EGR (z angielskiego: Exhaust Gas Recirculation) to zawór, który montuje się w układzie wydechowym po to, żeby kierował część uchodzących z silnika spalin z powrotem. Pobiera zanieczyszczenia bezpośrednio z rury wydechowej. Tym sposobem ogranicza przenikanie do atmosfery tlenków azotu. Zawór obniża temperaturę w komorze spalania, spowalniając tym samym dopalanie spalin i obniżając emisję szkodliwych substancji. Nie jest to jednak idealne rozwiązanie. EGR pomaga co prawda chronić środowisko, ale jednocześnie zmniejsza moc silnika.

Jakie są rodzaje zaworów EGR?

Czyszczenie EGR odbywa się w różny sposób, zależnie od rodzaju zaworu. Wyróżnia się dwa typy tych urządzeń służących do recyrkulacji spalin. W starszych samochodach montowano zawory podciśnieniowe, ale ulegały one awarii na skutek uszkodzeń znajdującego się na zewnątrz pneumatycznego zaworka. Z tego powodu nowsze modele aut są wyposażone w zawór z siłownikiem elektrycznym. Mimo ulepszenia urządzenie wciąż nie jest zbyt trwałe i trzeba je często naprawiać lub wymieniać. Warto zatem regularnie jej czyścić.

Najczęstszą usterką jest zacięcie się układu. Wskutek awarii pozostaje on otwarty, przez co spaliny ciągle dostają się do komory spalania. Może to prowadzić do obniżenia mocy silnika, nierównej pracy lub zwiększenia zapotrzebowania na paliwo. W konsekwencji musimy zaprowadzić samochód do warsztatu, co wiąże się nie tylko z kosztami wymiany zaworu EGR, ale też naprawy silnika.

Kiedy należy wykonać czyszczenie EGR?

Czyszczenie EGR należy przeprowadzić, kiedy zdiagnozujemy, że zapchany zawór nie pracuje prawidłowo i nie odprowadza spalin w należyty sposób. Możemy to zaobserwować, przyglądając się pracy silnika. Wspomniane wcześniej objawy takie jak zmniejszenie mocy czy zwiększone spalanie mogą oznaczać zanieczyszczenie zaworu. Należy go wówczas jak najszybciej wyjąć i wyczyścić. Nie da się niestety uniknąć powstawania zalepiającego urządzenie nalotu. Tłusty nagar tworzy się z połączenia spalin i znajdującego się w kolektorze oleju.

Zanieczyszczenie to blokuje zawór w pozycji otwartej lub zamkniętej. W efekcie maleje moc silnika, który zaczyna nierówno pracować. Samochód może gasnąć przy zmniejszaniu obrotów i słabo reagować na wciskanie pedału gazu, a ponadto szarpać podczas przyspieszania. W pojazdach z silnikiem Diesla zatkany zawór objawia się dodatkowo poprzez obfite, czarne dymienie z rury wydechowej. Dodatkowym sygnałem oznaczającym awarię jest zapalona kontrolka check engine.

Czyszczenie EGR – jak to zrobić?

Zawór EGR to niewielka część samochodowa znajdująca się w układzie wydechowym. Zależnie od modelu auta dostęp do niego może być bardzo łatwy lub wręcz przeciwnie – niemożliwy bez użycia specjalnych narzędzi. Ile w takim przypadku może policzyć mechanik za czyszczenie EGR? Cena waha się od 100 do 300 złotych i jest uzależniona od rodzaju silnika, a także dostępu do zaworu. Przy prostej budowie układu wydechowego powinniśmy być w stanie samodzielnie wyjąć i wyczyścić ten element. Jak to zrobić?

Najpierw musimy naszykować narzędzia, które ułatwią czyszczenie EGR. Co kupić do przeprowadzenia tej czynności? Przyda się wkrętak, preparat czyszczący w spreju, pędzel oraz nowe uszczelki i opaski zaciskowe. Po wymontowaniu zaworu usuwamy nagar za pomocą wkrętaka. Pozostały brud musimy spryskać specjalnym preparatem i odczekać kilka minut. Po tym czasie dokładnie szczotkujemy zawór pędzlem. Czyste urządzenie montujemy z powrotem w układzie wydechowym, wymieniając przy tym uszczelki i opaski.

Co daje czyszczenie zaworu EGR?

Czysty zawór EGR gwarantuje płynną pracę silnika i ograniczenie emisji spalin. Aby urządzenie spełniało swoją funkcję, należy o nie dbać. Tylko regularne czyszczenie EGR może zapobiec awarii lub zużyciu zaworu, a tym samym uchronić silnik przed obniżeniem mocy i innymi usterkami. Warto wyrobić sobie nawyk profilaktycznego sprawdzania stanu tej części co około 80 tysięcy kilometrów. W ten sposób wydłużymy żywotność zaworu i zwiększymy szanse na jego bezawaryjną pracę przed kolejnym czyszczeniem.

Wymiana urządzenia na nowe wiąże się z wysokimi kosztami, dlatego najlepiej będzie przyzwyczaić się do regularnej kontroli. Nawet jeśli cena takiej usługi nas nie przeraża, to powinniśmy mieć na uwadze słabą jakość zamienników zaworów EGR. Lepszym rozwiązaniem dla nas i naszego samochodu jest czyszczenie oryginalnej części niż zastąpienie jej tańszym odpowiednikiem. Choć jest to pracochłonne, czyszczenie EGR pomaga utrzymać silnik w dobrym stanie.