Umiejętność zmiany biegów jest bardzo istotna. Przynosi wiele korzyści — mowa nie tylko o płynnej jeździe. Wpływa korzystnie na stan sprzęgła oraz szybciej można osiągnąć większą prędkość, jak również zaoszczędzić trochę paliwa. Skoordynowanie gazu, hamulca i sprzęgła z jednoczesną zmianą biegów jest bardzo istotnym procesem. Rzecz jasna silnik diesla i silnik benzynowy różnią się od siebie tak samo, jak skrzynia manualna oraz automatyczna, co wiąże się z kulturą jazdy, która powinna się różnić w wymienionych sytuacjach. W takim razie, jak zmieniać biegi, kiedy to robić? Sprawdź, czy robisz to prawidłowo.
Jak zmieniać prawidłowo biegi?
Skrzynia biegów jest istotnym elementem w naszych pojazdach. To ona pozwala na zmianę przełożenia mocy wygenerowanej przez silnik na układ napędowy samochodu, dzięki czemu możliwe jest utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika. Wyróżnia się kilka rodzajów skrzyni biegów, które różnią się budową, możliwościami i sposobem korzystania. Mowa o skrzyniach manualnych, automatycznych oraz półautomatycznych. Jak prawidłowo zmieniać biegi?
Podstawową umiejętnością, każdego młodego kierowcy jest opanowanie płynnej zmiany biegów. Jak zmieniać biegi w pojeździe z przekładnią manualną, która jest najbardziej rozpowszechnioną skrzynią w samochodach? W celu wykonania tego zadania musimy pamiętać o płynności ruchów. Przy każdej zmianie biegów należy wcisnąć do końca sprzęgło oraz pamiętać o tym, by dłoń na drążku znajdowała się tylko podczas zmieniania biegów. W celu wrzucenia przysłowiowej jedynki należy przesunąć dźwignię przekładni w lewo i kolejno lekko do góry. Kiedy samochód zacznie się toczyć, przechodzimy do zmiany na drugi bieg, przesuwając gałkę delikatnie w dół. W trakcie zmiany z dwójki na trójkę dźwignie dajemy na pozycję jałową, a następnie ustawiamy gałkę w górę i lekko w prawo. Przełożenie na czwarty bieg to wyłącznie skierowanie dźwigni w dół. W celu uruchomienia piątego biegu należy ręką zmienić położenie drążka lekko po skosie. Więcej problemów może sprawić wrzucenie wstecznego, ponieważ każdy model samochodu ma swój sposób jego uruchomienia.
Jeżeli zmniejszamy prędkość w pojazdach z manualną skrzynią biegów, to konieczne jest dokonanie redukcji biegów. Wykonuje się to tak samo, jak podczas zmian na wyższe biegi. Różnica polega na poruszaniu dłonią w odwrotnym kierunku. Każdorazowo przy zmianie biegów trzeba pamiętać o wciśnięciu do końca pedału sprzęgła.
Można zadać sobie pytanie — kiedy zmienić biegi, kiedy jeździ się automatem? Otóż skrzynia ta jest znacznie prostsza w obsłudze i nie wymaga tylu manewrów, co skrzynia manualna. Zmiana biegów w takich pojazdach składa się z czterech pozycji i wymaga uprzedniego wciśnięcia pedału hamulca.
- Pozycja P (parking) — bieg blokujący koła, stosuje się go po zaparkowaniu pojazdu.
- Pozycja N (neutral) — bieg jałowy, tzw. luz, stosuje się go w sytuacjach awaryjnych, np. podczas holowania samochodu.
- Pozycja R (reverse) — bieg wsteczny, umożliwia cofanie się pojazdu.
- Pozycja D (drive) — bieg umożliwiający poruszanie się auta do przodu, skrzynia samodzielnie zmienia przełożenie.
Kiedy należy zmieniać biegi?
Często zastanawiamy się, przy jakich obrotach najlepiej zmienić bieg. Zmiana na wyższe bądź niższe przełożenie przede wszystkim związana jest z prędkością pojazdu. Zmiana biegów jest ważna, aby w płynny i bezpieczny sposób jeździć po drogach. Niezależnie jaki rodzaj przekładni znajduję się w twoim samochodzie, warto nauczyć się jej poprawnej obsługi. Jeżeli jesteśmy posiadaczami samochodów z silnikiem benzynowym, to wyższy bieg uruchamiamy, kiedy na obrotomierzu zobaczymy wartość ok. 2500 obrotów na minutę (RPM). W przypadku aut wyposażonych wysokoprężną jednostkę napędową, wyższe biegi należy wrzucić już przy 2000 RPM.
Najpopularniejsze błędy podczas zmiany biegów
Umiejętność poprawnej zmiany biegów nie jest taka prosta, jakby się mogło wydawać. Nawet doświadczonym kierowcom zdarzają się błędy podczas ich zmiany. Jaki jest powód ich występowania? Niedostateczna widza, złe nawyki, a może zwyczajne niedbalstwo? Poniżej lista najczęstszych grzeszków kierowców, związanych ze zmianą biegów.
- Zmiana biegu z nie do końca wciśniętym pedałem sprzęgła —— takie zachowanie może spowodować awarię mechanizmu sprzęgła.
- Dłoń ciągle oparta na gałce zmiany biegów — ciągły nacisk powoduje obciążenie mechanizmu skrzyni.
- Jazda na zbyt niskich obrotach — takie zachowanie przyspiesza zużycie silnika oraz samej skrzyni.
- Postój z wciśniętym pedałem — podczas postoju lepiej wrzucić na luz, takie działanie wydłuży żywotność mechanizmu sprzęgła.