Czy cyklicznie pojawiająca się nieprawidłowość nie jest poważną awarią systemu bezpieczeństwa samochodu stanowiącą zagrożenie?Piotr OmielaszkoPo interwencji "Auto Świata":n Nie jesteśmy w stanie zdiagnozować, czy opisana usterka jest objęta gwarancją - może to być uszkodzenie mechaniczne. Kierując się podobnymi przypadkami, można przypuszczać, że użytkownik wkłada jakieś przedmioty (np. torebkę, parasolkę) pod fotel kierowcy lub pasażera, rozłączając tym samym kostki układu SRS. Usterka ta czasami występuje także po zbyt energicznym sprzątaniu wnętrza odkurzaczem. Istnieje możliwość skutecznego zabezpieczenia styków kostek SRS pod fotelami, aby nie ulegały przypadkowym rozłączeniom. Każde zapalenie się kontrolki układu SRS (m.in. poduszek powietrznych) następuje po stwierdzeniu przez układ (podczas samodiagnostyki) jakiejś konkretnej usterki. Usterkę tę można zdiagnozować w serwisie. Niestety nie wiemy, dlaczego stacja serwisowa subdilera, którą odwiedził klient, nie usunęła skutecznie usterki za pierwszym razem. W tej sytuacji sugerujemy ponowną wizytę w autoryzowanym serwisie dilera Odyssey, który ma większy staż i doświadczenie niż subdiler w zakresie obsługi, więc zapewniamy, że usterka zostanie zweryfikowana i skutecznie usunięta. W razie potrzeby nasi eksperci z Biura Obsługi Technicznej osobiście zaangażują się w ten problem.Joanna Wojtkowska, Nissan0d redakcjiWidocznie styki systemu SRS muszą być niedokładnie zabezpieczone, skoro podczas rutynowego sprzątania można spowodować rozłączenie ich. Zwykłe porządkowanie wnętrza Micry może doprowadzić do wyłączenia airbagów, co będzie miało tragiczne skutki w czasie wypadku. Świecącej kontrolki SRS nie wolno lekceważyć. Diagnostykę związaną z bezpieczeństwem biernym i czynnym zalecamy wykonywać wyłącznie w autoryzowanym serwisie. Dostaliśmy informację, że po naszej interwencji serwis Nissana zaprosił właściciela Micry na bezpłatną naprawę uszkodzonego systemu SRS w ramach gwarancji. Niesprawne akumulatory w FiatachWbrew temu, co twierdzi Fiat Auto Poland, przypadek niesprawnego akumulatora (pisaliśmy o tym w AŚ nr 10), to szczyt góry lodowej. Poważne problemy z uruchomieniem Punto II zwłaszcza zimą są regułą. Wystarczy o to zapytać innych klientów w ASO Fiata.W. M. Brzezicki, WarszawaOd redakcjiPo naszej interwencji z marca 2005 r. otrzymaliśmy od Czytelników mnóstwo maili będących potwierdzeniem, że niesprawne akumulatory w nowych autach Fiata to nie przypadek. Kierownictwo Fiat Auto Poland zdaje się jednak lekceważyć ten przypadek, ponieważ odmawia wymiany nietrwałych baterii. Za błędy producenta muszą więc płacić klienci.PZU wstrzymał przelewZgłosiłem w PZU szkodę, którą naprawiałem bezgotówkowo z OC sprawcy kolizji. PZU wielkość szkody zaakceptowało. Samochód wstawiłem do serwisu polecanego przez PZU. Dodatkowe oględziny podwoiły wartość naprawy. Mimo tego PZU koszty zaakceptował i serwis naprawę wykonał. Tuż przed odebraniem samochodu PZU wstrzymał przelew za naprawę, gdyż według policyjnego raportu sprawca wypadku nie został jeszcze ustalony. Kto ma teraz ponieść koszty naprawy zaakceptowane przez PZU? Dlaczego firma ubezpieczeniowa realizowała szkodę, skoro sprawca był nieustalony? Sprawa jest dla mnie pilna, ponieważ samochód na mocy umowy z pracodawcą wykorzystuję w pracy. PZU odmówił mi wydania samochodu zastępczego do czasu wyjaśnienia sprawy.Dariusz SachajkoPo interwencji "Auto Świata":Osoba, która zgłosiła opisywaną przez Pana szkodę, otrzymała obszerne wyjaśnienia z V inspektoratu PZU w Warszawie. Dodam, że podstawą do wypłacenia odszkodowania z tytułu OC jest dowód winy przedstawiony na piśmie. Takim dowodem może być pisemne oświadczenie sprawcy wydane na miejscu kolizji, prawomocny mandat nałożony na sprawcę przez policję lub prawomocny wyrok sądu. Tak więc wypłata odszkodowania może nastąpić dopiero po ustaleniu odpowiedzialności PZU. Chciałbym podkreślić, że poinformowaliśmy klienta, co ma zrobić, by odszkodowanie zostało mu wypłacone.Michał Witkowski, PZU SA
Interwencje
Czy airbagi zagrażają?n W moim dwuletnim Nissanie Micrze warszawskie autoryzowane serwisy Ballaun i Odyssey wielokrotnie usuwały nieprawidłowość objawiającą się okresowym zapalaniem czerwonej kontrolki poduszek powietrznych. Przedstawiciel ASO poproszony o wyjaśnienie, dlaczego usterka nie może zostać trwale usunięta, wyjaśnił, iż "nie ma na to zgody".