in. po to, aby uniknąć ewentualnych kłopotów w przypadku zatrzymania przez policję podczas jazdy próbnej po naprawie samochodu. Jednak tylko od Pani decyzji zależy, czy zostawi Pani pracownikom warsztatu dokumenty pojazdu na czas naprawy czy nie. Karolina GóralskaadwokatProblem z kontrolką?Kupiłem auto ze świecącą się kontrolką ciśnienia oleju. Sprzedawca uprzedził mnie o tym, ale twierdzi, że silnikowi nic nie dolega. Co może być przyczyną tego objawu?Koni u (mail)Jest kilka możliwych przyczyn: najbardziej błaha to awaria czujnika ciśnienia oleju.Znacznie częściej powodem jest jednak zużycie układu korbowego silnika, co sprawia, że ciśnienie oleju jest za niskie. Tak czy inaczej warto szybko odwiedzić serwis, który stwierdzi, czy potrzebny jest remont silnika, czy też wystarczy wymiana czujnika ciśnienia oleju.Czy warto wyważać?Będę wkrótce zmieniał koła letnie na zimowe. Czy przed założeniem zimówek trzeba je za każdym razem wyważać? Koła wyważane były przed poprzednim sezonem.JarosławRadzimy wyważać koła co najmniej raz w sezonie - przed zamontowaniem ich w aucie.W polskich warunkach jest bardzo prawdopodobne, że w stosunkowo krótkim czasie ciężarki założone na koła przesuną się lub odpadną z powodu fatalnego stanu nawierzchni. Nawet niewielkie niedoważenie kół powoduje przyspieszone zużycie łożysk i innych elementów układu jezdnego.Dlatego na wszelki wypadek warto zainwestować w kontrolę i wyważenie kół, co kosztuje z reguły 10-15 zł za jedno koło.Złe wyważenie często da sięstwierdzić nawet bez specjalistycznych urządzeń. Jest to niemal pewne, jeśli przy wyższych prędkościach odczuwalne są wibracje nadwozia lub kierownicy. Jeżeli mimo prawidłowego wyważenia kół wibracje nadal są odczuwalne, można zainwetsować ok. 40 zł w doważenie kół na samochodzie, które eliminuje skutki niewielkich niedoskonałości piast, tarcz hamulcowych i innych obracających się elementów. Jeżeli i to nie pomoże, warto pojechać do warsztatu, gdzie mechanik stwierdzi, który element jest skrzywiony i wymaga wymiany.MBPrzeciekająca tylna szybaW moim aucie woda przecieka do wnętrza przez uszczelkę tylnej szyby. Jakiego preparatu użyć, aby uszczelnić szybę bez demontowania jej? OscarRaczej konieczne będzie wyjęcie szyby. Jeśli jest to szyba montowana na uszczelkę, to w specjalistycznym warsztacie wyjęcie jej zajmie krótką chwilę i nie będzie kosztować dużo, podobnie jak ponowny montaż. Przyczyną przecieków wcale nie musi być uszkodzona uszczelka, a np. korozja ramki tylnej szyby niewidoczna, dopóki nie wyjmiemy szyby z samochodu. Jeżeli nie jest to wielka dziura na wylot, warsztat zajmujący się naprawą i wymianą szyb poradzi sobie z nią bez trudu. W skrajnych przypadkach może być konieczna interwencja blacharza. Większe koszty wiążą się z wycięciem i ponownym wklejeniem szyby mocowanej na klej.MBJak pomaga zapalić?Na olejach wielofunkcyjnych w spreju można znaleźć informację, że pomagają w rozruchu silnika. Ciekaw jestem, jak mają pomagać. Wtrysnąłem trochę takiego preparatu do filtra powietrza i moje auto odpaliło tak samo jak zawsze - z dużym trudem. Czy to kolejna "ściema" producentów sprejów do samochodu?MarekUżył Pan preparau w nieodpowiedni sposób. Działanietakich olejów polega m.in. na tym, że wypierają wilgoć. Jeśli spryskamy preparatem mokrą instalację auta, zredukowane zostaną przebicia i więcej prądu zostanie na wytworzenie iskry zapłonowej. W aucie ze sprawną elektryką olej nie pomoże w rozruchu.PSCo można holować?Czy mając prawo jazdy kategorii B+E, można prowadzić auto dostawcze (o dopuszczalnej masie całkowitej ok. 3 ton) z przyczepą, jeżeli masa tego zestawu przekracza 3,5 tony?Robert z Wołomina (mail)Tak, można. Do prowadzenia zespołu o masie do 3,5 tony wystarczy prawo jazdy kategorii B. Kategoria B+E uprawnia do prowadzenia zestawu składającego się z auta o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony oraz przyczepy, której ciężar jest ograniczony tylko przepisem mówiącym, że jej masa nie może być większaod rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego. Długość zespołu dwóch pojazdów nie może przekraczać 18,75 m.PSDzienne bez "pozycji"?Jak należy podłączyć światła do jazdy dziennej - instrukcja obsługi przewiduje, że po włączeniu ich tylne światła pozycyjne mają być wyłączone. Co na to policja? Czy takie podłączenie jest legalne?Robert MazgajW Polsce światła do jazdy dziennej należy podłączyć tak, aby świeciły razem z tylnymi światłami pozycyjnymi. W wielu innych krajach za jedną z głównych zalet świateł do jazdy dziennej uznawane jest właśnie to, żenie wymagają one włączania stosunkowo prądożernych świateł pozycyjnych, bo w dzień przy stosunkowo dobrej widoczności są niepotrzebne. U nas jest to nielegalne! Ciągle jednak zagraniczne instrukcje obsługi i montażu świateł do jazdy dziennej nie biorą pod uwagę polskiej specyfiki.PS
Gorąca linia
Samochód z wadamiJak dochodzić swoich praw po zakupie wadliwego samochodu? Czy mechanikowi potrzebny jest dowód rejestracyjny? Kupiłem w komisie używany samochód. Po ok.