• Nie będzie dobrej opony bez odpowiednio opracowanej mieszanki, z której ją zbudowano
  • Zbudowana jest ona z  rowków otwierających i rozszerzających się wraz z jego zużywaniem
  • Michelin dba nie tylko o środowisko, lecz także o to, by kierowcy decydujący się na produkty tej firmy byli maksymalnie zadowoleni z dokonania właściwego wyboru

W najnowszym modelu opony zimowej firmy Michelin zastosowano innowacyjne rozwiązania technologiczne, dzięki którym nowa opona Michelin Alpin 6 zapewnia kierowcy maksymalnie dobre osiągi od momentu jej montażu aż do jazdy z minimalną dopuszczalną przepisami głębokością bieżnika. Jak to zrobiono? Wystarczy wspomnieć o wielowarstwowej mieszance gumy, ewolucyjnej rzeźbie bieżnika czy technologii Michelin Evergrip. To właśnie między innymi dzięki temu producent tej opony może zaproponować to, co jeszcze kilka lat temu wydawało się niemożliwe- produkt, który od nowości do zużycia zapewni kierowcy bezpieczeństwo w podróży.

Jednak tu możemy was nieco zaskoczyć, bowiem Alpin 6 nie jest pierwszym produktem firmy Michelin, z tak dobrymi parametrami. Pierwszymi modelami, w których postawiono na wyjątkową trwałość, były opony CrossClimate+ oraz Primacy 4. Pierwsze informacje, które otrzymaliśmy na ten temat od producenta, wydawały się być przysłowiowym strzałem w kolano. Bo czy to normalne, że producent informuje, iż opony należy wymienić na nowe później, niż po osiągnięciu zalecanych 4 mm głębokości bieżnika? Przecież powinno mu zależeć na tym, żeby sprzedawać jak najwięcej opon.

Jednak taka polityka – jak zawsze – ma drugie dno. Już wkrótce okazało się, że dzięki takiemu rozwiązaniu i odpowiedniej komunikacji marketingowej poznaliśmy przyczynę tego zaskakującego komunikatu. Jak się bowiem okazało, właśnie dzięki takiemu podejściu do projektowania opon samochodowych Michelin dba nie tylko o środowisko, lecz także o to, by kierowcy decydujący się na produkty tej firmy byli maksymalnie zadowoleni z dokonania właściwego wyboru.

Jakie zatem korzyści płyną z takiego wyboru?

1. Opony o wspomnianej konstrukcji możemy wykorzystywać do momentu osiągnięcia minimalnej bezpiecznej głębokości bieżnika, a co za tym idzie, wymienić opony na nowe o rok czy dwa lata później – to duża oszczędność.

2. Jak sami wiecie, mniejsze opory toczenia to niższe zużycie paliwa – w przypadku opony Michelin Alpin 6 może być niższe nawet o 4 proc., dzięki temu nie tylko oszczędzicie podczas tankowania, lecz także skutecznie ograniczycie emisję CO2**. Co na to wpływa? Po pierwsze odpowiednia rzeźba bieżnika, zapewniająca właściwe parametry trakcyjne na wymagającej, często zmieniającej się zimowej nawierzchni drogi. Po drugie- zoptymalizowana pod kątem zimowych temperatur mieszanka, z której zbudowano oponę.

Jednak droga do uzyskania tak dobrych wyników nie była łatwa. Kluczem do sukcesu okazało się zastosowanie w konstrukcji tej opony przełomowej technologii Michelin Evergrip – systemu rozwiązań, w którym jednym z ważniejszych jest zastosowanie w konstrukcji opony, ewolucyjnej rzeźby bieżnika. Zbudowana jest ona z  rowków otwierających i rozszerzających się wraz z jego zużywaniem. Co to znaczy? Otóż dzięki temu zabiegowi nie ma znaczenia, czy bieżnik ma 8, 6, czy 3 mm głębokości. Jego rzeźba w przypadku każdej głębokości bieżnika zapewnia optymalną przyczepność zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni oraz na tych bardziej wymagających, czyli na śniegu i lodzie.

Jednak sama konstrukcja bieżnika to za mało, żeby opona była dobra. Nie będzie dobrej opony bez odpowiednio opracowanej mieszanki, z której ją zbudowano. W przypadku opony Michelin Alpin 6 zastosowano wielowarstwową mieszankę bieżnika. Składa się na nią najnowszej generacji mieszanka gumy, zapewniająca oponie wysokie osiągi zimą, a także mieszanka Traction Booster Compound, poprawiająca przyczepność na śniegu wraz ze zużywaniem się bieżnika.

Michelin ma dowody na potwierdzenie wyjątkowych właściwości najnowszej opony Alpin 6. Ten model został już sprawdzony podczas testów TÜV SÜD i wyniki tej organizacji potwierdzają przełomowość konstrukcji.

Podczas testu hamowania*** na śniegu porównano opony, które osiągnęły maksymalny dopuszczalny poziom zużycia. Opona Michelin Alpin 6 na zatrzymanie się potrzebowała o 5,9 m mniej, niż wynosił średni wynik konkurencji.

Przewagę najnowszej zimowej propozycji Michelin, czyli modelu Alpin 6, widzimy również podczas testów przyspieszania i trakcji na śniegu oraz w jej trwałości.

* Od nowości do zużycia opona Michelin Alpin 6 w rozmiarze 205/55 R 16 91H przewyższa próg przyczepności na mokro, ustalony w regulaminie nr 117 EKG ONZ. Certyfikat 3PMSF dla nowej opony i znakomita trakcja na śniegu opony zużytej. Testy przyspieszania/trakcji przeprowadzone przez TÜV SÜD w listopadzie 2017 r. Zużycie oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika, zgodnie z regulaminem nr 30 EWG (ECE R30r03f). We wszystkich przypadkach należy przestrzegać lokalnych przepisów dotyczących opon zimowych.

**Na podstawie wewnętrznych kalkulacji przeprowadzonych w Ladoux (Centrum Technologiczne Michelin, Clermont-Ferrand, Francja): komunikat techniczny z dnia 27.09.2016 r. dotyczący „surowców, zużycia paliwa i emisji CO2 związanych z wcześniejszą wymianą opon do samochodów osobowych”.

***Na podstawie wyników testów hamowania na śniegu przeprowadzonych przez TÜV SÜD na zlecenie Michelin w grudniu 2017 r. i styczniu 2018 r. na oponach w rozmiarze 205/55 R 16 91H, zamontowanych w VW Golfie VII. Opony testowane: MICHELIN ALPIN 6, BRIDGESTONE BLIZZAK LM001 Evo, CONTINENTAL WinterContactTM TS 860, DUNLOP Winter Sport 5, GOODYEAR Ultra Grip 9, PIRELLI Cinturato Winter i NOKIAN WRD4. Dopuszczalny poziom zużycia oznacza opony z bieżnikiem startym maszynowo do głębokości wskaźnika zużycia bieżnika, zgodnie z regulaminem nr 30 EWG (ECE R30r03f). We wszystkich przypadkach należy przestrzegać lokalnych przepisów dotyczących opon zimowych.