• czy wiesz, że bieżnik jest jedynym obszarem kontaktu auta z nawierzchnią?
  • czy wiesz, że opona składa się z ponad 200 komponentów?
  • czy wiesz że, Michelin wyprodukował oponę która utrzymuje swoje parametry nawet przy znacznym zużyciu?

Kilka lat temu Michelin poinformował nas o tym, że postanowił tak projektować opony aby ich właściwości trakcyjne były maksymalnie dobre, bez znaczenia czy mamy doczynienia z oponą nową czy też niemal zużytą. Pierwszymi modelami spełniającymi te obietnice były modele Michelin CrossClimate+, oraz Michelin Primacy 4. W tym roku, na rynek wkracza nowa opona zimowa Michelin Alpin 6 – pierwsza opona zimowa, która ma zapewnić dobre osiągi aż do granicy zużycia*.

Zdawałoby się, że pomysł na taką konstrukcję opony to strzał w kolano – oczywiście dla producenta. Czy jednak tak jest faktycznie? Właśnie dzięki takiej konstrukcji i zapewnieniom firmy Michelin – osoby decydujące się na produkty tej marki powinny bardziej je docenić? Powodów jest przynajmniej kilka.

Po pierwsze – opony można wykorzystać niemal do samego końca, podczas fachowcy zajmujący się sprzedażą, czy też wymianą opon zalecają aby dla własnego bezpieczeństwa wymieniać opony na nowe kiedy bieżnik osiągnie 4 mm głębokości. Dzięki temu, co oczywiste rzadziej możemy wymieniać opony, a to oszczędność.

Po drugie – dzięki zoptymalizowanej mieszance, oraz rzeźbie bieżnika w nowej oponie Michelin Alpin 6 obniżono opory toczenia. Dzięki temu podczas jazdy na tegorocznej nowości firmy Michelin można obniżyć zużycie paliwa nawet o 4 proc., a co za tym idzie ograniczyć emisję CO2.**

Foto: Materiał powstał przy współpracy z marką Michelin

Ale jak to wszystko osiągnięto? W przypadku najnowszej opony Michelin Alpin 6 słowem kluczem jest zastosowanie w konstrukcji tej opony przełomowej technologii Michelin Evergrip – systemu rozwiązań, dzięki którym opony możemy używać od samego początku do momentu, w którym osiągnie dopuszczalny poziom zużycia*

Zacznijmy od ewolucyjnej rzeźby bieżnika. Który składa się rowków otwierających i rozszerzających się wraz ze zużywaniem bieżnika. Co to znaczy? Otóż, dzięki temu zabiegowi, nie ma znaczenia czy bieżnik mam 8, 6 czy 3 mm głębokości – jego rzeźba w przypadku każdej głębokości bieżnika zapewnia  optymalną przyczepność zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni, oraz na tych bardziej wymagających czyli śniegu i lodzie.

Kolejnym elementem dzięki któremu opona Michelin Alpin 6 jest wyjątkowa, wielowarstwowa mieszanka bieżnika. Na którą składa się najnowszej generacji mieszanka gum zapewniająca oponie wysokie osiągi zimą. Oraz dodatkowo mieszanka Traction Booster Compound, która poprawia przyczepność na śniegu wraz ze zużywaniem się bieżnika.

Foto: Materiał powstał przy współpracy z marką Michelin

To wszystko wygląda niewiarygodnie, ale Michelin ma dowody na potwierdzenie wyjątkowych właściwości najnowszej opony Alpin 6. Ten model został już sprawdzony podczas testów TUV SUD i wyniki tej organizacji potwierdzają przełomowość konstrukcji.

Podczas testu hamowania*** na śniegu porównano opony, które osiągnęły maksymalny dopuszczalny poziom zużycia. Opona Michelin Alpin 6 na zatrzymanie się potrzebowała o 5.,9 m mniej od średniego wyniku konkurencji.

Przewagi najnowszej zimowej propozycji Michelin, czyli modelu Alpin 6 uwidoczniły się również podczas testów przyspieszania i trakcji na śniegu, oraz trwałości.

* Od nowości do zużycia, opona MICHELIN ALPIN 6 w rozmiarze 205/55 R16 91H przewyższa próg przyczepności na mokro ustalony w regulaminie nr 117 EKG ONZ. Certyfikat 3PMSF dla nowej opony i znakomita trakcja na śniegu opony zużytej. Testy przyspieszania/trakcji przeprowadzone przez TÜV SÜD w listopadzie 2017 r. Zużycie oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika zgodnie z regulaminem nr 30 EWG (ECE R30r03f). We wszystkich przypadkach należy przestrzegać lokalnych przepisów dotyczących opon zimowych.

**Na podstawie wewnętrznych kalkulacji przeprowadzonych w Ladoux (Centrum Technologiczne Michelin, Clermont-Ferrand, Francja): komunikat techniczny z dnia 27.09.2016 dotyczący „surowców, zużycia paliwa i emisji CO

2 związanymi z wcześniejszą wymianą opon do samochodów osobowych”.

***Na podstawie wyników testów hamowania na śniegu przeprowadzonych przez TÜV SÜD na zlecenie Michelin w grudniu 2017 r. i styczniu 2018 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R16 91H zamontowanych w VW Golf 7. Opony testowane: MICHELIN ALPIN 6, BRIDGESTONE BLIZZAK LM001 Evo, CONTINENTAL WinterContactTM TS 860, DUNLOP Winter Sport 5, GOODYEAR Ultra Grip 9, PIRELLI Cinturato Winter i NOKIAN WRD4. Dopuszczalny poziom zużycia oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika zgodnie z regulaminem nr 30 EWG (ECE R30r03f). We wszystkich przypadkach należy przestrzegać lokalnych przepisów dotyczących opon zimowych.