- Dobre narzędzia bardzo ułatwiają prace w garażu lub warsztacie
- Warto kupić narzędzia tylko takie, których będziemy częściej używali
- Najtańszą tandetą można narobić sobie tylko kłopotów
Z drugiej jednak strony podejmowanie się jakichkolwiek napraw ze śrubokrętem i kompletem bazarowych kluczy skończy się w najlepszym razie zdenerwowaniem i uszkodzeniem śrub. Jakie narzędzia warsztatowe warto mieć w garażu? Oczywiste elementy to solidny zestaw kluczy nasadowych, oczkowych i płaskich, śrubokręty, wiertarka, szlifierka.
Przeczytaj też:
- Klucz dynamometryczny - jak z niego korzystać?
- Najważniejsze narzędzia warsztatowe - garaż majsterkowicza
- Skrzynie i organizery: w czym trzymać narzędzia, by było wygodnie?
Narzędzia warsztatowe kupuj z głową
Ale często mogą przydać się różne inne, nieco mniej popularne narzędzia. Kompletując wyposażenie, trzeba kierować się rozsądkiem - jeśli macie kanał, nie przyda się leżanka, raczej nie ma sensu zakup drogich narzędzi do przeprowadzenia jednej operacji. Ale wiele pokazanych dalej elementów przyda się do niemal każdej naprawy. W galerii znajdziecie narzędzia, które przydadzą się w każdym warsztacie.
Narzędzia warsztatowe w najlepszych cenach - sprawdź nasze propozycje
Galeria zdjęć
Zmontowanie podzespołu będzie łatwiejsze, gdy w trakcie rozbiórki opiszemy wszystkie śrubki, uchwyty itp. Rozwiązanie konieczne, gdy składanie odbywa się choćby tydzień po demontażu. W ofercie są organizery różnej wielkości, jakości (te po 40 zł są z raczej słabego plastiku). Naszą uwagę zwrócił produkt z Castoramy – dwupoziomowy, z wieloma pojemnikami. Cena 142 zł.
Fabryczne podnośniki sprawdzają się tylko podczas zmiany koła. Myśląc o pracy przy aucie, lepiej od razu zaopatrzyć się w „żabę” warsztatową. Dzięki niej podnoszone auto jest bardziej stabilne, choć oczywiście przed pracą i tak należy podstawić „koziołki”. Na rynku dostępnych jest wiele wersji urządzenia o różnym udźwigu, szybkości pracy. Profesjonalne i o dużym udźwigu (4-5 t) kosztują nawet kilka tys. zł. Cena 219 zł.
Podnośnik lub kanał to najwygodniejsze miejsca do naprawy podwozia, ale nie zawsze mamy możliwość skorzystania z takich udogodnień. Praca pod autem będzie przyjemniejsza, gdy położymy się wygodnie na leżance. Naprawdę lekko się na niej jeździ i wygodnie leży (pomaga zagłówek). Zagłębienia po bokach to miejsce na śrubki, mniejsze narzędzia itp. 6 kółek zapewnia stabilność i dobre rozłożenie ciężaru ciała. Długość tej leżanki to 1 m, szerokość – 48 cm. Cena 230 zł.
Bez większości prezentowanych narzędzi można się co prawda obyć podczas prac garażowych, ale – z drugiej strony – znacznie ułatwią i uprzyjemnią pracę.
Oczyszczenie montowanych części benzyną, napęd klucza pneumatycznego, ciśnienie niezbędne do działania pistoletu (np. do konserwacji podwozia) – trudno wyobrazić sobie pracę bez kompresora, zwłaszcza że nie jest to nadzwyczaj wysoki wydatek. Warto zwrócić uwagę na wydajność (pokazany na fot. kompresor oferuje 180 l/min), pojemność zbiornika na sprężone powietrze (większa sprawi, że kompresor będzie się rzadziej włączał, tu: 24 l), maksymalne ciśnienie (8 barów) czy moc silnika (1,5 KM). Oferta ze sklepu Jula - cena 249 zł.
Silnik (a tym bardziej zespół ze skrzynią biegów) czesto ważą około 200-400 kg. Oznacza to, że wyjęcie silnika z samochodu należy do ciężkich zadań (dosłownie!). Udźwig podstawowego modelu zależy od wysunięcia ramienia – przy najmniejszym to 1000 kg, przy największym maleje do 250 kg. Żuraw przyda się też do przeładowania ciężkich rzeczy. Na fot. oferta z firmy Inter Cars cena 1272 zł.
Wiele połączeń śrubowych wymaga precyzyjnego dokręcenia. Czasem (np. świece) producenci starają się ułatwić pracę, podając obok momentu kąt, ale na dłuższą metę nie obejdzie się bez klucza dynamometrycznego. Oferta jest bogata, podana cena (340 zł) dotyczy kluczy Sonic z oferty Inter Cars. Wartość zależy od zakresu momentu, jaki można ustawić (do zastosowań uniwersalnych polecamy 20-200 Nm). Obok kluczy nasadowych są też oczkowe i płaskie. Cena od 340 zł.
Wytrzymały pojemnik zmieści 14 l płynu: oleju silnikowego, przekładniowego czy np. chłodzącego. Z pewnością nie jest niezbędny podczas wymiany, ale znacznie ułatwi operację. Duży otwór wlewowy pozwala ustawić pojemnik w pewnej odległości pod autem. Dodatkowe sitko (niewidoczne na zdjęciu) umożliwia proste odsączenie filtra oleju. Wygodny uchwyt do przenoszenia oraz nieduży otwór do zlewania płynu (np. do większego zbiornika). Wbudowane z tyłu kółka ułatwiają przesunięcie pojemnika. Cena 60 zł.
Jakiekolwiek prace pod samochodem, nawet oględziny, powinny być poprzedzone ustawieniem – w odpowiednim miejscu – solidnych „koziołków”. Dostępne różne wersje: zależnie od dopuszczalnego obciążenia, wysokości podnoszenia (uwaga na zbyt duże), z możliwością składania itp. Cena 45 zł.
Gdzie kupić narzędzia? W internecie, marketach takich jak Jula, specjalistycznych sklepach i hurtowniach (np. Inter Cars).
Wózki narzędziowe występują w różnych kombinacjach wielkościowych, z wyposażeniem lub bez niego. Cena wózka Hans z 8 szufladami i zestawem 358 narzędzi nie jest niska (oferta Inter Cars), ale to już prawie kompletne stanowisko pracy dla mechanika. Oczywiście, wersje skromniejsze, bez wyposażenia czy z mniejszą liczbą narzędzi, są odpowiednio tańsze. Cena 5 550 zł.