Holowanie auta to wcale nie jest prosta sprawa. Typowym błędem popełnianym podczas holowania jest jazda z włączonymi światłami awaryjnymi. Oczywiście, przyświeca temu szczytny cel - czyli informowanie innych kierowców o tym, że przed sobą mają pojazd, który jest holowany. Jednak "awaryjne" nie zostały wymyślone w tym celu
Tak naprawdę te światła nie mówią nic o holowaniu, w przeciwieństwie do trójkąta wywieszonego na aucie albo stojącego za szybą - takie oznakowanie wyraźnie ostrzega, co się dzieje. Kodeks drogowy jasno określa, w jaki sposób należy sygnalizować holowanie auta - wyłącznie trójkątem. Podczas tej czynności nie można zapomnieć również o włączeniu w aucie holującym świateł mijania, a w ciągniętym pozycyjnych.
Aby nie urwać liny, jedźmy bardzo powoli. Utrzymujmy ją cały czas napiętą. Holownik nie może gwałtownie hamować, a holowany musi w hamowaniu pomagać. Jadąc z górki, w aucie holowanym delikatnie naciskajmy na hamulec, aby utrzymać linę napiętą.
Holowanie auta - niezbędnik kierowcy
W każdym aucie poza wymaganym przepisami trójkątem ostrzegawczym powinna znajdować się lina holownicza - im mocniejsza, tym lepsza, dzięki niej zawsze można pomóc kierowcy, którego auto odmówiło posłuszeństwa. Poza liną i trójkątem ważnym elementem jest uchwyt holowniczy, który w wielu produkowanych autach jest obecnie wykręcany - przed rozpoczęciem holowania należy pamiętać o jego solidnym przykręceniu. Najlepszym przyrządem, który można do tego celu wykorzystać, jest obecny w każdym zestawie narzędzi klucz do kół.
Holowanie auta - o tym musisz pamiętać!
Podczas holowania auta z unieruchomionym silnikiem musisz pamiętać, że nie działa wtedy wspomaganie układu hamulcowego. W związku z tym spada skuteczność, a zatrzymanie auta nawet przy niskiej prędkości wymaga użycia większej siły. To na kierowcy pojazdu, który jest holowany, spoczywa obowiązek utrzymania stałej odległości od holującego oraz kontrolowania stanu napięcia liny. Tylko w ten sposób unikniemy szarpnięć nadwyrężających linę oraz układ napędowy holującego.
Holowanie auta - nie świeć bez sensu
Światła awaryjne służą jedynie do sygnalizowania niebezpieczeństwa na drodze, na przykład w chwili nieoczekiwanego postoju na poboczu (spowodowanego awarią bądź kontrolą policji). Co ciekawe, coraz częściej kierowcy poprzez włączenie "awaryjnych" ostrzegają jadących za nimi o niebezpiecznej sytuacji na drodze, takiej jak korek lub wypadek - to rozsądne. Natomiast używanie ich podczas holowania auta powoduje tylko dezorientację.
Holowanie auta - ucho holownicze
Dostępne na stacjach benzynowych liny są wyposażone w wygodne mocowania, umożliwiające szybkie spięcie holownika oraz pojazdu holowanego.
Holowanie auta - kontrola połączenia
Po zamontowaniu linki warto sprawdzić pewność połączenia - jej szarpnięcie w obu kierunkach pozwoli sprawdzić, czy po kilku metrach lina się nie odepnie.
Holowanie auta - trójkąt ostrzegawczy
Przepisy wymagają oznaczenia holowanego auta trójkątem ostrzegawczym. Można go ustawić na przykład za tylną szybą, jeśli tylko będzie widoczny. Z prawej strony nie wolno. Najlepszym rozwiązaniem jest montaż trójkąta z lewej strony auta. Jeśli nie jest to możliwe, ustawmy go za szybą - policja nie powinna mieć zastrzeżeń.
Galeria zdjęć
1/4 Holowanie
1/4
Żródło: Auto Świat
Holowanie
2/4 Holowanie
2/4
Żródło: Auto Świat
Holowanie
3/4 Holowanie
3/4
Żródło: Auto Świat
Holowanie
4/4 Holowanie
4/4
Żródło: Auto Świat
Holowanie
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.